ساخت موشن گرافیک
موشن گرافیک یکی از شاخه های انیمیشن سازیست که تصاویر به اشیای قابل حرکت تبدیل می شوند. یک طراح موشن گرافیک با استفاده از نرم افزار هایی مثل ایلستریتور و افتر افکت این کار بسیار جذاب را انجام می دهد. امروزه موشن گرافیک به یکی از پر مخاطب ترین و پر طرفدار ترین شاخه های گرافیکی تبدیل شده است. فقط تحولات فیلم های هالیوودی را در نظر بگیرید. در گذشته تمام فیلم ها در تیتراژ پایانی خود نام دست اندر کاران را به روش کاملا ساده ای در یک پس زمینه مشکی و با رنگ سفید می نوشتند که با گذر زمان به سمت بالا حرکت می کرد تا مطالب جدید را برای همگان به نمایش در آورد. اما امروزه تمام این تیزر های انتهایی و ابتدایی، شخصی سازی شده و با استفاده از موشن گرافیک ها طراحی های منحصر به فردی داشته اند. این موشن گرافیک ها باعث شدند تا تیراژ های پایانی هم مثل دیگر بخش های یک فیلم از جذابیت های بسیاری برخوردار باشند و بیش تر مردم به تماشای آن ها بنشینند.
موشن گرافیک می تواند داستانی را ارائه دهد که یک تصویر ساده شاید هرگز نتواند آن را به نمایش بگذارد. شاید بتوان گفت موشن گرافیک ها به این دلیل که اشیا گرافیکی را به حرکت در می آورند مزایای انیمیشن ها را نیز در بر می گیرند. همان طور که پیشتر در مقاله انیمیشن تبلیغاتی گفته شد، انیمیشن ها جذابیت بصری بسیار زیادی داشته و بازدهی تبلیغاتی بسیار خوبی دارند. این موضوع برای موشن گرافیک هم صدق می کند. موشن گرافیک ها نیز جذابیت بسیار زیادی دارند و می توانند توجهات را به خود جلب کنند. موشن گرافیک ها به همراه صدای جذاب گویندگان و آهنگ های تاثیر گذار و منحصر به فرد ساخته می شوند تا پیام شرکت ها را به روش بسیار موثر تری به مخاطبین منتقل سازند. اما چرا موشن گرافیک یکی از پر مخاطب ترین و پر طرفدار ترین روش ها برای ساخت تیزر و تبلیغات شده اند؟ بله آن ها مثل انیمیشن ها نیازی به بازیگر، نور و دوربین فیلم برداری ندارند و با نرم افزار های به خصوصی ساخته می شوند. پس موشن گرافیک ها هزینه های به مراتب کمتری نسبت به دیگر روش های ساخت و پردازش تیزر ها دارند. به همین دلایل یکی از بهترین روش ها برای تبلیغات و تولید تیزر های تبلیغاتی هستند.
موشن گرافیک ها انواع مختفی دارند. در ادامه انواع مختلف موشن گرافیک ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم انتخاب بهتری در آینده داشته باشیم.
ویدیو موشن: ویدیو موشن ها همان طور که از نامشان پیداست ویدیو هایی هستند که عناصر گرافیکی برای جذابیت بیش تر به آن ها اضافه می شوند. از ویدیو موشن ها بیش تر برای ساخت موزیک ویدیو ها استفاده می شود. میزان جذابیت و تاثیر گذاری آن ها نسبت به ویدیو های معمولی به مراتب بیشتر است.
استاپ موشن: در روش استاپ موشن شئ را به حرکت در می آورند و از زوایای مختلف آن عکس برداری می کنند تا بعدا بتوانند با نرم افزار های گرافیکی آن ها را بهترین روش ممکن به یک موشن گرافیک جذاب تبدیل کنند. می توان گفت از استاپ موشن برای ساخت جلوه های ویژه سری فیلم های جنگ ستارگان استفاده شده بود.
