طراحی بروشور

هیچکس نمی تواند اهمیت دیجیتال مارکتینگ را نادیده بگیرد اما رقابت در دنیای دیجیتال به شدت رو به افزایش است. جلب توجه مشتریان روی صفحه نمایش لپ تاپ یا موبایل بسیار سخت شده و نگه داشتن توجه مشتریان از آن هم سخت تر است. در چنین شرایطی بروشور ها می توانند ابزار تبلیغاتی مناسبی باشند.

بروشور یک دفترچه چند لتی و چند صفحه ای است که اطلاعات مختصر و مفیدی درباره محصولات جدید و خدمات شما به مشتری می دهد. بروشور ها یکی از راه هایی هستند که می توانند باعث موفقیت شما در عرصه فروش شوند. آن ها با معرفی شما به عنوان یک کسب و کار تازه و هدفمند باعث برند سازی و هویت سازی می شوند. با چاپ بروشور در نظر مشتریان جدی تر تلقی می شوید و بیش تر در یاد آن ها باقی می مانید. به همین دلیل است که سازمان ها از چاپ بروشور های تبلیغاتی و راهنمایی و …. غافل نمی مانند.

از بروشور ها می توان هم برای تبلیغات و هم برای راهنمایی استفاده کرد. بروشور های تبلیغاتی نسبت به کاتالوگ ها اطلاعات مختصر تری در اختیار مشتری گذاشته و یک معرفی اجمالی درباره کسب و کار شما ارائه می دهند. بروشور راهی برای ارتباط مستقیم مشتری با شماست و در این راه نقش واسطان را کم رنگ تر خواهد کرد. در نتیجه بروشور برخلاف کاتالوگ برای ارتباط مستقیم با خریداران ساخته و تولید می شود. بروشور های راهنما که داخل بسته بندی کالا قرار داده می شوند جهت راهنمایی مشتری برای استفاده از کالا است. از بروشور های راهنما برای همه کالا ها استفاده نمی کنند. این بروشور ها صرفا برای کالاهایی تولید می شوند که استفاده از آن ها نیاز به دانش خاص داشته و یا برای افراد خاص با شرایط ویژه تولید شده اند، مثل وسایل آرایشی بهداشتی و انواع داروها.

بروشور شما علاوه بر اینکه محصولات و خدمات شما را معرفی کرده و مشتریان احنمالی را تشویق به استفاده از خدمات شما می کنند، باید درباره اهداف آینده شرکت و محصولات در دست تولید نیز تصویری نیز ارائه دهد.

برای طراحی بروشور ها سعی کنید تا جای ممکن از تصاویر جذاب و گیرا به جای متون استفاده کنید. این تصاویر باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند و از نظر مفهومی با متون شما هماهنگی داشته و باعث ایجاد احساسات مثبت در بیننده شود. چه خوب است که برای تصاویر بروشور از عکس های استفاده کنید. با عکاسی تبلیغاتی و تجاری می توانید به اهداف خود نزدیک تر شوید. هرگز عکاسی از محصولات خود را سرسری نگیرید و این کار را به عکاسان مجرب بسپارید. چرا که نکته هایی که باید در عکاسی تبلیغاتی و تجاری رعایت شوند می تواند یک عکس را به سود هنگفت شرکت سوق دهند. 

در طراحی بروشور همواره از رنگ سازمانی خود بهره ببرید تا پیوستگی و اتحاد سازمانی حفظ شود. در کنار آن سعی کنید از رنگ های متنوع استفاده نکنید تا چشم ها اذیت شوند؛ بلکه هرچه رنگ ها محدود تر باشند زیبایی کار بیش تر خواهد شد. در کنار این مطالب باید مخاطبین هدف خود را نیز مشخص کنید. به طور مثال اگر مخاطبین هدف شما قشر آموزگاران جامعه هستند باید در طراحی بروشور خود این موضوع را مد نظر قرار دهید. یا اگر مخاطبین هدف شما اقشار پر درآمد جامعه هستند این موضوع باید روی انتخاب رنگ سازمان و طراحی بروشور تاثیر گذار باشد.

برای کاهش هزینه های چاپ می توانید بروشور های خود را به صورت افست و عمده ای چاپ کنید. یگی دیگر از مزیت های چاپ افست بروشور کیفیت بالای آن است. با چاپ افست می توانید کیفیت بروشور خود را بالا برده و در نهایت به خروجی مطلوبی برسید.

