فلایر چیست؟

آیا به این فکر می کنید که چگونه می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید؟ یا سود شرکت خود را دو چندان کنید؟ فلایر می تواند این کار را برای شما انجام دهد.
فلایر ابزاری برای تبلیغات است که نوع محصول و خدمات شما را به بینندگان معرفی می کند. فلایرها ناشناخته تر از دیگر روش های تبلیغاتی است. بدین خاطر که از فلایر ها بیش تر برای شرح عملکرد یک سازمان استفاده می کنند. فلایر تبلیغاتی معمولا زمانی مورد استفاده است که شما بخواهید کاتالوگی داشته باشید اما محصولات شما همواره در حال تغییر باشد و لازم باشد که شما هر وقت که قصد داشتید آن محصول را کم و زیاد کنید.

فلایر ها در اندازه A4 چاپ می شوند و تصاویر زیبا و متون نوشتاری را شامل شده و درون یک فولدر قرار می گیرند. این کار برای دسترسی راحت تر به آن ها صورت می گیرد. فلایر ها باید کیفیت چاپ بالایی داشته باشند و از کاغذی با گرماژ بالا تولید شوند. فلایر بیشتر از اینکه در خانواده تراکت ها قرار گیرد، شباهت بیشتری به کاتالوگ ها دارد. آن ها ابزارهای بسیار مناسبی برای معرفی سازمان ها هستند. اما باید به این موضوع توجه شود که هزینه طراحی و چاپ فلایر ها نسبت به تراکت ها بسیار بالاتر است. در نتیجه قبل از هرگونه اقدام برای طراحی فلایر، سرمایه اولیه خود را بسنجید. پس فلایر ها برای سازمان های تازه تاسیس به خاطر هزینه های بالای تولید آن مقرون به صرفه نیستند.

فلایر ها برخلاف بنرهای تبلیغاتی و تراکت ها از چند صفحه با کیفیت بالا و تصاویری جذاب تشکیل شده اند. بهتر است برای طراحی فلایر از رنگ سازمانی شرکتتان الهام بگیرید. عنصر جذابیت بصری را هرگز بی نیاز به توجه ندانید. فلایر شما هم باید بتواند مثل یک کاتالوگ یا بروشور نگاه بیننده را به سمت خود جذب کند. پس باید در طراحی فلایر دقت لازم را به خرج دهید. پس هرگز از متون بلند به صورت پشت سر هم استفاده نکنید و بین آن ها تصاویری جذاب قرار دهید. برای رنگ های استفاده شده در طراحی فلایر باید به این نکته توجه کنید که استفاده از دو یا سه رنگ برای طراحی فلایر کافیست و استفاده از رنگ های بسیار زیاد موجب خستگی چشم مخاطب می شود. سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که در یک طیف رنگی باشند.

تفاوت فلایر و تراکت در چیست؟

تراکت ها در اندازه های کوچکتری نسبت به فلایر ها چاپ می شوند. همچنین تنوع رنگی در تراکت ها بسیار پایین تر از فلایرهاست. در فلایر ها معمولا از چهار رنگ استفاده می شود اما در تراکت ها حتی می توان از یک رنگ هم استفاده کرد. تراکت ها برای استفاده طولانی مدت نیستند و معمولا یک بار خواندن آن ها کفایت می کند. پس مثل فلایر ها نیاز ندارند تا به صورت با کیفیت چاپ شوند. وظیفه تراکت ها این است که بتوانند در کم ترین زمان ممکن بیش ترین اطلاعات را به بیننده خود بدهد. می توانید در تراکت اطلاعاتی مثل نام سازمان، شعار سازمانی، نوع خدمات شما و … بگنجانید.

هدف از تولید تراکت ها با فلایر ها نیز متفاوت است. در فلایرها اطلاعات جزئی و پر کاربرد برای راضی کردن اشخاص به خرید یک محصول یا سرمایه گذاری آورده می شود. اما تراکت ها صرفا برای معرفی اجمالی یک شرکت و محصولات و خدمات او به سایرین در کم ترین زمان ممکن تولید می شوند. تراکت ها در مقدار وسیعی چاپ شده و لازم است که شما برای پخش تمام آن ها شخصی را با مبلغی توافقی استخدام کنید. جنس سلفون استفاده شده برای فلایر کیفیت بسیار بالاتری نسبت به تراکت دارد.

