یکی از شیوه های تبلیغات و بازاریابی، کاتالوگ است. گاهی پیش می آید که مخاطب اطلاعات کافی برای محصول ندارد می خواهد اطلاعات مربوط به آن محصول را در مقابل خود مشاهده کند در این مواقع باید آن کسب و کار مربوطه برای ارائه محصولات خود از کاتالوگ استفاده کند شما با طراحی کاتالوگ یک ارتباط مستقیمی بین تولید کننده و مصرف کننده برقرار می کند.

تولیدکننده به افرادی گفته می شود که یک سری خدمات و محصولات را ارائه می دهد و آن ها را در اختیار دیگران قرار می دهد در واقع کاتالوگ شامل دفترچه یا کتابچه راهنمایی است که در آن اطلاعات کامل مربوط به کسب و کار شما (این کسب و کار می تواند یک سازمان یا شرکت یا کارخانه باشد) در آن قرار گیرد که در آن  شما با استفاده از کاتالوگ می توانید خدمات و محصولات کسب و کار یا برند تان را به مخاطبان خود معرفی کنید نتیجه آن افزایش فروش محصولات شما می باشد . نوع طراحی و چاپ کاتالوگ نقش مهمی را بر روی  جذب مخاطبان و انتقال سریع پیام ها و تصمیم گیری های مشتریان دارد.

برای اینکه بتوانید محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کنید باید آن محصول ساده باشد که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و به سرعت پیام را منتقل کند محتوایی که در کاتالوگ قرار می گیرد شامل عکس، توضیحات و مطالب مرتبط با آن محصول می باشد عواملی که در طراحی کاتالوگ موثر هستند عبارتند از:

  • استفاده از سایز فونت مناسب برای طراحی

برای تاثیر گذاری بیشتر بر روی مخاطب بهتر است که در هنگام طراحی کاتالوگ از 3 سایز مختلف برای فونت استفاده شود.

  • استفاده از رنگ ها

یکی از عوامل تاثیر گذار در جذب مخاطب استفاده از رنگ های مناسب می باشد که شما با استفاده از رنگ های جذاب در طراحی کاتالوگ می توانید در سریع ترین زمان ممکن پیام خودتان را منتقل کنید و مخاطبان خود را جذب کنید.

  • استفاده از عکس ها

در هنگام طراحی کاتالوگ برای ارائه خدمات و محصولات خود باید از عکس هایی استفاده کنید که پیام خدمات و محصولات شما را منتقل کند و همچنین حاوی کیفیت بسیار خوبی باشد. استفاده درست از تصاویر و مطالب در کاتالوگ نقش به سزایی را در جذب مخاطب ایفا می کند در آن باید به شیوه گویا مطالب بیان شود و به تمام سوالات مخاطب پاسخ داده شود.

به طور کلی برای طراحی کاتالوگ از سایزهای A4,A5 در ابعاد گوناگون استفاده می شود ولی طراحی کاتالوگ در ابعاد گوناگون به دلیل چاپ هزینه زیادی را در بر دارد. به دلیل مستحکم و ضخیم بودن کاغذ گلاسه گزینه مناسبی برای چاپ کاتالوگ می باشد. از کاغذهای گلاسه ضخیم برای جلد کاتالوگ استفاده می شود و از کاغذ های گلاسه نازک برای صفحات داخلی کاتالوگ استفاده می شود. نکته ای که باید هنگام طراحی و چاپ کاتالوگ به آن توجه کنیم این است که محتوای کاتالوگ شما اگر فارسی هست باید سمت راست قرار گیرد و اگر انگلیسی است باید سمت چپ قرار گیرد.

انواع کاتالوگ

به طور کلی کاتالوگ ها به دو دسته تقسیم می شوند کاتالوگ تبلیغاتی و کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ تبلیغاتی

این نوع کاتالوگ ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد در آن به معرفی محصولات و هویت کسب و کار اشاره می شود این نوع کاتالوگ ها باید دارای هویت بصری باشد که مشتریان خود را جذب کند تا مشتری آن محصول را خریداری نماید. در کاتالوگ های تبلیغاتی استفاده از فونت، تصویر و رنگ اهمیت بالایی دارد.

کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ های صنعتی بیشتر جنبه فروش و معرفی تجهیزات کارخانه ، شرکت ها را دارد در طراحی آن از تصویر، رنگ، فونت ،افکت و تصاویر گرافیکی استفاده می شود. اطلاعاتی که در کاتالوگ صنعتی قرار می گیرد عبارتند از: محصولات، هویت سازمان، گواهی نامه، توانمندی ها، سیاست گذاری ها و جدول های فنی و پروژه ها می باشد.

کاتالوگ ها با توجه به نوع کسب و کار و برند شما به سه دسته مختلف تقسیم می شود عبارتند از: علمی، هنری و فروش

کاتالوگ علمی

کاتالوگ علمی برای معرفی محصولات علمی استفاده می شود.

کاتالوگ هنری

کاتالوگ هنری برای معرفی آثار هنری استفاده می شود.

کاتالوگ فروش

کاتالوگ فروش علاوه بر اینکه برای معرفی کسب و کار یا برند شما استفاده می شود می تواند خدمات و محصولات شما را به فروش می رساند.

چاپ و صحافی کاتالوگ

همان طور که قبلا اشاره شد چاپ و طراحی نقش به سزایی را در طراحی کاتالوگ ایفا می کند برای چاپ کاتالوگ از چاپ های افست و دیجیتالی استفاده می شود زمانی که نیاز داریم که طرحمان در سریع ترین زمان ممکن و با تعداد کم چاپ شود از چاپ دیجیتال استفاده می کنیم در چاپ افست کیفیت چاپ بسیار بالا می باشد زمان بیشتری را برای چاپ می برد و با تعداد بالا می توان در خواست چاپ داد.

بعد از اتمام کار چاپ وارد مرحله صحافی می شویم برای اینکه بتوانیم تمام برگه های کاتالوگ را در کنار هم جمع آوری کنیم می توانیم  از سه روش صحافی تخت، صحافی لوپ و چسب گرم استفاده کنیم در صحافی تخت از منگنه ساده استفاده می شود در صحافی لوپ از منگنه با شکل نیم دایره استفاده می شود شما با استفاده از این نوع صحافی می توانید کاتالوگ را آویزان کنید. صحافی چسب گرم برای اینکه بتواند برگه های کاتالوگ را در کنار هم قرار دهد از دستگاه هایی استفاده می کنند که در آن چسب را گرم کرده و برگه ها را به هم می چسباند. زمانی که تعداد صفحات چاپ شده کم باشد از صحافی تخت و لوپ استفاده می شود ولی زمانی که تعداد صفحات کاتالوگ زیاد باشد از صحافی چسب گرم استفاده می شود.

کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال یک نوعی از رسانه می باشد که در آن اطلاعات کسب و کار شما در فضای مجازی قرار می گیرد مانند کامپیوتر ،اینترنت و موبایل  در کاتالوگ دیجیتال مشتری در هر زمان و مکانی که بخواهد می تواند به صورت آنلاین اطلاعات را مشاهده کند استفاده از کاتالوگ دیجیتال باعث می شود که هزینه ها به صورت چشمگیری کنترل شود.

مزیت های کاتالوگ های دیجیتالی

  • محدودیتی در طراحی وجود ندارد.
  • کاهش چشمگیر هزینه ها
  • استفاده از کاتالوگ در فضای مجازی
  • قابلیت انتشار در شبکه های اجتماعی
  • انتشار سریع آن در فلش مموری

خصوصیات طراحی کاتالوگ

  • سادگی و قابل حمل

طراحی کاتالوگ اطلاعات در آن قرار گرفته شده باید ساده باشد و این قابلیت را دارد که مخاطب می تواند در هر زمانی آن را مطالعه کنند.