چاپ بروشور فقط برای شرکت های تازه تاسیس مناسب نیست بلکه شرکت های قدیمی و شناخته شده نیز از بروشور ها به دفعات استفاده می کنند. همان طور که قبلا به آن اشاره کرده بودیم بروشور نه تنها برای معرفی شرکت ها کارساز است بلکه ایده ها و برنامه های آینده شما را نیز به مشتریان عرضه می کند. شرکت های قدیمی بیش تر از آینده نگری بروشور ها بهره می برند. آن ها در بروشور ها از تازه ترین محصولات خود رونمایی کرده و محصولات در دست اجرا را نیز به نمایش می گذارند تا مشتریان را پیگیر محصولات نگه دارند.

بروشور ها در اندازه و شکل های بسیار زیادی تولید می شوند و از این نظر نسبت به کاتالوگ ها تنوع بیش تری دارند. آن ها به صورت تک صفحه ای، دو صفحه ای تا بیست صفحه ای نیز تولید می شوند.

بروشور ها مزیت های بسیاری دارند. در ادامه بیشتر درباره اهمیت داشتن یک بروشور سازمان یافته در یک شرکت صحبت می کنیم.

بروشور ها همانند تراکت ها به راحتی پخش می شوند. این مزیتی انکار نشدنی است. برای مثال شما می توانید بروشور ها را در مکان های پر رفت و آمد با توجه به مخاطبین هدف خود پخش کنید. در نتیجه سعی کنید محل رفت و آمد مخاطبین هدف خود را بهتر شناسایی کنید. برای مثال اگر شما تولید کننده محصولات بهداشتی هستید می تونید بروشور های خود را در کنار داروخانه ها و یا ساختمان پزشکان پخش کنید. یا اگر محصولات فرهنگی مثل کتاب تولید می کنید می توانید بروشور های تبلیغاتی را در نمایشگاه های کتاب یا در خیابان انقلاب پخش کنید. با شناسایی محل رفت و آمد مخاطبین هدف خود می توانید بازدهی و اثربخشی بروشور های خود را افزایش دهید.

همچنین بروشور ها نسبت به بازدهیشان هزینه تولید کمی دارند. این هزینه را با چاپ عمده نیز می توان کمتر کرد.

بروشور ها در کنار مزیت های گفته شده موجب افزایش اعتبار شرکت شما نیز خواهند شد. یک بروشور شکیل با طراحی زیبا و موثر که لوگو و نام شما روی آن نقش بسته است می تواند سازمان شما را در نگاه مشتریان پر ابهت تر نشان دهد. شما با داشتن بروشور تبلیغاتی جدی تر گرفته می شوید.

به وسیله بروشور می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بیش ترین اطلاعات درباره محصولات جدید و خدمات خود را به مشتریان منتقل کنید. بروشور ابزاری برای معرفی و انتقال اطلاعات است. اما بروشور ها فقط برای معرفی محصولات و یا خدمات قلمداد نمی شوند. بلکه از آن ها همانند پوستر ها می توان برای اهداف آموزشی نیز استفاده کرد. به طور مثال در مطب های روانشناسی می توان از بروشور ها برای آموزش نحوه تنفس، مدینیشن، انواع بیماری های روانی، افزایش مهارت روابط عمومی و… استفاده کرد.

در رستوران ها و کافه ها می توان از بروشور ها برای چاپ منو استفاده کرد. بسیاری از کافه ها هم اکنون از بروشور ها برای چاپ منو های خود استفاده می کنند. همین طور رستوران های زنجیره ای معروفی مثل سیب طرفدار منوهای بروشوری هستند.

همچنین در مکان های گردشگری برای راهنمایی مسافران می توان از بروشور های راهنما استفاده کرد.

در طراحی بروشور ها می توان برای آن ها فولدری نیز در نظر گرفت که به آن اصطلاحا اسلیپ کیس می گویند. این بروشور ها مقاومت بیش تری داشته و از کاغذ های محکم تری نسبت به سایر بروشور ها ساخته می شوند. این فولدر ها محلی برای نگه داری اوراق دارند تا بتوانند کاغذ ها را درون خود نگه داشته و از آن ها محافظت کنند.

پس از اتمام طراحی بروشور و پیش از چاپ آن، نمونه ای از آن را به چاپ برسانید تا کاستی های کار اصلاح شوند. از آن جایی که بروشور ها در تعداد وسیعی به چاپ می رسند باید به این نکته توجه کرد چرا که اگر در فایل بروشور اشتباهی رخ دهد دیگر نمی توان آن را اصلاح کرد و بخش اعظمی از هزینه ها از دست می روند.

همانند کاتالوگ های دیجیتالی می توان از بروشور های دیجیتالی نیز استفاده کرد. می توانیم بروشور های خود را در سایت ها در اختیار مشتریان قرار دهیم. برای بروشور های دیجیتالی هزینه چاپ وجود نخواهد داشت و این مزیت قابل توجهی است. چرا که امروزه هزینه های چاپ به شدت افزایش پیدا کرده و دیگر آنچنان که باید مقرون به صرفه نیستند.

