دسته ای دیگر از کاتالوگ ها، کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ الکترونیکی می باشد کاتالوگ های دیجیتال ترکیبی از طراحی و کدنویسی می باشد این دسته از کاتالوگ ها بر روی سیستم های مختلفی مانند محیط های تحت وب، سیستم های الکترونیکی و کامپیوتر های شخصی را دارد با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن سیستم های تبلت، لپ تاپ و گوشی های هوشمند دلیلی برای ارائه خدمات و محصولات در قالب کاتالوگ های دیجیتالی شد با طراحی کاتالوگ های دیجیتالی قابلیت مشاهده آن را از طریق سی دی، فلش و وب سایت را برای مخاطب فراهم می کند.
استاندارد های لازم برای کاتالوگ دیجیتال
استاندارد هایی که از کاتالوگ های الکترونیکی ارائه شده است شامل موارد زیر می باشد.
- چاپ
یکی از استاندارد هایی که در ارائه کاتالوگ های دیجیتال وجود دارد چاپ می باشد به دلیل عدم وجود هویت فیزیکی نیاز به چاپ در آن وجود ندارد.
- عدم نیاز به اینترنت
از استاندار تعریف شده در کاتالوگ های الکترونیکی برای نمایش محصولات و خدمات نیاز به اینترنت در آن وجود ندارد.
- قابلیت دسترسی
استفاده از کاتالوگ های دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می کند که در هر موقعیت و زمان می توانید به آن دسترسی داشته باشید.
- قابلیت آرشیو شدن
برای ارائه محصولات و خدمات در قالب کاتالوگ باید به صورت آرشیو شده اطلاعات در اختیار دیگران قرار گیرد.
- امنیت
استاندارد های لازم برای طراحی کاتالوگ دیجیتال امنیت می باشد
- عدم محدودیت در ارسال و انتشار
به دلیل اینکه از خاصیت های کاتالوگ دیجیتال برخوردار است می توان آن را به صورت وسیع منتشر کرد و در اختیار دیگران قرار داد.
مزیت های کاتالوگ دیجیتال
- عدم نیاز به چاپ
اولین مزیتی که کاتالوگ های دیجیتال نسبت به کاتالوگ های معمولی دارند چاپ می باشد به دلیل الکترونیکی بودن کاتالوگ فاقد ماهیت فیزیکی هستند و نیازی به چاپ ندارند از سمتی دیگر همین عامل هزینه های طراحی کاتالوگ های دیجیتال را کاهش می دهد.
- عدم ارسال کاتالوگ از طریق ایمیل
به دلیل وجود پسوند swf لیست کاتالوگ ها قابل مشاهده بوده و امکان ارسال از طریق ایمیل به هیچ عنوان وجود ندارد توسط مرور گرهای کروم و فایر فاکس قابل ارائه نمی باشد.
- کاتالوگ هایی که به صورت دیجیتال ارائه می شوند باید قابلیت اجرا بر روی سیستم های الکترونیکی مانند تبلت، گوشی های هوشمند و کامپیوتر های شخصی را داشته باشد.
- یکی دیگر از مزیت های طراحی کاتالوگ دیجیتال کاهش هزینه های آن به دلیل وجود قابلیت اجرا بر روی سیستم های الکترونیکی می باشد
- قابلیت اشتراک گذاری در فضاهای مجازی
- استفاده از کاتالوگ های دیجیتالی عمر طولانی تر نسبت به کاتالوگ های معمولی دارند.