  • ترکیب 4 رنگی

در طراحی کاتالوگ برای تاثیرگذاری و جذابیت بیشتر از 4 رنگ استفاده کنید.

  • پاسخگویی به سوالات مشتریان

اطلاعاتی که در کاتالوگ قرار می گیرد باید به تمام سوالات مشتریان پاسخگو باشد.

  • تطبیق عکس با محتوا

در کاتالوگ باید تمامی عکس ها با محتوای آن محصول هماهنگی داشته باشد.

  • اطلاعات کافی

در طراحی کاتالوگ باید اطلاعات به صورت  مختصر و دقیق و کامل ارائه شود به گونه ای که مخاطب با خواندن آن بتواند در انتخاب نوع محصول انتخاب درستی داشته باشد.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

  • کاتالوگ ها حاوی اطلاعات کامل مرتبط با محصولات است ولی بروشور حاوی اطلاعاتی مختصر در مورد یک یا چند محصول می باشد.
  • کاتالوگ ها برای تولید کنندگان و بروشور برای مصرف کنندگان طراحی و چاپ می شوند.
  • کاتالوگ ها به دلیل استفاده از کاغذ های سنگین هزینه بالایی دارند در صورتی که بروشور به دلیل استفاده از کاغذ های سبک هزینه پایینی دارند.
  • تعداد چاپ کاتالوگ ها محدود می باشد ولی تعداد چاپ بروشور ها بالا می باشد.
  • سایز چاپ بروشورها نامحدود است یعنی می توان آن را در هر سایزی چاپ کنید ولی سایز چاپ کاتالوگ ها محدود است فقط می توان در سایز های A4,A5 چاپ کرد.

طراحی کاتالوگ

کاتالوگ دفترچه ای کوچک است که اطلاعات مختصر و مفیدی درباره کسب و کار شما در اختیار خواننده قرار می دهد. به وسیله کاتالوگ می توان ارتباط موثری با مشتری برقرار کرد. با داشتن یک کاتالوگ، مشتریان می توانند راحت تر در بین گزینه ها جست و جو کرده و خرید بهتری انجام دهند. از آن جا که کاتالوگ ها قدرت انتخاب بیشتری را به مشتری القا می کنند، لذت خرید را برای آنان بیش تر کرده و در نهایت تجربه خوبی از همکاری با شما خواهند داشت. چرا که شرکت شما برای اختیارات مشتری ارزش قائل است.

تبلیغات از طریق کاتالوگ یک نوع تبلیغات آفلاین است که به طرز باورنکردنی تاثیر گذاری زیادی دارد. یکی از مزیت های خوب آن نسبت به دیگر ابزار های تبلیغاتی این است که خواننده هر زمان مناسبی که تمرکز بالایی داشت، آن را مطالعه می کند. این ویژگی باعث می شود مشتری خود را مجبور به کسب اطلاعات درباره شرکت شما نداند و در آخر مشاهده کند که خود برای کندوکاو در خدمات شما داوطلب شده است.

بهتر است برای طراحی کاتالوگ از رنگ سازمانی الهام گرفته شود تا کسب و کار شما به طور موثرتری به سایرین معرفی شود. استفاده از عکس های خوب و تاثیرگذار می تواند به جذابیت کاتالوگ شما کمک بهینه ای کند. همچنین باید تلاش شود که به تمام سوالات احتمالی مشتریان پاسخ جامعی دهد. برای اینکه مشتریان بتوانند انتخاب های بهتر و موثرتری داشته باشند می توانید محصولات خود را طبقه بندی کنید تا آن ها راحت تر در کاتالوگ یافت شوند.

