چاپ جعبه

سازمان ها و شرکت ها پس از تولید محصولشان نیازمند جعبه ای برای ارائه آن به مشتری هستند. اگر محصول شما داراری بالاترین کیفیت هم که باشد اما جعبه و بسته بندی مناسبی برای آن در نظر نگرفته باشید مشتری نمی تواند آن را جا به جا کرده و به همین دلیل شاید از خرید محصول به طور کل منصرف شود. چاپ جعبه یکی از اقدامات مهم و اساسی سازمان ها و شرکت ها تلقی شده و اهمیت آن کم تر از خود محصول نیست چرا که اگر کیفیت چاپ و طراحی جعبه و بسته بندی شما بالا باشد نه تنها می توانید از قابلیت حافظتی جعبه استفاده کنید بلکه می توانید از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغات و معرفی درست محصولاتتان به افرادی که حتی شما را نمی شناسند استفاده کنید. اما روش های مختلفی برای چاپ جعبه وجود دارد. امکاناتی که در چاپ جعبه در اختیار ما قرار داده شده است باعث شده که جعبه ها با خلاقیت بیش تری به چاپ رسیده و برخی بتوانند فقط به وسیله چاپ جعبه از رقبای خود پیشی بگیرند. همان طور که قبلا گفته شد تنوع زیادی در چاپ جعبه وجود داشته و می توانید از بین مواد اولیه تولید آن ها که بسیار گسترده اند با کسب مشاوره از گروه طرح ثمین بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه درباره انواع جعبه ها و مواد اولیه آن ها صحبت خواهیم کرد. همین طور در مورد اینکه هر جعبه برای چه نوع کسب و کاری مناسب است مطالبی در اختیارتان گذاشته می شود تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

جعبه مقوایی

یکی از معروف ترین جعبه هایی که توسط کسب و کار های بزرگ و کوچک استفاده می شود جعبه های مقوایی است. آن ها بسیار مقاوم بوده و وزن خیلی زیادی را می توانند تحمل کنند. جعبه های مقوایی انواع متفاوتی داشته و سازگار با محیط زیست اند. به طور مثال جعبه های کرافتی که از کاغذ کرافت ساخته شده اند از مواد بازیافتی تشکیل شده اند و برای کسب وکار های مدرن یا قدیمی که می خواهند حسی فانتزی را به مشتری انتقال دهند بسیار مناسب است. همچنین آن ها نسبت به دیگر جعبه های مقوایی از قیمت پایین تری برخوردار اند. اما مقواهای کرافتی به خاطر اینکه از مواد بازیافتی تشکیل می شوند مجوز بهداشت را برای بسته بندی مواد غذایی و دارویی نداشته و برای این نوع کسب و کار ها مناسب نیستند. به طور کل جعبه های مقوایی می توانند یک گزینه خوب برای کسب و کار شما باشند چرا که به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار با دوامند.

جعبه های پلاستیکی

بعد از جعبه های مقوایی این جعبه های پلاستیکی هستند که بیش ترین مصرف را در بین کسب و کار های کوچک و بزرگ دارند و استفاده از آن ها به صورت روز افزون افزایش پیدا می کند. یکی از مزایایی که جعبه های پلاستیکی نسبت به جعبه های مقوایی دارند این است که آن ها بسیار محکم و با دوام بوده و از ماندگاری بیش تری برخوردارند. هم چنین امروزه از پلاستیک هایی استفاده می شود که سازگار با محیط زیست هستند و در مدت زمان کم تری تجزیه و به زمین باز گردانده می شوند. آن ها برعکس فلزات با مواد غذایی وارد واکنش نشده و برای مواد غذایی و دارویی بسیار بهداشتی قلمداد می شوند. از آن جایی که آن ها همانند شیشه ها شفاف هستند می توانند محصول را برای مشتری به نمایش درآورده و مشتری از اینکه دقیقا چه چیزی را قرار است خریداری کند اطلاعات داشته باشد. جعبه های پلاستیکی ویژگی های محشر دیگری نیز دارند که می تواند آن ها را به عنوان یکی از بهترین انواع جعبه و بسته بندی شناخت. بله آن ها بسیار سبک اند. سبک وزنی جعبه و بسته بندی محصول شما یکی از بهترین مزایاییست که باید به دنبال آن باشید چرا که بسیاری از هزینه های بعدی شما را کاهش خواهد داد. محصولی که تولید می شوند باید بتواند به سرتاسر جهان جا به جا شود و به دست مشتریانی برسد که فاصله نسبتا زیادی با شما دارند. در نتیجه شما باید هزینه ای را برای حمل و نقل محصولات خود در نظر بگیرید. وزن یکی از عوامل اصلی برای محاسبه قیمت جا به جایی محصولات است. تصور کنید جعبه شما وزن بسیار بالایی داشته و این باعث شده که شما هزینه بی موردی را برای جا به جایی آن ها صرف کنید. پس چه بهتر است قبل از شروع هر کاری به وزن جعبه های خود بیندیشیم تا بعد ها هزینه ها به شکل سرسام آوری افزایش پیدا نکنند.