- قابلیت اجرای موزیک، تصویر و متن به صورت همزمان
- قابلیت حمل آسان
- عدم محدودیت در انتشار کاتالوگ
- امکان طراحی کاتالوگ برای تعداد صفحات زیاد
- قابلیت ویرایش در اندازه فونت توسط کاربر
شباهت های کاتالوگ های دیجیتالی و چاپی
هدف از ساخت کاتالوگ های دیجیتالی و چاپی ارائه محصولات و خدمات می باشد بنابراین این مورد یکی از وجوه اشتراک در ساخت کاتالوگ های دیجیتالی و چاپی نام برد اشتراک دیگری در طراحی کاتالوگ های دیجیتال و چاپی وجود دارد سبک طراحی آن می باشد کاتالوگ ها باید به گونه ای طراحی شود که بتواند پیام اصلی سازمان را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب ارائه دهد همچنین باید از ترکیب چند رنگ در طراحی استفاده کرد تا طراحی آن به صورت منحصر به فرد انجام شود با طراحی منحصر به فرد می توان مخاطبان خود را افزایش دهید.
تفاوت های کاتالوگ های دیجیتال و چاپی
عمده ترین تفاوت کاتالوگ های دیجیتال و چاپ نوع هویت آن می باشد کاتالوگ های چاپی دارای هویت فیزیکی می باشد در صورتی که کاتالوگ های دیجیتالی دارای هویت بصری هستند با ارائه محصولات و خدمات سازمان در قالب کاتالوگ های چاپ قابلیت لمس کردن کاتالوگ و ورق زدن آن وجود دارد و انتشار آن در تیراژ بالا هزینه های بالایی را در بر دارد برای اینکه بتوان هزینه چاپ کاتالوگ ها را کاهش دهیم می توان از کاتالوگ های دیجیتال استفاده کنیم کاتالوگ های دیجیتال به دلیل قابلیت نمایش در سیستم های الکترونیکی فاقد هزینه های چاپ می باشد همچنین می توان به تعداد تیراژ های دلخواه آن را منتشر کنیم و برای دیگران ارسال کنیم.
تفاوت های دیگر کاتالوگ های دیجیتال و چاپی خطا های ممکن در زمان طراحی می باشد گاهی ممکن است که طراحی کاتالوگ تان به اتمام رسیده باشد و اقدام به چاپ نمایید زمانی که کاتالوگ تان چاپ می شود مشاهده می کنید که یک سری از اطلاعات مانند عنوان یک محصول یا شماره های تماس اشتباه وارد شد زمانی که از شیوه کاتالوگ های چاپی استفاده می کنید جبران خطا آسیب هایی را به سازمان وارد می کند در صورتی که اگر از کاتالوگ های دیجیتالی استفاده کنید در صورت وجود خطا آسیبی به سازمان وارد نمی شود اگر از کاتالوگ های چاپی استفاده کنید برای جبران خطا باید کاتالوگ دوباره طراحی شود ولی خسارت فراوانی را باید سازمان تحمل کند در صورتی که در کاتالوگ های دیجیتالی در صورت بروز خطا می توان آن را به صورت آنلاین بروز رسانی کرد.
عدم وجود کیفیت تصویر در کاتالوگ ها یکی از تفاوت های عمده در طراحی کاتالوگ و دیجیتال می باشد دو طیف رنگی CMYK و طیف رنگی RGB برای طراحی استفاده می شود طیف رنگی RGB دارای رنگ های جذاب و با کیفیت بالا هستند و طیف رنگی CMYK از کیفیت پایین تری برخوردار هستند در کاتالوگ های چاپی به دلیل چاپ آن کیفیت طراحی در آن کاهش می یابد ولی در کاتالوگ های دیجیتالی به دلیل اینکه هویت بصری دارند و قابلیت چاپ در آن وجود ندارد از کیفیت طراحی آن به هیچ عنوان کاسته نمی شود.