درون یک کاتالوگ باید تمام خدمات و محصولات یک شرکت به خوبی معرفی شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که محصولات ارائه شده در کاتالوگ شما باید واقعی و صحیح باشند. به طور مثال اگر محصولی در کاتالوگ شما وجود داشته باشد و مشتری آن را سفارش دهد و شما به عنوان ارائه کننده محصول آن را نداشته باشید، ارزش کاتالوگ پایین آمده و مشتری به خاطر اتلاف زمان خود دلسرد می شود.

از آن جایی که بیشتر شرکت ها  کاتالوگ های خود را در اختیار واسطان یا بازاریاب های خود می گذارند پس باید سعی کنند اطلاعات کامل و حیاتی را در کاتالوگ ها شرح دهند تا این افراد در کم ترین زمان ممکن اطلاعات مفیدی را کسب نمایند و فرآیند تبلیغات سرعت بیش تری به خود بگیرد.

کاتالوگ انواع مختلفی دارد مثل علمی، فروش، صنعتی، دیجیتال و …

کاتالوگ علمی

کاتالوگ های علمی تازه ترین اخبار یک دانشگاه یا کشفیات تازه یک مؤسسه علمی را برای علاقه مندان شرح می دهد. همچنین با معرفی اختراعات تازه می تواند بستری برای تبلیغ ، رونق فروش و بازار آن کالا باشد.

کاتالوگ فروش

رایج ترین نوع کاتالوگ، کاتالوگ های فروش هستند. این کاتالوگ ها خدمات و محصولات یک شرکت را به بازار کار خود معرفی می کند و یکی از بهترین انواع تبلیغات آفلاین محسوب می شوند. نکته بسیار مهم این است که در این نوع کاتالوگ، عکس های جذاب و با کیفیت جای متون نوشتاری را بگیرند و باری اینکه به یاد ماندنی تر باشد رنگ های خیره کننده در آن به کار گرفته شود. در ادامه بیشتر درمورد این کاتالوگ خواهیم خواند.

کاتالوگ دیجیتال

امروزه تقریبا همه به دستگاه های دیجیتال دسترسی دارند و کار با اینترنت و ابزار های دیجیتال را آموخته اند. پس چرا ما به این سبک زندگی احترام نگذاریم؟ کاتالوگ دیجیتال کاتالوگی است که به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار میگیرد. از آنجایی که دیگر صفحات کاتالوگ ما به صورت دیجیتال به نمایش در می آید پس دیگر نگران کیفیت چاپ نخواهیم بود چون مطمئنیم که کاتالوگ ما با بالا ترین کیفیت عرضه می شود. همچنین می توان خلاقیت های بصری زیادی را در کاتالوگ دیجیتال به اجرا در آورد.

برای مثال به جای استفاده از اشکال مستطیل شکل برای صفحه آرایی از اشکال کروی استفاده کرد, کاری که در چاپ افست خیلی مرسوم نیست. با استفاده از نشر یک کاتالوگ دیجیتال می توان از رنگ های خلاقانه تری برای طراحی صفحات استفاده کرد. حال شما فرض کنید با وجود این همه مزایا، حذف هزینه های سنگین چاپ نیز اضافه شود.

متاسفانه هزینه های چاپ افست و دیجیتال بسیار بالاست و کارفرمایان و مدیران مالی همواره به دنبال راهی برای کاهش هزینه های چاپ خود می گردند. اما مزایای داشتن یک کاتالوگ دیجیتال به همین جا ختم نمی شود. شما می توانید بدون حضور فیزیکی در کنار مشتری تمام محصولات خود را با استفاده از ایمیل یا شبکه های مجازی در کمتر از چند ثانیه برای او بفرستید و اینگونه خدمات خود را به صورت بین المللی عرضه کنید.

