چاپ لیبل

لیبل ها یکی از ابزار های مهم و حیاتی برای ارائه و معرفی محصولات هستند که وجود آنها برای محصولات الزامی است. آن ها به همراه چسبی که در پشت آنها تعبیه شده است در اختیار شما قرار می گیرند تا شما بتوانید به راحتی آن ها را روی محصولات خود درج کنید. اما چرا چاپ لیبل اینقدر مهم است و تمام شرکت های تولیدی از آن ها استفاده می کنند؟ در ادامه به دلایل اهمیت بالای آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین انواع لیبل ها و برچسب های تبلیغاتی را شرح خواهیم داد تا شما با مقایسه آن ها بتوانید بهترین انتخاب را برای محصولات خود داشته باشید.
اهمیت لیبل ها و برچسب های تبلیغاتی در چیست؟
1) روی لیبل ها نحوه استفاده از محصولات شرح داده شده است. اگر نحوه استفاده از محصولتان را می توانید در یک یا چند جمله خلاصه کنید پس به جای چاپ بروشور برای ارائه اطلاعات گسترده تر می توانید به چاپ لیبل بسنده کنید و نحوه استفاده از محصولات خود را برای مشتری شرح دهید. یکی از مزایای چاپ نحوه کار با محصول روی لیبل این است که همه می توانند آن را بخوانند و برعکس بروشور نیاز نیست فرد برای فهمیدن نحوه استفاده از محصولات شما، بسته بندی را به طور کل باز کند.
2) بخش بزرگی از برند سازی سازمانتان روی لیبل محصولات رقم می خورد. بدین معنی که شما روی لیبلتان لوگو و نام شرکتتان را درج می کنید تا در نهایت محصول به شما نسبت داده شود. هم چنین با درج شماره تلفن و آدرس شرکت می توانید افراد را به ارتباط با شما تشویق کرده و پیشنهادات و انتقادات خود را به شما از این طریق ارائه دهند.
3) لیبل ها و برچسب های تبلیغاتی محل مناسبی برای درج اطلاعاتی مثل تاریخ تولید و انتقضا و قیمت ها هستند. اما برای درج این اطلاعات که اطلاعاتی متغیر هستند روشی متفاوت وجود دارد. برای درج آن ها بهتر است در قدم اول در طراحی لیبل ها بخش خالی را قرار دهیم تا بعد ها بتوانیم این اطلاعات متغیر را با استفاده از لیزر درج کنیم.
انواع لیبل ها و برچسب های تبلیغاتی کدام اند؟
لیبل یووی: لین نوع لیبل ها پس از چاپ روکشی یووی به آن ها اضافه می شود. روکش یووی روکشی براق است که ماندگاری رنگ های چاپی را بالا می برد. این لیبل ها از کیفیت و ماندگاری خوبی برخوردارند و از آن جایی که براقند زیبایی مناسبی را به محصول شما هدیه می دهند. این نوع لیبل ها از پر مصرف ترین انواع لیبل ها بوده و امکانات خوبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای مثال می توان انتخاب کرد که بخشی از کار روکش نخورد تا بتوان با جوهر اطلاعاتی را روی آن درج کرد.
لیبل سلفون براق: این لیبل ها بعد از چاپ سلفونی نایلونی روی آن ها را می پوشاند تا از لیبل محافظت کرده و محتوای آن را براق کند. از آن جایی که این سلفون ها همانند سلفون های یووی براق هستند می توانند توجهات زیادی را به خود جلب کرده و بیش تر دیده شوند.
لیبل سلفون مات: امروزه سلفون های مات نسبت به سلفون های براق طرفداران بیش تری پیدا کرده اند چرا که لمس آن ها لذت بخش است و حسی نوستالژیک را به افراد منتقل می کند. آن ها همانند سلفون های دیگر وظیفه محافظت از لیبل را بر عهده دارند.
لیبل بدون روکش: از این لیبل ها زمانی استفاده می کنند که بخواهند چیزی را روی آن ها بنویسند. همان طور که می دانید روکش های براق و مات برای درج اطلاعات خارجی مناسب نبوده و جوهر روی آن ها به خوبی نمی نشیند. برخی از سازمان ها به لیبل هایی احتیاج دارند که پس از چسباندن آن ها رویشان کدی را درج کنند که برای این نوع سازمان ها لیبل های بدون روکش کاملا مناسب است.
لیبل های شیشه ای: این لیبل ها بسیار جذاب بوده و شفاف اند. آن ها می توانند جدای از نقش تبلیغاتی بزرگی که دارند برای بیننده سرگرم کننده نیز باشد. آن ها را می توان هم روی شیشه چسباند و هم از پشت آن. بهتر است آن ها را در ابعاد کوچک تری چاپ کرد تا کیفیت خوبی داشته باشند.
لیبل طلاکوب سلفون مات، براق و بدون روکش: لیبل های طلاکوب بسیار جذاب و دیدنی اند. آن ها حس لوکس بودن را به مشتری القا می کنند و موجب ایجاد تمایز بین شما و دیگر رقبایتان می شود. برای چاپ آن ها شما باید یک فایل برای قسمت های چاپی و یک فایل برای بخش هایی که می خواهید طلاکوب شوند برای ما بفرستید.
لیبل متالایز: لیبل های متالایز بسیار مقاوم بوده و بیش تر مصارف صنعتی دارند. آن ها به رنگ نقره ای بوده و در برابر حرارت و ضربه های متوالی مقاوم است.