مهم ترین تفاوت کاتالوگ های دیجیتال و چاپی انتشار و ارسال کاتالوگ می باشد انتشار در کاتالوگ های چاپی به دلیل ماهیت فیزیکی که دارند هزینه ها ی بالا را برای انتشار آن در بر دارد علاوه بر این فرایند چاپ آن هم زمان بر می باشد در صورتی که در کاتالوگ های دیجیتالی به دلیل وجود هویت بصری انتشار و ارسال کاتالوگ به صورت وسیع انجام می شود بدون اینکه هزینه ای را در بر داشته باشد و زمانی را اشغال کند ارائه کاتالوگ به صورت دیجیتال نتیجه بسیار خوبی را در زمینه فروش محصولات و افزایش مشتریان تان برای شما فراهم می کند در صورتی که کاتالوگ های چاپی به دلیل هزینه های زیادی که در بر دارد برای اینکه بخواهیم کاتالوگ های خود را در اختیار دیگران قرار دهیم باید هزینه هایی پرداخت شود و فرآیند چاپ در کاتالوگ های چاپی تنها یکبار انجام می شود در صورتی که در برای کاتالوگ های دیجیتالی این فرایند به تعداد نا محدودی می توان تکرار شد.
کاتالوگ های دیجیتالی می تواند به صورت کاتالوگ ها در فضاهای مجازی مانند تلگرام، واتس آپ و سایت ها در اختیار مخاطبان خود قرار دهید ولی کاتالوگ های چاپی امکان دسترسی به کاتالوگ را برای مخاطبان در فضا های مجازی فراهم نمی کند به صورت آفلاین کاتالوگ ها در اختیار مخاطبان قرار داده می شود.
طراحی کاتالوگ دیجیتال
کاتالوگ دیجیتال کاتالوگی با طراحی منحصر به فرد است که به صورت دیجیتال منتشر می شود و یکی از تازه ترین روش های تبلیغاتی دیجیتال عصر تازه است. پیشرفت تکنولوژی باعث شد که بیش تر تبلیغات هایی که در خیابان ها به ثمر می نشستند امروزه به صورت شکیل تری در وب سایت ها و پیام رسان ها عرضه شوند. کاتالوگ های دیجیتال نه تنها حرفه ای بودن شما را به نمایش می گذارند بلکه بسیاری از هزینه های شما را از قبیل هزینه چاپ و توزیع کاهش می دهند. هم چنین از آن جایی که قرار است به صورت دیجیتال نشر پیدا کنند می توان از رنگ های بیش تری به صورت نا محدود استفاده کرد و خلاقیت های بیش تری به خرج داد. روند تولید کاتالوگ های دیجیتال به این صورت است که اول طراحی گرافیک و صفحه آرایی شده و سپس با تکنیک های برنامه نویسی به نمایش در می آید.
مزایای داشتن کاتالوگ دیجیتال چیست؟
می توانید در کنار متن و عکس، ویدیو و آهنگ نیز برای بینندۀ کاتالوگ پخش کنید تا تاثیر گذاری و هویت سازی سازمان دوچندان شود. با این کار می توانید جذابیت کاتالوگ خود را افزایش داده و بینندگان مدت زمان بیش تری را برای تماشای کاتالوگ دیجیتال شما صرف کنند.
کاتالوگ های دیجیتال می توانند به صورت رایگان روی وب سایت ها قرار گیرند. در نتیجه توزیع و پخش آن ها به صورت رایگان صورت می پذیرد.
بینندگان کاتالوگ های دیجیتال می توانند بسته به نیاز و سلیقۀ خود فونت های نوشتاری را کوچک و بزرگ کنند و روی عکس ها زوم کرده و محصولات شما را با جزئیات بیش تری ببینند.
کاتالوگ های دیجیتال برخلاف کاتالوگ های چاپی بیش تر عمر می کنند و یک بار مصرف نیستند. آن ها در کف خیابان ها رها نمی شوند و اگر بیننده باز هم بخواهد آن را ببیند از طریق سرچ در گوگل می تواند به آن دسترسی پیدا کند.
نه تنها در سایت بلکه در کانال های دیگر ارتباطی نیز می توانند به نمایش در بیایند. از کانال های دیگر ارتباطی می توان به پیام رسان ها، اینستاگرام و… اشاره کرد.
یکی از مهم ترین مزایای کاتالوگ های دیجیتال حذف هزینه های سنگین چاپ است. از آن جایی که در هزینه های بسیاری صرفه جویی کرده اید می توانید این هزینه را در جای دیگری سرمایه گذاری کنید. برای مثال می توانید خدمات خود را بهبود ببخشید و یا روی کیفیت محصولات خود کار کنید.
