طراحی بیلبورد

قریب به یقین بیلبورد های شهری و جاده ای را حداقل یک بار دیده اید و در مورد خلاقیت به کار گرفته شده در آن ها به فکر کردن وا داشته شدید. بله بیلبورد یکی از روش های تبلیغاتی عظیم است که شرکت های بزرگ طرفداران همیشگی آن هستند. بیلبورد ها معمولا در اماکن شهری پر رفت و آمد تعبیه می شوند و یکی از ابزار های فوق العاده پر بازده برای برند سازی محسوب می شوند. بیلبورد ها بیش تر از اینکه به عنوان تبلیغات متنی شناخته شوند، تبلیغات تصویری را ممکن می سازند. بیلبورد ها باید آن قدر جذاب باشند که بتوانند با استفاده از تنها یک عکس، مقصود خود را به بیننده برساند. هدف اصلی بیلبورد شاید قبلا معرفی برند ها بود اما امروزه به طور کل تغییر کرده است. امروزه هدف اصلی آن ها سرگرم کردن بیننده و سپس در کنار آن معرفی شرکت و سازمان ها می باشد. در نتیجه نکته مهمی که باید برای طراحی بیلبورد در نظر بگیرید استفاده از تصاویر جذاب برای جذب نگاه مخاطب است. در کنار تصویر جذاب می توانید از شعار سازمان نیز استفاده کنید.

بیلبورد

مخاطبان بیلبورد ها تمام اقشار جامعه هستند و نمی توان مخاطبین هدف را از دیگران جدا کرد. در نتیجه اگر کسب و کار شما برای همه افراد یک جامعه مناسب است، بیلبورد ها می توانند گزینه خوبی برای تبلیغات باشند.

نکته مهمی که در طراحی بیلبورد باید به آن توجه کرد نحوه دیده شدن بیلبورد است. بیلبورد ها معمولا توسط سرنشینان اتوموبیل ها دیده می شوند. ماشین ها با سرعت در اتوبان ها حرکت کرده و شما تنها چند ثانیه برای انتقال پیام در اختیار دارید. در نتیجه این جا اهمیت استفاده از تصاویر به جای متن پر رنگ تر می شود. بیلبورد ها تلاش دارند تا با حفظ جذابیت بصری بیش ترین بازدهی را داشته باشند. با داشتن یک بیلبورد در شهر، کسب و کار شما به رسمیت شناخته شده و به شکل کار آمدی به جمعیت کثیری معرفی خواهید شد.

از آن جایی که مخاطبین هدف بیلبورد ها از تمام اقشار جامعه هستند نباید فکر کنیم که نمی توان مخاطبین هدف خود را پیدا کنیم. برای مثال افرادی که به محله یافت آباد می روند معمولا خواهان خرید از بازار مبل هستند. یا کسانی که در میدان انقلاب رفت و آمد می کنند معمولا یا دانشجویان دانشگاه تهرانند و یا افراد فرهنگی هستند. ما با دانستن نیازمندی های این افراد می توانیم تبلیغات موثرتری داشته باشیم.

برای تبلیغ از طریق بیلبورد شما می توانید بیلبورد ها را اجاره کنید و یا بیلبوردی را صرفا برای مجموعه خود خریداری کنید. اگر برای مدت زیادی خواهان استفاده از بیلبورد ها هستید بهتر است آن را برای خود خریداری کنید. این کار هزینه های شما را به طور چشم گیری کاهش خواهد داد.

اخیرا خلاقیت های بسیاری روی نحوه ارائه تبلیغات روی بیلبورد ها صورت گرفته است. به طور مثال بخشی از طراحی پوستر تبلیغاتی خارج از فضای بیلبورد تعبیه می شود تا بتواند نگاه های بیش تری را به خود جلب کند. از این بیلبورد ها که به عنوان بیلبورد حجمی شناخته می شود در خارج از کشور کاربرد بسیاری داشته و از آنان به کرات استفاده می شود.

بیلبورد ها انواع متفاوتی دارند اما همگی از ویژگی های یکسانی برخوردارند.

سادگی:

همان طور که قبلا هم به آن اشاره شد بیلبوردها زمان کمی برای جلب توجه مشتریان در اختیار دارند، در نتیجه یک بیلبورد نباید مثل کاتالوگ یا بروشور از اطلاعات بسیار زیادی استفاده کرده باشد تا پیام اصلی گم شود. معمولا توصیه می شود در طراحی بیلبورد هدف اصلی یا محصول باشد و یا معرفی شرکت. چرا که اگر چندین هدف هم زمان را دنبال کند باعث سردرگمی مخاطب شده و از سادگی خود دور شود.