تفاوت فلایر و بروشور در چیست؟

فلایر و بروشور تفاوت فاحشی با هم دارند. برای پخش فلایر هیچ مانعی وجود ندارد و شما تا جایی که می خواهید می توانید آن را پخش کنید. اما پخش بروشور ها باید به صورت تخصصی تری صورت پذیرد و شما باید به نوع مخاطب هدف خود دقت کنید. سعی کنید بروشور ها را بیش تر برای مشتریان ثابتتان استفاده کنید تا آن ها برای استفاده از محصولات دیگر شما ترغیب شوند. از فلایر ها برای کسانی استفاده کنید که اطلاعات چندانی درباره سازمان شما ندارند. همچنین بروشور ها در اندازه های مختلفی به چاپ میرسند اما فلایر ها معمولا یک اندازه به خصوصی دارند.

ساختارهای کلیدی یک فلایر چیست؟

عنوان
اولین خط حمله یک فلایر عنوان آن است. به این فکر کنید که دوست دارید بیش تر از همه مخاطب شما چه چیزی را کشف کند. هنگام نوشتن عنوان برای فلایر خود آن را کوتاه و تاثیر گذار نگه دارید. همچنین به مخاطب هدف خود نیز توجه نشان دهید. شاید عنوانی که انتخاب کرده اید برای جامعه هدف شما مناسب نبوده و اتفاقا آن ها را پراکنده خواهد کرد.
محتوا
یکی از بخش های مهم یک فلایر محتوای آن است. مطمئن شوید که از جملات بلند و طولانی برای فلایر خود استفاده نمی کنید. فلایر نباید حس خواندن کتاب را به خواننده القا کند.
طراحی
یک طراحی خوب تکمیل کننده فلایر شماست. طراحی باعث می شود که مشتریان احتمالی به سمت سازمان شما جلب شوند در طراحی فلایر باید بین سادگی و جذابیت تعادل برقرار شود.

جذب فروش

به قوانین فروش دقت کنید. برای رسیدن به یک فروش موثر باید چهار مرحله طی شود. توجه، علاقه مندی، قصد، اقدام به خرید. شما در قدم اول باید توجه بیننده را جلب کنید. پس از جلب توجه، بیننده به خدمات سازمان شما علاقه مند خواهد شد. بعد از آن تصمیم می گیرد که محصول شما را بخرد و سپس برای خرید اقدام می کند. یک فلایر خوب باید بتواند روند این چهار مرحله را تسهیل کند.

یک فلایر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

احتمالا شما هزینه کرده اید تا یک لوگوی اختصاصی برای برندتان طراحی شود و با استفاده از روانشناسی رنگ، رنگ سازمانی خود را انتخاب کرده اید. پس چرا آن ها را از خودتان دریغ کنید. لوگوی سازمانی مهم ترین چیزیست که فلایر شما باید داشته باشد. پس از آن سعی کنید از رنگ سازمانی خود در طراحی فلایر خود استفاده کنید. این دو در هویت سازی برند شما کمک بسزایی می کنند. تایپوگرافی فلایر خود را جدی بگیرید.

هرچه این تایپوگرافی طراحی بهتری داشته باشند بهتر در ذهن می مانند. هرگز خط امضای فلایر خود را خالی نگذارید. خط امضا، فضایی درون فلایر است که در آن شماره تماس یا آدرس سایت خود را در آن قرار می دهید. یک فلایر خوب پس از جذب مخاطب و متقاعد کردن او به خرید از شما، باید در خط امضای خود شماره تماس یا کانال ارتباطی داشته باشد تا بیننده را به مشتری تبدیل کند.
پس یک فلایر باید سه ویژگی اصلی داشته باشد. اول از همه جذاب باشد به طوری که افراد بایستند و برای لحظه ای فلایر شما را بلند کنند و بخوانند. در قدم دوم باید اطلاعاتی نظیر اینکه این فلایر چه چیزی را تبلیغ میکند و چگونه می توانند اطلاعات بیشتری کسب کنند وجود داشته باشند. در مرحله آخر فلایر شما باید متقاعد کننده باشد. این بدین معناست که فلایر شما باید قابلیت این را داشته باشد که افراد را در مورد محصولات جدید شما هیجان زده کند.

