چاپ تراکت
تراکت ها ابزار های تبلیغاتی جذاب و پر قدرتی هستند که به صورت وسیعی توسط کسب و کار های کوچک و بزرگ در سطح شهر استفاده می شوند. آن ها تنوع بسیار زیادی داشته و در اندازه ها و رنگ های مختلفی به چاپ می رسند. تراکت ها می توانند در اندازه هایی مثل A4، A5، A6 و … به چاپ برسند. همچنین می توان آن ها را هم به صورت دو رو و هم به صورت یک رو به چاپ رساند. برخی از کسب و کار های تازه تاسیس از آن جایی که سرمایه زیادی ندارند ترجیح می دهند که تراکت های خود را به صورت سیاه و سفید چاپ کرده و بدین وسیله از هزینه های خود بکاهند. لازم به ذکر است که تراکت های سیاه و سفید از آن جایی که طراحی های ساده تری داشته و صرفا به اصل مطلب می پردازند، سبک مینیمال داشته و اگر طراحی مناسبی برای آن ها صورت پذیرد می توانند جذابیت بسیار زیادی برای مشتریان احتمالی شما داشته باشند. نکته بعدی که درباره تراکت ها وجود دارد این است که تراکت ها یک بار مصرف بوده و بسیاری از آن ها پس از یکبار دیده شدن دور انداخته می شوند. در نتیجه سعی بر این است که در تولید آن ها از کاغذ هایی با گرماژ پایین تری استفاده شوند تا با کمترین قیمت ممکن بیش ترین بازدهی را نصیب ما کنند.
شاید برخی تصور کنند دیگر استفاده از تراکت ها سنت تبلیغاتی قدیمی شده و دیگر کاربردی ندارند اما آن ها نه تنها هنوز هم یکی از اقلام مهم تبلیغاتی هستند بلکه کلید موفقیت آن ها در دستان تکرار شدن آن هاست. مسلما شما نباید از یک کمپین تراکت تبلیغاتی انتظارات گسترده ای داشته باشید بلکه تنها تکرار است که می تواند شما را در ذهن مخاطبان هک کند.
در چاپ تراکت باید به چه مواردی توجه کنیم؟
در قدم اول به این موضوع توجه کنید که می خواهید تراکت های خود را به چه صورت چاپ کنید. سیاه و سفید یا رنگی؟ چرا که انتخاب هرکدام از این روش ها می تواند روی طراحی نهایی کار شما تاثیر گذار باشد. به طور مثال اگر تراکت شما به صورت تمام رنگی طراحی شده باشد شاید بهتر باشد آن را به صورت رنگی چاپ کنید و چاپ سیاه و سفید برای آن مناسب نباشد. به این دلیل که اگر تراکت های رنگی به صورت سیاه وسفید چاپ شوند بخش بزرگی از آن ها به رنگ نوک مدادی و خاکستری چاپ شده و شاید دیگر نتواند آن بازدهی که انتظار می رفت را نصیب خود کند. همان طور که قبلا گفته شد بهتر است در صورتی که می خواهید تراکت های خود را به صورت سیاه و سفید چاپ کنید، پایه طراحی تراکت شما از همان ابتدا به رنگ سیاه و سفید باشد تا رنگ پس زمینه نوشته ها سفید باقی بماند و قابل خواندن باشد.
در چاپ تراکت های خود به این نکته توجه کنید که شما تنها چند ثانیه برای جلب نظر مخاطب در اختیار دارید. در نتیجه تراکت شما باید با بهترین کیفیت ممکن چاپ شود. از آن جایی که تصاویر با کیفیت می توانند نقش بسزایی در جلب توجه مخاطبین داشته باشند در نتیجه بهتر است تا جای ممکن کیفیت عکس هایی که روی تراکت خود درج می کنید را از یاد نبرید. برای این کار می توانید از عکاسان تبلیغاتی و عکاسان صنعتی بهره ببرید. آن ها با علم و دانشی که در حوزه عکاسی و روانشناسی تبلیغات دارند می توانند تصاویری شگفت انگیزی را به صورت کاملا اختصاصی برای برند و سازمان شما تهیه کنند. یک تصویر با کیفیت می تواند مرز بین موفقیت تبلیغات و شکست آن را مشخص سازد در نتیجه می توان گفت در کنار یک طراحی خوب، تصاویر نقش بسزایی در جذب مخاطب بازی خواهند کرد.
در چاپ تراکت به مخاطبین هدف خود توجه کنید. اگر مخاطبین هدف شما افراد محصل و جوان هستند، طراحی تراکت شما با طراحی تراکت سازمانی که مخاطبان هدفش افراد میان سال هستند متفاوت است. هم چنین می توان گفت که در نظر گرفتن مخاطبین هدف می تواند روی انتخاب جنس کاغذ و تیراژ چاپ نیز تاثیر گذار باشد.