فونت خوانا:

شما که نمی خواهید مردم برای خواندن شعارتان به دنبال عینک بگردند؟ پس شعار و نام شرکتتان باید بزرگ و در عین حال خوانا دیده شوند. سعی کنید از فونت هایی استفاده کنید که حروف قابل تشخیص بوده و در مدت زمان کمتری خوانده شوند. این مسئله تاثیر مستقیمی روی بازدهی بیلبورد های شما دارد.

بیلبورد ها برای همه هستند:

در طراحی بیلبورد باید به این نکته توجه داشته باشید که نسخه طراحی شده تا جای ممکن همه پسند باشد. چرا که شما نه تنها فقط با مخاطبین هدف خود در ارتباطید بلکه برای دیگر اقشار جامعه نیز به نمایش در آمده اید. طراحی شما باید در قدم اول زیبا و سرگرم کننده و در قدم بعدی وسیله ای برای تبلیغات باشد.

تصاویر بی کیفیت را دور بریزید:

بله، تصاویری که در بیلبورد ها از آن استفاده می کنید باید از بهترین کیفیت ممکن برخوردار باشند تا دیده شوید. عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می تواند کمک حال شما برای طراحی بیلبورد باشد. عکاسی از محصولات شرکت نبض تبلیغات شما هستند. آن را دست کم نگیرید.

تناسب را رعایت کنید:

اگر هدف از چاپ بیلبورد برای شما معرفی محصول است پس تا جای ممکن تصویر محصول را بزرگ کرده و لوگوی خود را نسبت به تصویرتان کوچک کنید و از ازائه اطلاعات اضافی در بیلبورد جلوگیری کنید. حتی امروزه شماره تلفن از بیلبورد بزرگراه ها حذف شده است. همان طور که قبلا به آن اشاره شد مخاطبین بیلبورد ها بیشتر سرنشینان اتوموبیل هستند. کسی که با سرعت زیاد در حال پیمودن راه است دیگر فرصتی برای یادداشت شماره تلفن شما نخواهد داشت.

انواع بیلبورد

بیلبورد های معمولی:

بیلبورد های معمولی را می توان به کرات در بزرگراه ها دید. بخش اعظم بیلبورد هایی که در ایران ساخته می شود بیلبورد های معمولی هستند که یک وجهی بوده و از رو به رو به خوبی دیده می شوند.

بیلبورد های چرخان:

تعداد بیلبورد های چرخان که معمولا به صورت سه وجهی هستند بسیار محدودتر از بیلبورد های معمولی است، آن ها جای کم تری را اشغال می کنند و به صرفه تر اند. این بیلبورد ها می توانند انواع مختلف تبلیغات را در خود جای داده و سپس با چرخش خود، آن ها را به نوبت به نمایش عموم بگذارند.

بیلبورد اسکرولر:

بیلبورد های اسکرولر بیلبورد هایی هستند که هر چند وقت یکبار با چرخاندن صفحه داخلی خود تبلیغات دیگری را به نمایش می گذارد. یکی از مزیت ها این بیلبورد ها این است که بینندگان را سرگرم کرده و مدت زمان بیش تری چشمان شان روی صفحه می ماند.

بیلبورد دیجیتالی:

بیلبورد های دیجیتالی همان طور که از نامشان پیداست بیلبورد هایی هستند که نیازمند نیروی برق برای ارائه خدماتند. آن ها در تاریکی نیز به خوبی وظیفه خود را ایفا کرده و برعکس بیلبورد های معمولی نیازی به چراغ برای دیده شدن ندارند. خلاقیت های بسیاری را می توان روی این بیلبورد ها اجرا کرد. برای مثال می توان ویدیو های سه بعدی برای تبلیغات آماده کرد و آن ها را روی بیلبورد های دیجیتالی به نمایش در آورد. این مخصوصا برای شرکت هایی مناسب است که قبلا هزینه ای برای ساخت تیزر تبلیغاتی پرداخته اند و حالا به دنبال صرف هزینه بیش تر برای طراحی و چاپ پوستر برای بیلبورد ها نیستند. همچنین بیلبرود های دیجیتالی می توانند تبلیغات های بسیاری را در طول یکروز به نمایش بگذارند و این موضوع موجب می شود که آن ها نیازمند صرف مساحت زیاد برای دستیابی به سود هنگفت نیستند. همچنین این بیلبورد ها برخلاف بیلبورد های معمولی می توانند به صورت چند وجهی نیز به نمایش در آیند و از زوایای گوناگونی توسط مخاطب دیده شود.