آیا علاقه مند به این هستید که مشتریان شما قابلیت توزیع کاتالوگ شما را داشته باشد؟ کاتالوگ های دیجیتال این لطف را در حق شما انجام خواهند داد. آن ها قابلیت اشتراک گذاری دارند. شما می توانید با تشویق مشتریان به استفاده از این قابلیت کاربردی محصولات خود را بیش تر در دسترس دیگران قرار دهید.
کاتالوگ های دیجیتال همانند کاتالوگ های چاپی موجب فروش بیش تر و برندسازی می شود. کاتالوگ ها باعث می شوند که شما حرفه ای تر دیده شده و محصولاتتان را به روش بسیار موثرتری به دیگران معرفی کنید.
همچنین بدون هیچ دغدغه ای می توانید تعداد صفحات آن را زیاد کنید و اطلاعات بیش تری درون آن جای دهید. چرا که در هزینه تولید آن تفاوت چشمگیری ایجاد نمی شود.
در تولید کاتالوگ های چاپی بهتر بود که از بین اندازه های استاندارد یکی را انتخاب می کردیم و در زمینه اندازه و شکل کاتالوگ محدودیت های بسیاری داشتیم، چرا که اگر اندازه درخواستی ما با اندازه استاندارد تفاوت داشت زمان و هزینه زیادی از ما گرفته می شد تا کاتالوگ ها به دست ما برسند. اما کاتالوگ های دیجیتال با این مورد دست به گریبان نبوده و محدودیتی در این زمینه ندارند.
کاتالوگ های دیجیتال این امکان را برای ما فراهم می کنند که روش های متفاوتی را برای ارائه آن ها در نظر بگیریم، برای مثال می توانیم روی آن ها کد های برنامه نویسی قرار دهیم یا آن را به صورت pdf توزیع و پخش کنیم.
رنگ پس زمیته کاتالوگ دیجیتال می تواند به انتخاب بینندگان تغییر کند تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانند به مطالعه آن بپردازند. توجه کنید که پس از طراحی نهایی کاتالوگ انواع رنگ پس زمینه را نیز امتحان کنید تا ببینید آن ها در نگاه بیننده به چه شکل در می آیند.
با استفاده از کاتالوگ های دیجیتال برعکس کاتالوگ های چاپی می توانید متوجه شوید چند نفر کاتالوگ شما را دیده اند، به چه مدت به تماشای آن نشسته اند، از کدام صفحات و خدمات شما بیش تر خوششان آمده و بنا بر این اطلاعاتِ کسب شده، قدم آیندۀتان چه خواهد بود. کاتالوگ های دیجیتال نه تنها ابزاری برای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات شما هستند، بلکه روشی برای ارزیابی جذابیت کاتالوگ دیجیتال شما و چگونگی بازدهی آن است.
یک محصولی حذف یا اضافه شده است و کاتالوگ شما باید به روز شود؟ اصلا نگران نباشید. کاتالوگ های دیجیتال برخلاف کاتالوگ های چاپی می توانند به روز رسانی و اصلاح شوند. حتی می توانید رنگ و یا طراحی کاتالوگ خود را نیز به روز رسانی کنید تا از رقبای جدیدتان پیشی بگیرید.
شما می توانید به کاتالوگ دیجیتال خود قابلیت گویندگی نیز اضافه کنید و آن را به کاتالوگی صوتی تبدیل کنید. بسیاری از افراد این روش را نسبت به خواندن متون روی مانیتور بیش تر می پسندند. برخی از افراد نیز امکان خواندن متون برایشان میسر نیست. با این کار می توانید این امکان را برایشان میسرکنید.
از آن جایی که برای تولید آن ها از کاغذ استفاده نمی شود و دور ریزی ندارند، به عبارت دیگر زباله ای تولید نمی کنند، می توان آن ها را جزو ابزار های تبلیغاتی دوستدار محیط زیست دانست.