چرا باید از تراکت ها در تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنم؟
تراکت ها مزیت های بسیار زیادی داشته و می توان گفت وجود آن ها برای ماندگاری کسب و کارها حیاتی است. اما چرا؟ چرا وجود آن ها باید اینقدر مهم باشد؟ چرا آن ها همه جا هستند؟ در ادامه به مزیت استفاده از تراکت ها می پردازیم.
1) آن ها مقرون به صرفه اند: تولید و چاپ آن ها هزینه قابل توجهی ندارد. شما می توانید آن ها را در تیراژ بالا چاپ کرده و هنوز هم متحمل هزینه های سرسام آوری نشوید. تراکت ها نسبت به بازدهی خوبی که دارند هزینه کمی را به خود اختصاص می دهند و این می توانید برای کسب و کارهای کوچک بسیار جذاب و حیاتی باشد.
2) اطلاع رسانی: یکی از اهداف استفاده از تراکت ها اطلاع رسانی به بیش ترین افراد در کم ترین زمان ممکن است. از آن جایی که آن ها یکبار مصرفند طراحان تلاش می کنند تا آن ها را به صورت بسیار جذابی طراحی کرده و مهم ترین اطلاعات را به مخاطبین انتقال دهند.
3) توزیع آسان: تراکت ها سبک اند و به راحت ترین شیوه ممکن توزیع می شوند. شما می توانید با توجه به مخاطبان هدف خود آن ها را در مکان های گوناگونی توزیع کنید. برای مثال اگر مخاطبین هدف شما مادران و پدران هستند می توانید آن ها را در کنار مدارس بیابید یا اگر مخاطبین هدف شما هنر دوستانند می توانید تراکت های خود را جلوی سینما ها توزیع کنید.
پس از چاپ تراکت چگونه آن ها را توزیع کنیم؟
همان طور که قبلا گفته شد توزیع تراکت ها بسیار راحت است و می توانند به سرعت به دست مشتریان احتمالی شما برسند. در ادامه به روش های گوناگون پخش و توزیع آن ها می پردازیم.
1) یکی از روش های پخش تراکت قرار دادن آن ها زیر برف پاک کن ماشین هاست. این روش که یکی از سریع ترین روش های موجود برای پخش تراکت است جزو بهترین روش توزیع تراکت نیست. چرا که در این روش مخاطبین هدف در نظر گرفته نشده اند. تنها تراکت هایی که به خدمات ماشین مربوط اند مثل مکانیک ها و کارواش ها می توانند از این روش استفاده کرده و نتیجه خوبی از این کار بگیرند، در غیر این صورت این روش نمی تواند پاسخگوی شما باشد.
2) روش دیگری که برای توزیع تراکت ها به کار می رود چسباندن آن ها روی دیوار است. اما منظور ما این نیست که تراکت های خود را به صورت لیبل چسبی درآورده و آن ها را به دیوار ها بچسبانید. این کار اگر خارج از بیلبورد های تعبیه شده برای تبلیغات صورت پذیرد می تواند باعث ایجاد زحمت برای کارمندان شهرداری شود. بهتر است برای چسباندن تراکت ها به دیوار از چسب های نواری مخصوص به این کار استفاده کنید تا مخاطبین هدف شما در صورتی که قصد تماس با شما داشته باشند بتوانند تراکت را از دیوار کنده و پیش خود نگه دارند.
3) روش دیگری که نسبت به روش های قبلی بازدهی مطلوب تری دارد پخش و توزیع تراکت ها در خیابان است. مخصوصا اگر مخاطبین هدف نیز در این راستا مورد توجه قرار بگیرند. این روش نیز اگر در خیابان های شلوغ صورت پذیرد می تواند می تواند به عنوان یک روش سریع توزیع و پخش تراکت شناخته شود. اما برخی از سازمان ها دوست ندارند تراکت هایشان روی زمین افتاده و پایمال شوند. در نتیجه روش توزیع چهارم می تواند موثر باشد.
4) اما یکی از بهترین روش های پخش تراکت، پخش آن ها به صورت محدود و با توجه به مخاطبین هدف است. این روش از مزیت های بسیاری بهره می برد. برای مثال مطمئن خواهید شد که آن ها حیف و میل نشده و به دستان مشتریان قطعی شما خواهند رسید. هم چنین از آن جایی که این تراکت ها به دست کارمندان خودتان پخش و توزیع می شود می توانید مطمئن باشید که آن ها گم نشده و از آن ها نهایت استفاده می شود. در این روش شما می توانید تراکت ها را روی میز نمایشگاهی خود قرار داده تا افراد خودشان به سمت تراکت های شما بیایند و آن ها را مطالعه کنند. هم چنین می توانید تراکت های خود را در ساک های تبلیغاتی قرار دهید تا مشتریان پس از باز کردن محصولاتی که از شما خریده اند ترغیب به خرید دوباره شوند.