آیا بروشور و کاتالوگ یکسان اند؟

بروشور و کاتالوگ تفاوت های بسیاری با هم دارند و به هیچ عنوان هم معنی نیستند. به طور مثال در بروشور ها اطلاعات به صورت مختصرتری نسبت به کاتالوگ آورده می شود. همچنین انعطاف بیشتری در اندازه چاپشان نسبت به کاتالوگ ها نشان می دهند. بروشورها به خاطر نوع کاغذ مصرفی نسبت به کاتالوگ ها در بحث چاپ مقرون به صرفه تر عمل می کنند. معمولا بروشور ها را در مقیاس وسیع تری نسبت به کاتالوگ ها چاپ می کنند. بروشور به طور مستقیم به دست مصرف کننده می رسد اما کاتالوگ ها معمولا برای واسطان و خریداران عمده طراحی می شوند.

یک کاتالوگ خوب به چه کاتالوگی می گویند؟

یک کاتالوگ خوب و استاندارد باید بتواند در کم ترین زمان ممکن بیش ترین اطلاعات را به خواننده منتقل کند. علاوه بر نقل و انتقالات اطلاعات محصولات و خدمات شما باید آن قدر جذابیت بصری داشته باشد که در ذهن خواننده برای مدتی طولانی بماند. بهتر است برای افزایش جذابیت در چاپ آن از چهار رنگ استفاده شود. اندازه یک کاتالوگ خوب باید به قدری باشد که بتوان آن را به دست گرفت و به راحتی جا به جایش کرد. دقت کنید که یک کاتالوگ خوب برگ برنده شماست. پس در کیفیت طراحی و چاپ آن حساسیت به خرج دهید. همچنین در طراحی آن از تصاویر و عکس های با کیفیتی استفاده کنید. پیشنهاد می شود برای این کار حتما از عکاسان حرفه ای کمک بگیرید.

چرا از عکاسان حرفه ای کمک بگیریم؟

آیا می دانید بینندۀ کاتالوگ با ارزش شما، در نهایت عکس ها را به خاطر می سپرد؟ پس قدرت یک عکاسی حرفه ای را دست کم نگیرید. یک عکاسی و صفحه آرایی خلاقانه باعث می شود بیننده کاتالوگ شما را باز کند. این عکس ها هستند که در نهایت مرز بین حرفه ای یا غیر حرفه ای بودن کار شما را مشخص می سازد. فرض کنید چندین کاتالوگ در اختیار دارید و می خواهید از بین محصولات آرایشی یکی را برگزینید.

کدام کاتالوگ بیشتر توجه شما را جلب می کند؟ کاتالوگی با عکس های حرفه ای و دلچسب که به دقت انتخاب شده اند یا کاتالوگی که تصاویر جذابی ندارند؟ به کدام شرکت بیش تر اعتماد می کنید؟ هیچوقت فراموش نکنید که قضاوت اولیه مخاطب درباره شما به سختی تغییر خواهد کرد. پس از همان اول بدرخشید و از دانش عکاسان صنعتی استفاده کنید. یک عکاس صنعتی با در نظر گرفتن عمق میدان، ترکیب بندی، استفاده درست از نور و سایه و دیگر ترفندهای عکاسی می تواند جذابیت بصری کالای شما و در ادامۀ آن، کاتالوگ شما را چندین برابر کند.

شما برای کالا و خدمات خود می توانید هم از عکس تجاری و هم از عکس تبلیغاتی استفاده کنید. هردوی آن ها در صنعت تبلیغات استفاده می شوند اما با هم فرق دارند. در عکاسی تجاری صرفا محصول به نمایش در می آید و کانون توجهات روی خود محصول است. اما در عکاسی تبلیغاتی به حس بیننده توجه نشان داده می شود و سعی بر این است که بیننده با دیدن عکس، حس خاصی داشته باشد. به طور مثال هیجان زده شود و یا به خود افتخار کند. بنابراین در عکاسی تبلیغاتی به جز نمایش محصول از عناصر دیگر نیز استفاده می شود تا بیننده درگیری بشتری با محصول شما داشته باشد. هر حسی که عکس تبلیغاتی شما به بیننده بدهد، خریدار حین مصرف کالای شما همان حس را خواهد داشت.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