انیمیشن: شاید از خود بپرسید که انیمیشن چرا باید در این لیست حضور داشته باشد و مگر انیمیشن و موشن گرافیک دو مقوله جدا از هم نبوده اند؟ حق با شماست اما برخی از افراد انیمیشن را زیر مجموعه موشن گرافیک می دانند. این طبقه بندی به تعاریف آن ها بر می گردد. موشن گرافیک همان تصاویر متحرک هستند و انیمیشن نیز همین تعریف را دارند اما بین انیمیشن و موشن گرافیک تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد که نمی توان دست به انکار آن ها زد. انیمیشن ها از نظر گرافیکی بسیار پیچیده تر و پیشرفته تر است، هم چنین آن ها خط داستانی خاص و منحصر به فردی دارند و داستانی را روایت می کنند اما در موشن گرافیک ها این تصاویر وکتوری هستند که پیام ها را به بهترین شیوه ممکن انتقال می دهند.
اینفو گرافیک: اینفو گرافیک از دو واژه اینفو و گرافیک تشکیل شده که واژه اول به معنای اطلاعات و واژه دوم به معنای تصویر سازی است. در کل اینفو گرافیک بدین معناست که شما اطلاعات و داده های خود را به صورت یک نمودار تصویری در آورده و آن ها را به بهترین شیوه ممکن به نمایش در آورید. شاید پیچیده ترین مسائل و دانشی که در مدرسه برای شما بوده است را به یاد بیاورید. یکی از بهترین روش ها برای یادگیری آن ها کشیدن جدول یا نمودار یا نقشه ذهنی از آن ها بوده است. اینفو گرافیک نیز دقیقا همین هدف را دارد. هدف آن طبقه بندی و ساده سازی اطلاعاتی است که بسیار پیچیده هستند و به راحتی نمی توان آن ها را به روش های معمولی توضیح داد و براندازی کرد.
آیا موشن گرافیک ها و انیمیشن ها جای فیلم سازی را خواهند گرفت؟
احتمالا بله. این حقیقت تلخ روزی به تحقق خواهد پیوست. در حقیقت می توان گفت که پروسه فیلم سازی در آینده از بین نخواهد رفت اما به روش لوکسی برای تولید محتوا بدل خواهد شد چرا که این روش نسبت به موشن گرافیک و انیمیشن ها از هزینه بیش تری برخوردار است. در فیلم سازی شما با محیط های طبیعی سر و کار دارید که همیشه در دسترس نبوده و یا ممکن است شرایط محیطی آن طور که دوست داشته باشید مهیا نشود. برای مثال شما یک روز آفتابی می خواستید اما محیط مورد نظر شما بارش باران را تجربه می کند. هم چنین برای فیلم برداری در محیط های شلوغ مثل خیابان ها باید هماهنگی های لازم و مجوز های مورد نیاز گرفته شوند و این می تواند نسبت به موشن گرافیک پروسه پیچیده تر و سخت تری داشته باشد. پس می توان گفت به طور کل موشن گرافیک ها به طور کامل جای صنعت فیلم سازی را نخواهند گرفت اما به طور حتم می توانند بخش اعظمی از وظیفه آن ها را به گردن گرفته و فیلم سازی را به یک پروسه پر زحمت و لوکس تبدیل کنند.
اما کاربرد موشن گرافیک چیست و در چه کار هایی استفاده می شود؟
1) موشن گرافیک در فیلم سازی (صنعت سینما و فیلم): همان طور که قبلا به آن اشاره کرده بودیم انیمیشن ها می توانند زیر مجموعه موشن گرافیک ها قرار گیرند. در نتیجه طبق صحبت هایی که قبلا داشتیم می توان گفت موشن گرافیک ها می توانند فیلم شوند و فیلم ها موشن گرافیک. مسئله بعدی که باید به آن توجه کرد ویدیو موشن ها هستند. ویدیو موشن ها که توانستند با استفاده از موشن گرافیک در ویدیو های خود توجه بسیاری را به خود جذب کنند، یکی از کاربرد های خوب موشن گرافیک در صنعت سینما و فیلم شناخته می شوند. موشن گرافیک ها برای این پا به عرصه سینما گذاشتند تا غیر ممکن ها را ممکن کنند، به خط داستانی جذابیت ببخشند و مهم تر از همه اینکه فضایی فانتزی را به روش بهتری به نمایش بگذارند.