تراکت
تراکت به عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد با طراحی منحصر به فرد تراکت می توانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید و فروش بیشتری را داشته باشید برای اینکه بتوانید تراکت را به شیوه خاص طراحی کنید که فروش بیشتری داشته باشید نوع اطلاعات می باشد اطلاعات مربوط به کسب و کارتان باید بر روی تراکت قرار گیرد این اطلاعات شامل لیست خدمات سازمان، آدرس، شماره تماس، لوگو و… قرار گیرد تا مخاطب بتواند به راحتی آدرس یا شماره شما داشته باشد که بتواند از خدمات تان استفاده کند تراکت ها مورد استفاده کسب و کارهای کوچک یا متوسط می باشد به عنوان مثال یک سوپر مارکت برای لیست محصولاتی که به مشتریان عرضه می کند داخل تراکت قرار می دهد و آن را در محل کسب و کار خود پخش می کند و همین باعث می شود که فروش بیشتری را داشته باشد.
کاربرد
تراکت های در صنف های مختلف جامعه کاربردهای متنوعی را دارد یک زمانی است شما از تراکت استفاده می کنید تا خدمات خود را به فروش برسانید مانند سوپر مارکت گاهی اوقات سازمان تان قصد دارد که نیرو جذب کند درخواست تراکت را به شرکت تبلیغاتی می دهد تا به دیگران اطلاعات رسانی کند امکان استخدام وجود دارد یا اینکه می خواهید به دیگران اطلاع رسانی کنید جشنواره یا سمینار در یک تاریخ مشخص برگزار می شود و اینکه می خواهید دیگران را از تخفیف هایی که برای کالاها یا خدمات می گذارید مطلع سازید.
سایز تراکت
با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش های پیشین می توان به این نتیجه رسید تراکت در واقع یک ابزار تبلیغات و بازاریابی می باشد که با استفاده از می توان خدمات را به دیگران معرفی کنیم تا تعداد مشتریان سازمان افزایش یابد و فروش بیشتری را به همراه داشته باشد ولی برای ارائه تراکت به مشتریان باید توجه کنیم که تراکت قرار است که در چه سایزی طراحی شود تعیین سایز تراکت یکی از مواردی است که باید قبل از اقدام به طراحی تراکت به آن توجه داشته باشیم سایز هایی که برای طراحی تراکت استفاده می شود شامل A5,A4,A6,A7,DL می باشد با توجه به نظر مشتری و اندازه محتوا می توان از این ابعاد استفاده کرد.
طراحی تراکت
قبل از اینکه اقدام به طراحی تراکت کنید باید طرح یا ایده هایی که مورد نظرتان است آن ها را بر روی کاغذ ترسیم کنیم سپس با استفاده از نرم افزار های طراحی مانند فتوشاپ آن ها را بر روی سیستم پیاده سازی می کنیم در زمان طراحی تراکت با استفاده از فتوشاپ باید از المان های طراحی مانند رنگ، فونت و… قرار داده شود توجه به المان ها در زمان طراحی و چاپ تراکت تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد در نتیجه فروش بیشتری برای سازمان فراهم می کند یکی از المان های طراحی رنگ است که باعث ایجاد جلوه بصری می شود رنگ هایی که برای طراحی استفاده می شود باید با توجه به رنگ سازمانی انتخاب شود یا با توجه به اهداف سازمان با علم روانشناسی رنگ می توان تراکت را برای سازمان مورد نظر طراحی کرد تراکت ها را می توان به صورت رنگی، سیاه و سفید و کرافت طراحی کرد از تراکت های رنگی بیشتر در رستوران ها و فست فود ها برای تهیه منو از آن ها استفاده می شود علاوه بر رنگ یکی از المان های مهم تصاویر می باشد تصاویری که برای طراحی تراکت استفاده شود باید از درجه وضوح بالایی برخوردار باشد تصاویری که برای تراکت استفاده می شود باید با توجه به آن سازمان جهت پخش تراکت تصاویر استفاده شود در صورتی که تصاویری مرتبط با موضوع ندارید از این المان چشم پوشی کنید. نکته ای که برای طراحی تراکت وجود دارد توجه به محتوا می باشد باید محتوایی مربوط به خدماتی که می تواند یک کسب و کار به مشتریان خود ارائه دهد داخل تراکت قرار می گیرد. همیشه باید قبل از اینکه