در آینده ای نه چندان دور احتمالا کاتالوگ های دیجیتال جای کاتالوگ های چاپی را خواهند گرفت و همه به سمت تولید کاتالوگ دیجیتال روی می آورند. شما می توانید با داشتن یک کاتالوگ دیجیتال از الان برای خود سرمایه گذا ری کنید.
در طراحی کاتالوگ دیجیتال نیز باید نکاتی رعایت شوند.
در طراحی کاتالوگ دیجیتال همانند طراحی کاتالوگ چاپی باید از رنگ سازمانی بهره ببرید. با اینکه کاتالوگ های دیجیتال محدودیت رنگی ندارند اما بهتر است به جای استفاده از رنگ های متضاد و پرداختن به رنگ های مختلف در یک صفحه، رنگ ها را محدود کرده و به رنگ سازمانی بسنده کنیم چرا که زیبایی و سادگی کارمان را دوچندان می کند. در طراحی کاتالوگ چیزی به نام انتخاب اندازه فونت مناسب نداریم چرا که بیننده ها این امکان را دارند تا اندازه فونت ها را به اندازه دلخواه در آورند. حتی دیگر دی کاتالوگ های دیجیتال محدودیتی در حفظ اندازه استاندارد برای چاپ نداریم بنابر این کاتالوگ های ما می توانند در اشکال گوناگونی به نمایش در آیند. برای قرار دادن متون نوشتاری در کاتالوگ خود سعی کنید موارد را خلاصه کنید و از دادن اطلاعات اضافی بپرهیزید. رنگ پس زمینه کار می تواند سفید، خاکستری،کاهی و یا مشکی باشد.
آیا با وجود کاتالوگ های دیجیتال، کاتالوگ های چاپی به طور کل حذف خواهند شد؟
این موضوع بعید است.
همان طور که می دانید امروزه کتاب های الکترونیکی بسیار محبوب شده و در میان نسل جدید جایگاه ویژه ای را کسب کرده اند. آن ها هزینه کمتری نسبت به کتاب های چاپی داشته و میزان ساعات مطالعه را در جامعه ما افزایش داده اند. اما با وجود اینکه هزینه کم تری باید برای آن ها پرداخته شود، همچنان نتوانسته اند جای کتاب های چاپی را به طور کامل بگیرند. چرا که کتاب های چاپی چشم ها را اذیت نمی کنند، آن ها را می توان لمس کرد، می توان زیر واژگان و گزاره های مهم خط کشید و دیگر مزایای دیگر.
در مورد کاتالوگ های دیجیتال نیز وضع به همین منوال است. کاتالوگ های چاپی مزیت هایی دارند که شاید کاتالوگ های دیجیتال توان رقابت با آن ها را نداشته باشند.
بهتر است در گنار داشتن کاتالوگ های دیجیتال، از کاتالوگ های چاپی نیز بهره برد تا بتوان از مزایای هردوی آن ها نهایت استفاده را کرد.
کاتالوگ
در ابتدا قصد داریم کاتالوگ را شرح دهیم کاتالوگ یکی ابزار های تبلیغاتی و بازار یابی برای ارائه محصولات و خدمات سازمان و برند استفاده می شود با مطالعه کاتالوگ به اطلاعاتی مانند مشخصات محصول و عکس محصول تان آشنا شوید با درج اطلاعات در کاتالوگ این قابلیت را برای شما فراهم می کند تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به دیگران عرضه کنید برای طراحی کاتالوگ لازم است که المان هایی مانند اندازه فونت، رنگ و عکس توجه بسیاری داشته باشیم با طراحی منحصر به فرد کاتالوگ می توان نقش به سزایی در جذب مشتریان و سود آوری برای شرکت ایفا می کند هدف از ارائه کاتالوگ افزایش فروش و آشنایی با محصولات و خدمات می باشد کاتالوگ ها باید به گونه ای طراحی شوند که پیام را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل کند در واقع کاتالوگ یک دفترچه ای از محصولات و خدمات شرکت می باشد که در آن به معرفی سازمان و شرح مشخصات محصولات و خدمات می پردازد.