شکل ساختاری بروشور ها انواع مختلفی دارند. به طور مثال بروشور ها می توانند به صورت آکاردئونی، نامه ای، دروازه ای، تای فرانسوی، تای موازی و … باشند.

بروشور چیست

بروشور یکی از ابزار های مهم در تبلیغات و بازاریابی برای معرفی سازمان و محصولات می باشد در آن می توان یک چشم اندازی از سازمان داشته باشید و در آن مشخصات و ویژگی های محصولات را مطرح می کنید این اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می دهید و مشتریان را تشویق می کنید تا آن محصول را خریداری کنند اگر بخواهیم یک تعریفی از بروشور ارائه دهیم بروشور یک کتابچه ای است که در آن محصولات و خدمات سازمان را به مشتریان معرفی می کند و مشتریان را در جهت خرید محصول راهنمایی می کند در بروشور های تبلیغاتی از تصاویر مختلف محصولات به همراه مشخصات آن استفاده می شود.

طراحی بروشور

بروشور ها در واقع کاغذهای تا خورده هستند که در هر قسمت از کاغذ یک محتوا قرار می گیرد بروشورها می توانند به صورت تک لتی، دو لتی، سه لتی و چهار لتی باشند اگر تازه کسب و کار خودتان را راه  اندازی کردید برای اینکه  اهداف و خدمات کسب و کار تان را معرفی کنید و همچنین اگر محتوا و تصاویر زیادی داشت می توانید از بروشور های سه لتی استفاده کنید در صورتی که در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنید می توانید از بروشورهای دو لتی استفاده کنید به طور کلی از بروشور های دو لتی و سه لتی برای معرفی کسب و کار استفاده می شود.

همان طور که قبلا گفته شد بروشور مانند یک کتابچه ای است که از چند برگ تشکیل شده و در هر برگ اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهد به هر برگ از بروشور که بر روی یکدیگر تا می شوند لت بروشور گفته می شود لت های بروشور به انواع مختلف آکاردئونی و تو دلی تقسیم می شود. هدف از طراحی بروشور برای سازمان ها آگاهی مشتریان نسبت به محصولات و خدمات آن سازمان می باشد متداول ترین سایزی که برای طراحی در بروشور استفاده می شود سایز A4 می باشد در بروشور برای ارائه خدمات و محصولات باید از تصاویر استفاده شود که باید ویژگی ها و خصوصیات آن در بروشور ارائه شود علاوه بر این ها باید اهداف و برنامه ها و تاریخچه  سازمان در آن مطرح شود و همچنین به دلیل برتری آن ها نسبت به سازمان های رقیب اشاره شود برای طراحی یک بروشور به صورت حرفه ای باید در آن علاوه بر اینکه تصاویر استفاده شود باید دارای مطالب جذاب باشد.

نکات مهم در زمان طراحی بروشور

با رعایت موارد زیر می توان یک بروشور خوب طراحی کرد هر بروشور باید 4 هدف داشته باشند این اهداف عبارتند از: اطلاعات، تبلیغات، اعتبار و آموزش می باشد در ادامه هر یک از موارد را بررسی خواهیم کرد:

اطلاعات

اولین نکته ای  که در زمان طراحی باید به آن توجه کرد اطلاعات است در زمان طراحی بروشور باید اطلاعاتی در اختیار مشتریان قرار گیرد این اطلاعات می تواند شامل معرفی سازمان، چشم اندازهای سازمان، اهداف و معرفی محصولات باشد.

تبلیغات

در بروشور باید به یک سری محصولاتی که سازمان ارائه می دهد اشاره شود تا آن محصول به فروش برسد بنابراین با تبلیغ در مورد یک محصول می توانید محصولات خود را به فروش برسانید.

اعتبار

با استفاده از بروشور می توان محصولات و سازمان خود را به دیگران معرفی کنید و همین عامل باعث شناسایی سازمان و محصولات شما می شود و باعث ایجاد اعتبار سازمان در میان مشتریان شوید و این عامل بر روی فروش محصولات سازمان موثر می باشد.

آموزش

بروشور باید به گونه طراحی شود که در آن از آموزش استفاده شده باشد به گونه ای که  در مورد یک محصول  باید آشنایی کامل نسبت به کاربرد و نحوه استفاده آن داشته باشیم .

انواع بروشور

بروشور ها به انواع مختلف تک برگی، دو لتی، تبلیغات کتابی تقسیم می شوند

بروشورهای تک برگی

بروشورهای تک برگی یا یک لتی سایز های مختلفی موجود هستند این نوع بروشورها بر روی کاغذ های تک روی و دو روی مورد استفاده قرار می گیرند.