2) صنعت تبلیغات: موشن گرافیک ها می توانند صفر تا صد تبلیغات را برای شما انجام دهند. آن ها می توانند لوگوی ثابت شما را به حرکت در آورند که به آن لوگو موشن می گویند. می توانند برای شما شخصیتی داستانی بسازند تا خود را به همگان با استفاده از همان شخصیت های داستانی معرفی کنید. می توانند برای شما ویدیو های تبلیغاتی بسازند و بازدهی تبلیغاتی شما را چندین برابر کنند. این ویدیو ها هم مناسب شبکه های مجازی است و هم مناسب شبکه های تلویزیونی و شما می توانید با پرداخت یک هزینه ناچیز یک تبلیغات چند جانبه داشته باشید.
3) آموزش: به دلیل ساده بودن موشن گرافیک ها و جذابیت غیر قابل انکارشان، یکی از بهترین روش ها برای ساخت کلیپ های آموزشی کوتاه است. با پخش این آموزش ها در شبکه های مجازی به دلیل جذابیتشان بازدید خوبی خواهید گرفت و بسیار محبوب خواهید شد. هم چنین می توانید از این راه در آمد خوبی داشته باشید.
چکیده
یکی از شاخه های گرافیک رشته موشن گرافیک یا موشن گرافی می باشد که تشابه زیادی با انیمیشن دارد عمده ترین تفاوت آن ها این است که از انیمیشن ها در سینما ها و برنامه های کودک استفاده می شود ولی از موشن گرافیک برای تبلیغات استفاده می شود.
موشن گرافیک
فرض کنید قصد دارید یکی از محصولات سازمان خود را تبلیغ کنید تا فروش بیشتری از آن محصول داشته باشید یکی از روش های تبلیغات استفاده از موشن گرافیک می باشد در این روش یک ویدیو تبلیغاتی برای محصول مشتری تهیه می کنید محتوای ویدیویی که برای سازمان تهیه می کنید باید به صورت متحرک باشد زمانی که ویدیو آماده می شود به ویِژگی ها و مزیت های محصول اشاره می شود. برای تبلیغات یک محصول برای اینکه جذابیت خوبی داشته باشد باید به رابط کاربری توجه داشته باشیم می تواند به صورت آنلاین یا آفلاین باشد تبلیغات به این شیوه تاثیرات به سزایی را در فروش آن محصول می گذارد. در واقع موشن گرافیک از ترکیب دو واژه موشن و گرافیک به وجود آمده است برای انتقال پیام از تصاویر واقعی استفاده نمی شود.
ساخت موشن گرافیک
با توجه پژوهش هایی که توسط کارشناسان انیمیشن انجام شده در این پژوهش طبق بررسی هایی که کردند به این نتیجه رسیدند که مدیران سازمان های مختلف که هر کدام یک کسب و کاری برای خود شان دارند برای ارتقا سازمان شان اقدام به تبلیغات می کنند کارشناسان انیمیشن به این نتیجه رسیدند که در تبلیغاتی که از تصاویر حرکتی استفاده می شود آن ویدیو تبلیغاتی جذاب تر می شود و مشتریان بیشتری را جذب می کنند و در نتیجه به فروش بیشتری می رسند. بر اساس پژوهش های انجام شده استفاده از تصاویر متحرک در برند سازی، خدمات کمک شایانی می کند برای تهیه یک ویدیو تبلیغاتی باید سوالاتی پرسیده شود و بر اساس پاسخگویی به آن ها اقدام به ساخت ویدیو تبلیغاتی کنیم.
1. ویدیو تبلیغاتی که می خواهد ساخته شود مرتبط با چه موضوعی می باشد؟
2. هدف از ساخت ویدیو با استفاده از روش موشن گرافی چه چیزی می باشد؟
3. برای بیان کردن نکات و ویژگی های محصول ساختار داستان به چه شیوه ای باشد ؟
4. تصاویر استفاده شده در ویدیو به چه سبکی می باشد تصاویری که میخواهید استفاده کنید از تصاویر واقعی می خواهید استفاده شود یا از تصاویر کارتونی ؟
5. تصاویری که میخواهید استفاده کنید دارای چه رنگی باشند ؟
6. نوع تصاویر باید مشخص شود که می خواهید به صورت فلت یا دو بعدی باشند؟
بعد از پاسخگویی به سوالات می توان اقدام به ساخت موشن گرافی کنیم برای ساخت موشن گرافی باید مراحلی را طی کنیم تا ویدیو تبلیغاتی مان ساخته شود به طور کلی ساخت موشن گرافی دارای چهار مرحله می باشد که هر یک را شرح خواهیم داد.