کاتالوگ دیجیتال
دسته ای دیگر از کاتالوگ ها، کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ الکترونیکی می باشد کاتالوگ های دیجیتال ترکیبی از طراحی و کدنویسی می باشد این دسته از کاتالوگ ها بر روی سیستم های مختلفی مانند محیط های تحت وب، سیستم های الکترونیکی و کامپیوتر های شخصی را دارد با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن سیستم های تبلت، لپ تاپ و گوشی های هوشمند دلیلی برای ارائه خدمات و محصولات در قالب کاتالوگ های دیجیتالی شد با طراحی کاتالوگ های دیجیتالی قابلیت مشاهده آن را از طریق سی دی، فلش و وب سایت را برای مخاطب فراهم می کند.
استاندارد های لازم برای کاتالوگ دیجیتال
استاندارد های لازم برای کاتالوگ دیجیتال
استاندارد هایی که از کاتالوگ های الکترونیکی ارائه شده است شامل موارد زیر می باشد.
• چاپ
یکی از استاندارد هایی که در ارائه کاتالوگ های دیجیتال وجود دارد چاپ می باشد به دلیل عدم وجود هویت فیزیکی نیاز به چاپ در آن وجود ندارد.
• عدم نیاز به اینترنت
از استاندار تعریف شده در کاتالوگ های الکترونیکی برای نمایش محصولات و خدمات نیاز به اینترنت در آن وجود ندارد.
• قابلیت دسترسی
استفاده از کاتالوگ های دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می کند که در هر موقعیت و زمان می توانید به آن دسترسی داشته باشید.
• قابلیت آرشیو شدن
برای ارائه محصولات و خدمات در قالب کاتالوگ باید به صورت آرشیو شده اطلاعات در اختیار دیگران قرار گیرد.
• امنیت
استاندارد های لازم برای طراحی کاتالوگ دیجیتال امنیت می باشد
• عدم محدودیت در ارسال و انتشار
به دلیل اینکه از خاصیت های کاتالوگ دیجیتال برخوردار است می توان آن را به صورت وسیع منتشر کرد و در اختیار دیگران قرار داد.
مزیت های کاتالوگ دیجیتال
- عدم نیاز به چاپ
اولین مزیتی که کاتالوگ های دیجیتال نسبت به کاتالوگ های معمولی دارند چاپ می باشد به دلیل الکترونیکی بودن کاتالوگ فاقد ماهیت فیزیکی هستند و نیازی به چاپ ندارند از سمتی دیگر همین عامل هزینه های طراحی کاتالوگ های دیجیتال را کاهش می دهد.
- عدم ارسال کاتالوگ از طریق ایمیل
به دلیل وجود پسوند swf لیست کاتالوگ ها قابل مشاهده بوده و امکان ارسال از طریق ایمیل به هیچ عنوان وجود ندارد توسط مرور گرهای کروم و فایر فاکس قابل ارائه نمی باشد.
- کاتالوگ هایی که به صورت دیجیتال ارائه می شوند باید قابلیت اجرا بر روی سیستم های الکترونیکی مانند تبلت، گوشی های هوشمند و کامپیوتر های شخصی را داشته باشد.
- یکی دیگر از مزیت های طراحی کاتالوگ دیجیتال کاهش هزینه های آن به دلیل وجود قابلیت اجرا بر روی سیستم های الکترونیکی می باشد
- قابلیت اشتراک گذاری در فضاهای مجازی
- استفاده از کاتالوگ های دیجیتالی عمر طولانی تر نسبت به کاتالوگ های معمولی دارند.
- قابلیت اجرای موزیک، تصویر و متن به صورت همزمان
- قابلیت حمل آسان
- عدم محدودیت در انتشار کاتالوگ
- امکان طراحی کاتالوگ برای تعداد صفحات زیاد
- قابلیت ویرایش در اندازه فونت توسط کاربر