بروشورهای دو لتی

بروشورهای دو لتی در سایز های مختلفی موجود هستند این نوع بروشور ها از دو برگ بهم پیوسته تشکیل شده است.

بروشورهای تبلیغات کتابی

این نوع بروشورها رایج ترین نوع بروشور، بروشور های تبلیغاتی کتابی می باشد این نوع بروشورها  از 21 صفحه تشکیل شده است در سایز های بزرگ، کوچک و متوسط استفاده می شود و دارای جلدهایی از جنس های  شو میزی و گلاسه می باشد.

بروشور ها بر اساس طراحی و چاپ به انواع مختلف لتی، فرمی، اسلیب کیس و پام فلت تقسیم می شود.

لتی

بروشورهای لتی به بروشور های آکاردئونی مشهور هستند این نوع بروشور ها از چند صفحه تشکیل شده اند که هر برگه بر روی یکدیگر تا می شوند نحوه تا شدن آن ها می توانند به صورت  زیگزاگ باشد بروشورهای لتی  در صفحاتی با سایز A4  طراحی می شوند هر یک از این صفحات به سه بخش تقسیم می شوند در صفحه اول را به عنوان  صفحه اصلی در نظر گرفته می شود و نام شرکت در این صفحه قرار می گیرد در بخش بعدی صفحه پایانی می باشد در این صفحه اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس قرار می گیرد و بخش آخر مقدمه ای  در مورد سازمان در این بخش نوشته می شود در بروشور لتی به این صورت است که تمام این صفحات در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

فرمی

بروشور های فرمی تعداد صفحات شان نسبت به بروشور های لتی بیشتر می باشد برای متصل کردن صفحات به یکدیگر از منگنه و چسب حرارتی استفاده می شود بر روی جلد این نوع بروشور ها نام سازمان قرار می گیرد و در صفحه پایانی شماره تماس و آدرس سازمان قرار می گیرد.

اسلیب کیس

بروشور های اسلیب کیس به عنوان فولدر شناخته شده اند این نوع بروشور ها پوشه هایی هستند که از آن ها برای قرار دادن کاتالوگ یا برگه های جدا از هم استفاده می شود.

پام فلت و لیفلت

این نوع بروشور ها جنبه آموزشی دارند نمونه از این بروشور ها  در بسته های دارو مشاهده می شود از کاغذ های تحریر دارای گرماژ پایین استفاده می شود و با رنگ مشکی طراحی می شود.

مزیت های بروشور

بعد از طراحی بروشور بر اساس چهار استراتژی باید در نظر بگیریم این بروشور چه مزیت هایی را برای سازمان فراهم می کند با ارائه بروشور در همایش ها، نمایشگاه ها به راحتی می توانید محصولات و سازمان خود را به دیگران معرفی کنید از آنجایی که بروشور یکی از روش های بازاریابی و تبلیغات است با استفاده از بروشور می توانید محصولات سازمان را تبلیغ کنید ارائه محصولات و خدمات به وسیله بروشور یکی از ارزان ترین روش های تبلیغات و بازاریابی جهت به فروش رسیدن محصولات می باشد. با ارائه بروشور به مشتریان علاوه بر اینکه با محصولات و خدمات، اهداف و چشم انداز های سازمان آشنا می شوند باعث جلب اعتماد مشتریان می شود بروشور باید به گونه ای طراحی شود برای صاحبان کسب و کار مفید باشد بروشور باید حاوی اطلاعات مفیدی  در مورد چشم اندازها، اهداف و محصولات ارائه شده در سازمان باشد طراحی حرفه ای بروشور به سازمان در جهت رسیدن به اهداف و فروش محصولات و خدمات تاثیر به سزایی دارد.

یکی دیگر از مزیت های بارز در طراحی بروشور انعطاف پذیری سایز بروشور می باشد در آن طراح  می تواند طرح مورد نظرش را در هر سایزی که می خواهد طراحی کند از آنجا که بروشور یکی از راههای بازاریابی است می توانید تمام محصولاتی که اکنون دارید  و تمام محصولاتی که در آینده قصد فروش آن ها را دارید را در بروشور آن ها را معرفی کنید اگر مشتری مراجعه کند و قصد سفارش کالایی را داشته باشد شما می توانید با ارائه محصولات و خدمات در بروشور اطلاعات جامع در اختیار مشتری قرار دهید و به سوالاتی که ممکن است در ذهن مشتری وجود داشته باشد پاسخ داده شود با استفاده از این روش می توانید محصولات تان را به فروش برسانید.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