فلایر چیست

یکی از روش های تبلیغات و بازاریابی استفاده از فلایر یا تراکت می باشد شما با استفاده از تبلیغات می توانید برندتان را به مخاطبان خود معرفی کنید تا با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و در نهایت از محصولات و خدمات شما استفاده نمایند. ابزارهایی که برای تبلیغات استفاده می شود عبارتند از: بروشور، کاتالوگ، پوستر، بنر، تراکت و فلایر می باشد از فلایر بیشتر برای تبلیغات درون سازمانی استفاده می شود. نمونه ای از فلایرهایی که شما آن را مشاهده کردید در نمایشگاه می باشد این فلایر ها در یک پوشه قرار گرفته اند محصولات را در یک برگه A4 معرفی کرده است.

اطلاعاتی که در فلایرها قرار می گیرد شامل عکس ها، معرفی سازمان و محصولات، اهداف ، چشم اندازها و دستاوردهای سازمان می باشد این اطلاعات در یک یا چند کاغذ با سایز A4 با روکش سلفونی چاپ می شوند و این کاغذ ها در داخل یک پوشه قرار می گیرد در نهایت این اطلاعات در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

کاربرد فلایر

فلایر ها در تمامی کسب و کارها استفاده می شود که پیام آن کسب و کار را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب انتقال می دهد از نمونه کاربردهای فلایر که می توان به آن اشاره کرد استفاده در همایش های گوناگونی مانند همایش علمی، فرهنگی و… می باشد.

طراحی فلایر

برای اینکه بتوانیم یک فلایر طراحی کنیم نیاز است که مراحل زیر را دنبال کنیم.
مرحله اول: انتخاب نوع کاغذ
در ابتدا از یک کاغذ در سایز A4 استفاده کنیم تا طرح مورد نظرمان بر روی آن چاپ شود و همچنین انتخاب نوع کاغذ تاثیر به سزایی بر روی کیفیت آن می گذارد.
مرحله دوم: استفاده از عکس
برای اینکه بتوانید شرکت تان را معرفی کنید و پیام خود را در سریعترین زمان ممکن در اختیار مشتریان خود بگذارید و آن مشتری را بتوانید ترغیب کنید تا از محصولات شما استفاده کند نیاز است که از تصاویری با کیفیت بالایی استفاده کنید.
مرحله سوم: استفاده از فلایر در جهت معرفی سازمان
همان طور که قبلا گفته شد فلایر یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که از آن برای تبلیغات سازمانی استفاده می شود شما برای اینکه بتوانید این کار را به شیوه موثر انجام دهید نیاز است که سازمان خود را بتوانید به خوبی به دیگران معرفی کنید، یکی از روش هایی که در آن می توانید کسب و کار خودتان را به دیگران معرفی کنید استفاده از فلایر می باشد.
مرحله چهارم: معرفی کسب و کار با استفاده از فلایر
زمانی که شما برای معرفی کسب و کارتان از فلایر استفاده می کنید باید معرفی شرکت تان در چند صفحه باشد طراحی فلایر مانند پوستر، تراکت و بنر نیست که در یک صفحه کسب و کارتان را معرفی کنید فلایرها مانند بروشورها از چند صفحه برای معرفی کسب و کار استفاده می کنند.
مرحله پنجم: رعایت فاصله در طراحی فلایر
برای اینکه طراحی شما از جلوه های بصری برخوردار باشد باید در بین متون از تصاویر با کیفیت بالا و نمودار ها استفاده کنید استفاده از تصاویر در طراحی فلایر به شما در جذب مشتریان کمک به سزایی می کند.
مرحله ششم: استفاده از ترکیب رنگی مناسب
در زمان طراحی فلایر رعایت مواردی مانند استفاده از تصاویر با کیفیت ، نمودار ها و ترکیب رنگی که اهمیت دارد و تاثیر به سزایی در جذب مشتریان دارد در زمان طراحی شما علاوه بر اینکه از تصاویر و نمودار ها استفاده می کنید باید در طرح شما از رنگ سازمانی آن شرکت استفاده شود لذا همین عامل در ایجاد جلوه های بصری نیز اهمیت دارد.
نکات مهم در طراحی فلایر
برای اینکه یک فلایر تبلیغاتی طراحی کنیم نیاز است که مواردی را رعایت کنیم این موارد عبارتند از:
• برای طراحی فلایر باید در یک سایز استانداردی طرح مورد نظرتان را طراحی کنید، کاغذی که برای طراحی فلایر استفاده می شود سایز A4 می باشد.
• ساختار طرحی فلایر استفاده می شود به این شکل می باشد که متون در سمت راست و تصاویر در سمت چپ قرارگیرند.
• زمانی که تعداد فلایرها زیاد هست برای اینکه چشم مخاطب اذیت نشود از قالب های متنوع استفاده شود به گونه ای که در آن قالب از طرح های خلاقانه و با ترکیب رنگی مناسب استفاده شده باشد.
• چاپ فلایر در کاغذ هایی که گرماژ بالا و از روکش سلفون استفاده می کنند. گرماژ بالا باعث ایجاد استحکام کاغذ می شود و در جلوه بصری فلایر موثر می باشد.
• برای اینکه فلایر از جلوه بصری برخوردار باشد می توانید از روکش های UV موضعی استفاده کنید.
• برای اینکه فلایر از جلوه بصری برخوردار باشد می توانید از روکش های UV موضعی استفاده کنید.
• برای چاپ فلایرها از چاپ 4 رنگ استفاده می شود استفاده از ترکیب رنگی در طراحی فلایر باعث ایجاد جلوه بصری و جذب مخاطب می شود.
• زمانی که یک مشتری درخواست فلایر با بهترین کیفیت را داشته باشد باید هزینه بالایی را پرداخت کند بنابراین از معایبی که می توانیم در طراحی فلایر به آن اشاره کنیم هزینه بالا می باشد.