اقدام به طراحی تراکت کنید از خودتان سوالاتی مانند مخاطبان تان چه افرادی هستند و هدف از طراحی تراکت چه می باشد را بپرسید زمانی می توانیم بگوییم که در زمینه طراحی تراکت عملکرد موفقی داشته ایم که فروش بیشتری را از توزیع تراکت برای کسب و کار مان فراهم کرده باشیم برای اینکه بتوانیم مشتریان زیادی را با توزیع تراکت جذب کنیم باید محتوایی ایجاد کنیم که مشتریان را تشویق به خرید کالا یا خدمات ارائه شده سازمان در تراکت نماییم برای اینکه بتوانیم دیگران را تشویق به خرید کنیم تخفیف هایی را برای مشتریان قرار دهیم یا اینکه می توان از کلماتی مانند همین الان سفارش بده یا تماس بگیر استفاده کنیم زمانی که طراحی تراکت به اتمام رسید باید تمامی محتوا هایی که در تراکت استفاده شده است را چک کنیم تا غلط املایی نداشته باشد و اطلاعات اشتباه به مشتری داده نشود در نهایت زمانی که طراحی تراکت به پایان رسید آن طرح را به تیم سازمانی خود نشان دهید و از ایده های آن ها استفاده کنید و تغییرات را اعمال کنید سپس یک جلسه با مشتری خود بگذارید نکته ای که باید در زمان تشکیل جلسه با مشتریان توجه کنیم طراحی چندین تراکت می باشد تا زمانی که به مشتری ارائه می دهیم چند طرح داشته باشیم که مشتری قابلیت انتخاب بین چندین طرح را داشته باشد در صورتی که مشتری خواستار تغییر شد آن تغییرات را اعمال کنیم.
چگونه می توان تراکت را چاپ کنیم؟
قبل از اینکه اقدام به چاپ تراکت کنیم باید به اندازه تراکت توجه کافی را داشته باشیم بنابراین همان طور که در بخش های پیشین در ابعاد تراکت شرح داده شد با توجه به در خواست مشتری تراکت در سایز مورد نظر اقدام به چاپ می کنیم علاوه بر سایز باید به جنس کاغذ نیز توجه داشته باشیم برای چاپ تراکت می توان از کاغذ هایی با جنس گلاسه یا تحریر استفاده کرد معمولا از کاغذهای گلاسه برای کسب و کار بزرگ استفاده می شود ظاهر تراکت هایی که با کاغذهای گلاسه چاپ می شود لوکس هستند ولی اگر کسب و کار کوچک است برای چاپ تراکت می توانیم از کاغذ های تحریر استفاده کنیم اطلاعاتی که در زمان طراحی درج می شود می تواند به صورت یک رو یا دو رو باشد چاپ تراکت می توان به صورت یک طرفه یا دو طرفه اقدام به چاپ کرد نکته بعدی که باید در طراحی تراکت به آن توجه کافی را داشته باشیم کیفیت می باشد برای ایجاد کیفیت در چاپ می توان از دو روش چاپ افست و دیجیتال استفاده کرد عمده ترین تفاوت چاپ های افست و دیجیتال در تعداد تیراژ ها می باشد از چاپ افست در تیراژ های بالا استفاده می شود در صورتی که از چاپ دیجیتال در تیراژ های پایین استفاده می شود کیفیت بالا، هزینه پایین از مزیت های دو روش چاپ دیجیتال و افست می باشد منظور از هزینه پایین در چاپ افست در تیراژ های بالا می باشد و در چاپ دیجیتال منظور از هزینه پایین در تیراژ پایین می باشد البته یک سری معایب هم دارند یکی از معایب چاپ دیجیتال هزینه بالایی را در تیراژ بالا به همراه دارد در صورتی که در چاپ افست در تیراژ پایین هزینه پایینی را به همراه دارد در صورتی که طراحی خاص و منحصر به فرد در ارائه خدمات به مشتریان داشته باشیم و از ترکیب رنگی مناسبی در طراحی استفاده شده و کیفیت چاپ بالایی برخوردار هست و فروش و تعداد مشتریان افزایش پیدا کرد در این صورت می توانیم بگوییم طراحی خوب و موفقی را داشتیم.
نتیجه گیری
با توجه به موضوعات ارائه شده در مقاله تراکت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و بازاریابی برای تمامی کسب و کار های بزرگ و کوچک استفاده می شود که این عاملی برای افزایش فروش و تعداد مشتریان می باشد با توجه به طراحی که برای تراکت انجام شده می توانیم به این نتیجه برسیم که جلوه بصری و کیفیت از عوامل مهم در طراحی و چاپ تراکت برای افزایش فروش می باشد.