بیلبورد ها در کنار مزایای بسیاری که دارند معایبی نیز دارند و این باعث می شود برای تمام کسب و کار ها مناسب نباشند. یکی از ایراداتی که به بیلبورد ها وارد است هزینه زیاد برپایی آن هاست. علاوه برطراحی منطقی بیلبورد، باید آن را در وسعت زیاد به چاپ رسانید و بعد هزینه اجاره و نصب آن را پرداخت کنید. همچنین بعد از تلاش بسیار و صرف هزینه فقط می توان برای مدت زمان محدودی روی بیلبورد ها باقی ماند. از دیگر ایرادات آن می توان به زمان بر بودن پروسه کسب اجازه و گرفتن مجوز برای نصب آن اشاره کرد.

بیلبورد چیست

یکی از متداول ترین راه های تبلیغاتی تبلیغات بر روی بیلبورد می باشد بیلبورد ها معمولا در بزرگراه ها و جاده ها نصب می شوند محتوایی که در بیلبورد قرار می گیرد باید کوتاه باشد به گونه ای که آن محتوا جذاب و در سریع ترین زمان ممکن پیام را به مخاطب منتقل کند مخاطبانی که بیلبورد را مشاهده می کنند افراد سرنشین در خودرو ها می باشند به همین دلیل باید پیام را در چند ثانیه به مخاطب منتقل کند می توان برای طراحی بیلبورد ها از شعارهای آن سازمان استفاده کرد برای معروف شدن برند باید از چند روش تبلیغاتی استفاده کرد تا آن برند و شعار آن بین افراد جامعه شناخته شده باشد

انواع روش های تبلیغات

اگر قصد دارید که سازمان خود را به دیگران معرفی کنید و دیگران را نسبت به محصولات و خدمات و اهداف کسب و کارتان مطلع کنید چندین روش برای ارائه تبلیغات وجود دارد روش های متداول تبلیغات شامل بیلبورد، کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور  می باشد در این مقاله قصد داریم روش تبلیغاتی بیلبورد را شرح دهیم.

بیلبورد

بیلبورد یکی از راه های تبلیغات برای معرفی و ارائه خدمات و محصولات در سایز های بزرگ می باشد امروزه در کشور های پیشرفته طراحی بیلبورد به صورت سه بعدی انجام می شود، محل نصب بیلبورد ها در مکان هایی مانند بزرگراه ها، اماکن، جاده ها، فرودگاه ها، میدان ها و… می باشد.

طراحی بیلبورد

برای اینکه بتوانیم یک بیلبورد طراحی کنیم نیاز است که از تصاویر جذاب که دربردارنده یک پیام هستند استفاده کنیم و حتی المقدور از متن های کوتاه در حد یک الی هشت کلمه استفاده شود همچنین متنی که استفاده می شود باید بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد معمولا هزینه طراحی و چاپ بیلبورد ها بالا می باشد اما می توانید یک بیلبورد را اجاره کنید و محتوای خود را چاپ کنید در واقع فقط باید قیمت اجاره بیلبورد را پرداخت کنید دیگر نیاز به پرداخت زیر ساخت فلزی، ستون فلزی نمی باشد ولی اگر تبلیغات بیلبوردی زیادی انجام می دهید خرید یک بیلبورد برای کارهای تبلیغاتی سازمان تان به صرفه تر می باشد  و اگر دیگر نیاز به بیلبورد برای تبلیغات نداشتید می توانید بیلبورد تان را به فروش برسانید. در صورتی که برای اولین بار است می خواهید تبلیغات را انجام دهید بیلبورد به شما کمکی نمی کند اگر قبلا تبلیغاتی در سطح رسانه انجام داده شده و مخاطبان با برند تان آشنایی دارند می توانید از بیلبورد استفاده کنید.

برای طراحی یک بیلبورد باید مراحل زیر را دنبال کنیم.

  • پیاده سازی طرح بر روی سیستم

باید تعیین کنیم که از چه پیام تبلیغاتی و از چه تصاویری برا ی جذب مشتری می خواهیم استفاده کنیم سپس  طرح مورد نظر را با استفاده از نرم افزار های گرافیکی بر روی سیستم پیاده سازی کرد.   

  • ارائه مشتری

در مرحله طراحی طراح باید چند تا طرح داشته باشد صرفا فقط یک طرح را طراحی نکند سپس یک جلسه ای با مشتری برگزار می کند و چند طرح را به مشتری ارائه می دهید و بر اساس نظر مشتری تغییرات را اعمال می کنید

  • چاپ طرح

بعد از اینکه طراحی انجام شد و طرح توسط مشتری تایید شد اقدام به چاپ طرح مورد نظر می کنیم برای چاپ طرح مورد نظر از پارچه و کاغذ های مخصوص استفاده می کنیم.

  • نصب بیلبورد

برای نصب بیلبورد نیاز به فونداسیون داریم در فونداسیون از مصالح ساختمانی مانند سیمان، گچ، ماسه، بتن استفاده می شود تا بیلبورد در سر جای خود نگه داشته شود.