تراکت چیست

تراکت به عنوان رایج ترین ابزار تبلیغاتی برای معرفی کسب و کارهای کوچک و متوسط، محصولات می باشد اطلاعاتی که در اختیار مشتریان قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که سریعا پیام خود را منتقل کند و مشتری را جذب کند اطلاعاتی که داخل تراکت قرار می گیرد شامل نام کسب و کار، شعار، لوگو، اطلاعات تماس می باشد همچین باید از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده شود. تراکت ها در سایزهای مختلف A4,A5,DL,A6 طراحی می شود. از سایز A4,A5 برای سربرگ استفاده می شود، از سایز DL برای تهیه کارت ویزیت و از سایز A6 برای تهیه کارت پستال استفاده می شود.

کاربرد تراکت

تراکت ها کاربردهای مختلفی دارند عبارتند از:
• استفاده از تراکت ها در برگزاری کنسرت ها، جشنواره ها ،همایش ها
• تبلیغات کسب و کارهایی مانند سوپر مارکت، رستوران و… برای تبلیغ یک محصول
• استخدام شرکت ها، سازمان ها و…

تفاوت های فلایر با تراکت

• برای طراحی فلایر کوچکترین سایزی که طراحی می شود A4 است ولی در تراکت از سایز A4,A5 استفاده می شود.
• چاپ فلایر در کاغذ هایی با گرماژ بالا و دارای روکش سلفون استفاده می شود در صورتی که در تراکت از روکش سلفونی کمتر استفاده می شود و از گرماژ بالا استفاده نمی کند.
• از فلایر برای چاپ 4 رنگ استفاده می شود در صورتی که در تراکت برای چاپ تک رنگ استفاده می شود.
• اطلاعاتی که در داخل تراکت قرار می گیرد شامل شعار و عناوین گوناگون باشد در صورتی که در فلایر به معرفی کسب و کار، اهداف ،چشم انداز های سازمان می پردازد.
• در هنگام طراحی تراکت باید دقت شود که از متن های طولانی استفاده نکنیم باید تا حد امکان از متن های خلاصه شده استفاده شود.
• از تراکت ها به صورت یکبار مصرف استفاده می شوند.
• هزینه های چاپ تراکت پایین هست.
• از تراکت برای کسب و کار های کوچک و متوسط استفاده می شود در صورتی که از فلایر برای کسب و کار های بزرگ استفاده می شود.