تهیه محتوا خام
مرحله اول در ساخت موشن گرافیک تهیه محتوا خام می باشد حد اکثر زمان مورد نیاز برای ساخت موشن گرافی 1دقیقه و نیم می باشد در این بازه زمانی می توانید داستان خود را بیان کنید ولی قبل از اینکه محتوا داستان خود را آماده کنید باید به موارد زیر توجه داشته باشید.
مخاطبان شما چه افرادی هستند؟
هدف این تبلیغات چه چیزی می باشد و چه پیامی باید مخاطبان منتقل شود؟
برای انتقال پیام در قالب داستان می توانید از تصاویر متحرک یا تصاویر ثابت استفاده کنید با توجه به زمان مطرح شده برای ساخت موشن گرافی باید بتوان پیام اصلی را در 30 ثانیه منتقل کرد انتقال پیام در این بازه زمانی ایده آل است
تهیه استوری بورد
در این مرحله اقدام به تولید صدا و تصاویر با توجه به محتوا تهیه شده می شود
تبدیل استوری بورد به طرح
در این مرحله تمامی نکات تصاویر توسط گروه نوشته می شود و به تیم انیمیشن تحویل داده شود ولی باید قبل از ارسال تایید نهایی گرفته شود.
تبدیل طرح نهایی به انیمیشن
زمانی که طرح نهایی توسط تیم تایید شد باید تمامی طرح ها به انیمیشن تبدیل شود .
کاربرد موشن گرافیک
همان طور که گفته شد از موشن گرافیک ها برای ساخت ویدیو تبلیغاتی استفاده می شود می توان نمونه ای از موشن گرافیک را در تلویزیون، تبلیغات، فیلم و سینما، وب سایت، شبکه های اجتماعی و… مشاهده کنید.
انواع موشن گرافیک ها
موشن گرافیک ها انواع مختلفی دارند در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد انواع موشن گرافیک ها به صورت کامل شرح دهیم:
ویدیو رئال
یکی از روش های موشن گرافی ویدیو رئال می باشد در این روش از ویدیو های استفاده می شود که در فضای واقعی فیلم برداری شده و دارای هیچ گونه تصاویر گرافیکی نیستند.
ویدیو موشن
ویدیو موشن نوع دیگری از موشن گرافیک می باشد که ترکیبی از فیلم برداری و گرافیک می باشد اطلاعاتی که نشان داده می شود بسیار جذاب می باشد.
استاپ موشن
یکی از تکنیک های موشن گرافی استاپ موشن می باشد در این روش از اشیاء واقعی استفاده می شود حرکت اشیاء خیلی کم هست زمانی که اشیاء را در کنار هم قرار می دهید توهم حرکت در ذهن مخاطب به وجود می آید.
انیمیشن
انیمیشن ها یکی از شاخه های موشن گرافیک می باشد انیمیشن ها در واقع از کاراکتر ها برای انتقال پیام استفاده می شود.
گیف
دسته ی دیگر از موشن گرافی ها تصاویر با پسوند گیف می باشد تصاویری که با این نوع پسوند ذخیره می شود و به عنوان تصاویر متحرک شناخته شده است این دسته جزء موشن گرافی تعریف می شود به شرطی که به روش اصولی فایل گیف تهیه شود.
استفاده از یکی از انواع توضیح داده شده موشن گرافیک ها تاثیر به سزایی در جذابیت مخاطب می شود مخاطب با مشاهده این نوع تبلیغات ویدیویی تشویق به خرید از آن محصول می شود و افزایش مشتریان سازمان می تواند در برند سازی شرکت تاثیر به سزایی بگذارد.