اجزای تشکیل دهنده بیلبورد

بیلبورد ها از اجزای مختلفی مانند عکس، شعار تبلیغاتی، فرا بیلبورد، لو گوی تبلیغاتی و پل های ارتباطی تشکیل شده است.

نکات مهم در زمان طراحی بیلبورد

برای طراحی موفق باید به نکاتی در مورد بیلبورد توجه شود و از این نکات استفاده شود

  • سادگی

حتی المقدور باید در زمان طراحی باید از شعار و اطلاعات تماس و تصاویر استفاده شود تا پیام را در سریع زمان ممکن در اختیار مخاطبان قرار دهد طرحی که توسط طراح طراحی می شود باید خلوت باشد و فونت هایی با اندازه های مناسب استفاده کرد چون که مخاطبان بیلبورد معمولا افراد سرنشین در خودرو ها می باشد باید از اندازه هایی استفاده کرد تا  برای مخاطب قابل رویت باشد.

  • طراحی هدفمند

طراحی بیلبورد باید با توجه به یک هدفی طراحی شود به گونه ای که در آن به آدرس وب سایت ، راه های تماس ، لوگو و شعار سازمانی اشاره شود.

  • انتخاب فونت

برای تاثیر گذاری بیشتر بر روی مخاطبان باید از فونت هایی که مناسب هستند استفاده کرد به عنوان مثال برای طراحی بیلبورد باید از فونت های با سایز های بزرگ و ضخیم استفاده کرد تا از فاصله های دور قابل رویت باشد.

  • در نظر گرفتن مخاطبان

در زمان طراحی باید به این توجه کرد که طرح فقط مورد توجه افراد خاصی نباشد باید در آن تمام مخاطبان در نظر گرفته شود.

  • تست

قبل از ارائه باید طرح بررسی شود که در آن غلط املایی وجود نداشته باشد و به دیگران آن طرح را نشان دهیم و از آن ها بخواهیم نظر خودشان را در مورد طرح بیان کنند.

برای اینکه بتوانیم طرح مورد نظر را بر روی سیستم پیاده سازی کنیم نیاز است که بدانیم در چه سایزی می خواهیم طرح مان چاپ شود برای طراحی بیلبورد از سایزهای مختلفی مانند 3*2، 5*3، 7*2، 9*7 استفاده می شود.

انواع بیلبورد ها

به طور کلی بیلبورد ها به انواع مختلف سه بعدی، حجمی و فرمیک تقسیم می شوند

  • بیلبورد های سه بعدی:

بیلبورد های سه بعدی برای نمایش طرح از پرسپکتیو های مجازی استفاده می شود انعطاف پذیری بالا از مزیت های این نوع بیلبورد می باشد هزینه بالا از معایب بیلبورد های سه بعدی می باشد.

  • بیلبورد های حجمی:

بیلبورد های حجمی یکی از انواع تبلیغات محیطی می باشد در طراحی آن از اجسام واقعی استفاده می شود.

  • بیلبورد های فرمیک:

بیلبورد های فرمیک از نظر ساختار از پایه های بیضی شکل تشکیل شده است و برای چاپ آن از پرینتر های بزرگ استفاده می شود. 

مراحل ساخت بیلبورد

برای ساخت بیلبورد باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

فونداسیون: برای نصب بیلبورد نیاز به یک سری مصالح مانند بتن و میله گرد دارد از این مصالح برای استقرار بیلبورد استفاده می شود .

پایه: پایه های بیلبورد از جنس فلز و آهن تشکیل می شوند و در زیر زمین قرار می گیرند.

صفحه نمایش: بر روی صفحه نمایش بیلبورد آن طرح، شعار تبلیغاتی و پیام برای مخاطبان نمایش داده می شود.

نور پردازی: یکی از عوامل بصری نور پردازی می باشد برای نور پردازی در بیلبورد ها از لامپ های نوع LED استفاده می شود در صورتی که بیلبورد از نوع فلکس باشد از لامپ های SMD استفاده می شود.

نردبان: زمان نصب بیلبورد به نردبان نیاز دارید.

کلیپس: از کلیپس برای صاف نگه داشتن بنر استفاده می شود.

رویه تابلو: رویه تابلو یک سطح صافی دارد که از آن برای نصب آگهی های تبلیغاتی استفاده می شود.

آگهی: در این بخش آن آگهی تبلیغاتی بر روی بنر نمایش داده می شود در یک فاصله زمانی آگهی نصب می شود یا تعویض می شود.

فرا بیلبورد: اخیرا این بخش اضافه شده است در این نوع بیلبورد ها فضایی از بیرون را اشغال می شود و طراحی این نوع بیلبورد ها نیازمند به خلاقیت و ایده پردازی دارد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