جعبه های لمینتی

جعبه های لمینتی که از لمینت ها ساخته شده اند یکی دیگر از انواع بسته بندی های مقاوم هستند. لمینت ها پوشش هایی هستند که روی مقوا ها تعبیه شده و عمل چاپ روی آن ها صورت می گیرد. جعبه های لمینتی بیش تر برای کالاهای لوکس به کار برده می شود چرا که جذابیت زیادی داشته و می توانند به صورت براق یا مات به چاپ برسند. به دلیل سلفونی که در ساختارشان به کار برده شده در برابر بسیاری از عوامل محیطی همچون آب و گرد و غبار بسیار مقاومند. آن ها به صورت سینگل فیس، سه لا و پنج لا موجود هستند. از جعبه های لمینتی می توان در ارائه محصولات لوکسی هم چون گوشی استفاده کرد.

جعبه های دایکاتی

جعبه های دایکاتی (Die cut) جعبه هایی هستند که برش های بسیار تمیزی خوردند و اندازه های برش خورده بسیار دقیق و تمیز هستند. این جعبه ها به وسیله دستگاه های پیشرفته ای که فقط مخصوص این کار ساخته شده اند تولید می شوند. برخی از جعبه ها به طور کاملا متفاوتی طراحی می شوند و نمی توان به وسیله دستگاه های معمولی آن ها را چاپ و تولید کرد. در اینجا قالب مخصوصی را فقط برای آن ها در نظر گرفته و با استفاده از دستگاه های پیشرفته دایکوتی آن ها را برش داده و به چاپ می رسانند.

نایلون های بسته بندی

نایلون های بسته بندی جعبه هایی نایلونی هستند که به وسیله یک زیپ باز و بسته می شوند. آن ها به صورت شفاف و غیر شفاف تولید شده و مثل جعبه های پلاستیکی سازگار با محیط زیستند و پس از صرف زمان کمی به طبیعت باز خواهند گشت. آن ها همانند جعبه های پلاستیکی با مواد غذایی وارد واکنش نشده و برای محصولات غذایی بسیار مناسبند. از این جعبه های در بسته بندی چای و پودر ها و خشکبار استفاده وسیعی می کنند. جنس پلاستیک مصرفی در آن ها بسیار مهم است. برای مثال اگر شما بخواهید بسته بندی شفافی داشته باشید می توانید از پلاستیک هایی با ضخامت کم تر استفاده کنید. اما اگر بخواهید روی آن ها تصویری چاپ کنید بهتر است از نمونه های ضخیم تری استفاده کنید. رول های نایلونی همانند جعبه های پلاستیکی بسیار سبک بوده و به راحتی می توان آن ها را جا به جا کرد و در این زمینه تمام مزایایی که جعبه هایی پلاستیکی قبلا داشتند را دارند.

جعبه هارد باکس

مسلما این جعبه ها را در ساعت فروشی ها و طلا فروشی ها دیده اید. آن ها بسیار محکم و سخت بوده و نسبت به جعبه های دیگر بسیار سنگین تر می باشد. این می تواند موارد استفاده از آن ها را صرفه به کالاهای لوکس محدود کند. آن ها از محصولاتی با چگالی بالا ساخته شده و بسیار محکم اند. آن ها معمولا به صورت دو تکه ای تولید شده و در هم قفل می شوند. برخلاف تصور معمول نقش محافظتی بالایی داشته و درشان به راحتی باز نخواهد شد و نسبت به دیگر جعبه ها وزن بیش تری داشته و به راحتی جا به جا نخواهند شد. در نتیجه برای انتقالشان باید هزینه زیادی را بپردازید و متحمل هزینه بسیاری شوید. اما در مقابل حس لوکسی که به مشتری القا خواهید کرد غیر قابل توصیف خواهد بود.

جعبه

جعبه ابزار ی است که از آن برای محافظت از محصولات استفاده می شود که در زمان حمل و نقل هیچ آسیبی به محصول وارد نشود در واقع از جعبه برای بسته بندی محصولات استفاده شود با نوع طرحی آن می توان تاثیر مستقیمی بر روی فروش داشته باشد.