نرم افزار های مورد نیاز برای ساخت موشن
برای اینکه بخواهیم از موشن گرافیک استفاده کنیم باید از ابزار هایی استفاده کنیم تا بتوانیم یک ویدیو تبلیغاتی بسازیم برای ساخت موشن به صورت کلی باید از دو نرم افزار ایلستریتور و فتوشاپ نیاز داریم البته می توانیم از نرم افزار های دیگری مانند adobe after effect ، adobe Premiere، Adobe Animate، Nuke ، Houdini ،3DMAX، Syntheyes استفاده کنیم البته فراموش نشود که برای استفاده از نرم افزار نیاز به پلاگین هایی داریم که باید همراه نرم افزار نصب شود که با نصب پلاگین ها قابلیت ساخت موشن گرافیک را برای ما فراهم می کند.
بازاریابی محصول
ویدیو های تبلیغاتی که به روش های مختلف ساخته می شود نقش بازاریابی برا ی آن محصول را ایفا می کند هدف از ساخت یک ویدیو تبلیغاتی با استفاده از موشن گرافیک معرفی محصولات به همراه ویژگی ها و مزیت های آن می باشد در این روش از تکنیک های بازاریابی استفاده می شود تبلیغات محصولات با استفاده از روش موشن گرافیک محصول را به صورت یک داستان معرفی می کند به دلیل استفاده از داستان مخاطب بیشتری را جذب می کند و در نهایت باعث می شود که فروش سازمان افزایش یابد در واقع برای تهیه چنین ویدیو هایی می توان ترکیبی از تصاویر واقعی محصول و موشن گرافی باشد و این نوع تبلیغات می تواند برای محصولات دانلودی و محصولات فیزیکی استفاده می شود.
تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک
اگر بخواهیم انیمیشن را تعریف کنیم ابتدا چند ورق کاغذ در سایز کوچک تهیه کنید و بر هر یک از این کاغذها یک کاراکتر کارتونی یا آدمک بکشید در هر برگه دست آن آدمک یا کاراکتر کارتونی به سرش نزدیک تر شود زمانی که طراحی هایتان تمام شد آن ها را سریع ورق بزنید در ذهن خود تصور می کنید که آن آدمک در حال حرکت هست در واقع انیمیشن از یک شخصیت کارتونی برای انتقال پیام استفاده می کند برای اینکه بخواهید در زمینه انیمیشن دانش بیشتری را کسب کنید پیشنهاد می کنیم مقاله ساخت انیمیشن را مطالعه کنید. در واقع با استفاده از انیمیشن برای انتقال پیام از داستان های کارتونی استفاده می کند در صورتی که در موشن گرافیک به جای کاراکتر ها از تصاویر استفاده می شود در انیمیشن ها بیشتر جنبه داستانی، فلسفی دارد در صورتی که موشن گرافیک بیشتر جنبه سمبولیک، نشانه شناسی دارد.
ویژگی های موشن گرافیک
در این بخش از مقاله قصد داریم ویژگی هایی که باید یک طراح موشن گرافیک داشته باشد شرح دهیم.
• اعتماد به نفس
به عنوان شخصی که کار موشن گرافیک انجام می دهید در طراحی باید انتقاد پذیر باشید و اعتماد به نفس بالایی داشته باشید تا بتوانید کار ها به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
• خلاقیت
در هر شاخه ای از گرافیک فعالیت می کنید باید ایده هایی دهید که خاص و منحصر به فرد بودن حرفه شغلی شما را نشان دهد.
• توانایی کار گروهی
زمانی که قصد دارید ویدیو تبلیغاتی برای مشتری بسازید باید تمام اعضای تیم با همدیگه همکاری داشته باشند شرط موفق شدن در هر کاری تعهد و پشتکار اعضای تیم هست که باعث موفقیت می شود.
• پر انرژی بودن
برای اینکه بتوانید ایده های خوب و خاص دهید که برتری شما را نسبت به رقیبانتان نشان دهد باید پر انرژی باشید.
• صبور بودن
در صورتی که به تازگی در این حرفه شغلی فعالیت می کنید باید صبور باشید با کسب تجربه و پشتکار و صبر می توانید موفقیت خود را در این حرفه شغلی تضمین کنید.