کاربرد

اولین نقشی که جعبه ها ایفا می کنند نگهداری از محصولات می باشد همان طور که قبلا اشاره شد برای اینکه محصولات در زمان حمل نقل صدمه ای وارد نشود از بسته بندی استفاده می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود فروش بیشتری داشت شناسایی مشخصات می باشد این یکی از عوامل مهمی است که باید در زمان طراحی جعبه به آن توجه داشته باشیم مشخصاتی که بر روی جعبه قرار می گیرد شامل توضیحاتی در مورد محصول، نام کالا، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، قیمت، بار کد و.. می باشد. یکی دیگر از مواردی که در بسته بندی محصولات استفاده مجدد از آن می باشد به عنوان مثال نوع بسته بندی که برای مربا استفاده می شود قابلیت استفاده مجدد را دارد.

انوع چاپ جعبه

در صنعت چاپ جعبه ها بر اساس جنس به شیوه های مختلفی جعبه ها چاپ می شوند در ابتدا قصد داریم با انواع جعبه ها آشنا کنیم. به طور کلی جعبه ها سه دسته مقوایی، لمینت و سخت تقسیم می شوند در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می دهیم.
مقوایی
رایج ترین نوع جعبه برای بسته بندی کردن محصولات استفاده می شود دلیل استفاده مکرر از جعبه های مقوایی مقاومت یا استحکام آن برای نگهداری محصول می باشد که به صورت سه رنگ سفید، طوسی و ایندر برد در بازار عرضه می شود جعبه هایی که رنگ طوسی دارند از مواد باز یافتی ساخته می شوند و از این جعبه مقوایی با رنگ طوسی برای نگهداری محصولاتی که نیاز به رعایت اصول بهداشتی ندارند استفاده می شود جعبه های ایندر برد باید برای تهیه این نوع جعبه نیاز به دریافت مجوز بهداشت می باشد و از جعبه مقوایی ایندر برد برای نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و از جعبه های مقوایی به رنگ سفید برای نگهداری و بسته بندی کیف و کفش استفاده می شود اگر به لحاظ قیمت بخواهیم سه نوع جعبه مقوایی سفید، طوسی و ایندر برد را با هم مقایسه کنیم هزینه چاپ جعبه های مقوایی با رنگ طوسی نسبت به سایرین کمتر می باشد.
لمینت
جعبه های لمینت از چند لایه مقوا تشکیل شده است و در ضخامت های گوناگون در بازار عرضه می شود و از آن برای نگهداری محصولات استفاده می شود.
سخت
جبه های سخت یا هارد باکس به جعبه هایی گفته می شود که مقاومت بالایی برای نگهداری محصولات لاکچری دارند از این نوع جعبه ها برای نگهداری محصولاتی مانند ساعت، عطر، تبلت و… استفاده می شود هزینه چاپ این جعبه های سخت نسبت به سایر جعبه ها گرانتر می باشد به دلیل زیبایی بصری که در طراحی این نوع جعبه ها انجام می شود می توان از این جعبه های هارد باکس برای بسته بندی کردن هدیه نیز استفاده کرد.

چاپ جعبه

به طور کلی فرآیند چاپ جعبه به دو روش چاپ افست و لتر پرس انجام می شود به ترتیب هر کدام از آن ها را توضیح می دهیم.
چاپ افست
رایج ترین نوع چاپ در جعبه می باشد استفاده از این روش برای چاپ جعبه ای مقوایی هزینه های چاپ را کاهش می دهد از چاپ افست برا ی چاپ در تیراژ بالا استفاده می شود در این نوع چاپ از رنگ های CMYK و پنتون استفاده می شود رنگ CMYK با استفاده از 4 رنگ اصلی می توان 256 رنگ ایجاد کرد رنگ های پنتون به رنگ هایی که گفته می شود که جلوه بصری ایجاد می کند از این نوع رنگ ها برای چاپ جعبه های لوازم آرایشی استفاده می شود.
چاپ لتر پرس
در این روش از چاپ از برجسته سازی استفاده می شود این روش چاپ به عنوان اولین روش چاپ توسط شخصی به نام گوتنبرگ ابداع شد در گذشته از این نوع چاپ استفاده می شد به مرور زمان با پدید آمدن چاپ های دیگر مانند افست جایگزین لتر پرس شد. دستگاه چاپ لتر پرس دارای سطحی از جنس فلز می باشد که در آن چاپ تصاویر به صورت برجسته چاپ می شد.

ضرورت بسته بندی محصولات

در این بخش از مقاله قصد داریم دلایل مهمی که بر ای بسته بندی محصولات وجود دارد را شرح دهیم دلایل مهم در بسته بندی محصولات شامل موارد زیر می باشد.
ماندگاری
توجه به کسب و کار هایی که قبلا راه اندازی شده است و امروزه برند هستند اگر به این ها توجه کنید به یک نکته می رسید و آن ماندگاری می باشد زمانی که در حرفه خود به برند تبدیل می شوید و دیگران شما را می شناسند به هیچ عنوان نباید نوع بسته بندی یا لوگو خودتان را تغییر دهید چون که شما با این نوع بسته بندی شناخته شدید و مشتری جذب کردید و فروش داشتید اگر تغییر دهید بر روی فروش و تعداد مشتریان تان تاثیر خواهد گذاشت.
متمایز شدن برند
زمانی که می خواهید یک اقدامی برای کسب و کار خودتان انجام دهید ابتدا باید خودتان را با رقیبانتان بسنجید و خدماتی را برای سازمان خودتان ارائه دهید که آن ها ارائه نداده اند به عنوان مثال می توانید برای بسته بندی محصولات تان می توانید طراحی خاص و ویژه داشته باشید از این طریق می توانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
بازاریابی
با توجه به نوع طراحی و چاپی که برای جعبه انجام می شود نقش موثری در تبلیغات و بازاریابی برای آن محصول دارد در واقع با نوع طراحی که بر روی جعبه انجام می شود می توان شناخته شد و همین عاملی برای برند شدن ، افزایش تعداد مشتریان و فروش بیشتر می باشد.
رنگ بسته بندی
یکی از عوامل تاثیر گذار در فروش محصولات و افزایش تعداد مشتریان توجه به جلوه های بصری می باشد یکی از المان های موثر برای جلوه های بصری رنگ می باشد برای انتخاب رنگ مناسب برای جعبه می توان با آگاهی از علم روانشناسی رنگ از رنگ ها استفاده کرد که با هدف سازمان هماهنگی دارد.

نکات مهم در چاپ جعبه های مقوایی

• توجه به جنس جعبه
هدف از چاپ جعبه محافظت و نگهداری از محصولات می باشد در زمان حمل و نقل جعبه ها ممکن است به محصولات آسیب هایی وارد شود برای اینکه بتوان از این نوع آسیب ها پیشگیری شود در زمان بسته بندی محصولات باید نوع محصول توجه شود و بر اساس آن نوع جعبه را انتخاب شود.
• طراحی
طراحی هایی که بر روی جعبه ها انجام می شود نقش به سزایی را در تبلیغات آن محصول و بازار یابی دارد در زمان طراحی جعبه برای اینکه جلوه بصری ایجاد شود باید از المان های طراحی مانند رنگ، فونت، تصویر استفاده کرد در واقع طراحی باید به گونه ای انجام شود که با مخاطب ارتباط برقرار کند و مخاطب را تشویق به خرید آن محصول کند با طراحی خوب و ویژه می توان تعداد مشتریان افزایش یابد و فروش بیشتری در محصولات داشته باشیم.
• کیفیت
کیفیت چاپ و طراحی جعبه یکی از عوامل تاثیر گذار در فروش محصولات می باشد برای اینکه کیفیت بیشتری در چاپ داشته باشیم باید به سایز و جنس جعبه توجه بیشتری داشته باشیم.
• باز کردن جعبه
نکته مهمی که باید در زمان طراحی جعبه ها به آن توجه کرد شیوه باز کردن جعبه ها می باشد جعبه باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی جعبه باز شود توجه به این نکته می تواند در کسب رضایت مشتریان موثر باشد.

مشخصات چاپ و طراحی جعبه موفق

برای اینکه بتوانیم در طراحی و چاپ جعبه عملکردی موفق داشته باشیم باید بدانیم که رقبای ما چه کسانی هستند با توجه به خدماتی که ارائه می دهند باید به گونه ای عمل کنید که از آن ها یک گام جلوتر باشید تا بتوانیم مشتریان بیشتری را جذب کنیم برای اینکه بتوانیم نسبت به رقبایمان عملکرد خوبی داشته باشیم و نسبت به آن ها یک گام جلوتر باشیم باید به نوع طراحی هایی که می کنیم توجه داشته باشیم طراحی هایی که انجام می شود باید خاص باشد تا تعداد مشتریان بیشتری را جذب شود در واقع باید در طراحی خلاقیت داشته باشید.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