در چاپ لیبل به چه نکاتی توجه کنیم؟

در چاپ لیبل مهم ترین اصلی که باید به آن توجه کنید خط برش است. هنگامی که محصولی چاپ می شود بخشی از قسمت های آن برش می خورد تا قطعات چاپی از هم جدا شوند. معمولا 5 میلی متر از هر طرف را برای خط برش خالی بگذارید یا اینکه اطلاعات مهمی را در این قسمت ها درج نکنید تا هنگامی که در چاپ خانه برش خوردند اطلاعات مهم شما حذف نشوند. همچنین سعی کنید در طراحی اقلام تبلیغاتی از درج فریم و قاب خودداری کنید چرا که ممکن است در چاپ خانه به صورت مساوی برش نخورندو زیبایی طراحی از بین برود.
نکته بعدی که باید در چاپ لیبل به آن توجه کنید انتخاب سایز استاندارد برای لیبل هایتان است. نه فقط در لیبل بلکه در تمامی اقلام چاپی خود باید سایز های استاندارد استفاده کنید. اما چرا اینقدر روی انتخاب سایز های استاندارد پافشاری داریم و دلیل انتخاب سایز های استاندارد چیست؟ در چاپ خانه ها قالب هایی در سایز های استاندارد ساخته می شوند و افرادی که در این چاپ خانه ها کار می کنند برای دفعات بسیار زیادی اقلام چاپی را در این اندازه ها به چاپ رسانده و امکان خطا برای آن ها برای سایز های استاندارد کم تر است. شما با انتخاب سایز های استاندارد چاپ خانه ها می توانید نه تنها در صرف هزینه های بی مورد صرفه جویی کنید بلکه اتلاف زمان خود را نز به حداقل برسانید. سایز های غیر استاندارد هم باعث دور ریز بیش تر شده و هم هزینه و زمان بیش تری را از شما می گیرند.
در چاپ لیبل به این نکته توجه کنید که طرح شما باید در فرمت CMYK باشد. چرا که این فرمت روی صفحه نمایش کامپیوتر نزدیک ترین رنگ ها را به چاپ به شما ارائه می دهد. زمانی که فایل شما چاپ می شود رنگ محصول نهایی با رنگ صفحه مانیتور متفاوت است. در نتیجه بهتر است هنگام بررسی فایل خود آن را روی همین فرمت قرار دهید تا بهترین نتیجه را از چاپ بگیرید.
روزولیوشن مناسب یکی از فاکتور های اساسی و مهم برای فایل طراحی شماست. هرچه این رزولیوشن پایین تر باشد لیبل شما با کیفیت پایین تری به چاپ می رسد. حداکثر رزولیوشن مناسب برای چاپ لیبل و دیگر اقلام تبلیغاتی 300dpi است که کیفیت مناسبی را به مشتری ارائه می دهد.
قبل از ارسال طرح خود حتما چندین بار آن را مطالعه کرده و از صحت اطلاعات درج شده روی لیبل اطمینان حاصل فرمایید. بسیاری از شرکت های طراحی قبل از تحویل فایل از شما امضایی مبنی بر تایید طرح می گیرند. این بدین معناست که شما از صحت اطلاعات روی آن مطمئنید و دیگر آن را تغییر نخواهید داد. دقت کنید چک کردن فایل نهایی قبل از فرستادن آن به چاپ خانه از شما وقت زیادی نمی گیرد اما می تواند نقشی اساسی در پیشگیری از ضرر و زیان های آینده داشته باشد. یک اشتباه تایپی و املایی می تواند اعتبار شما را خدشه دار کرده و هزینه ها و زحمات شما را به باد دهد.
بهترین فرمت فایلی که می توانید برای چاپ خانه بفرستید فرمت PDF است. این فرمت بهترین کیفیت را ارئه می دهد و از تغییر فایل نهایی جلوگیری می کند. بهترین فرمت برای چاپ افست در نرم افزار های ایلاستریتور، ایندیزاین و کورل PDF با تنظیمات press Quality و برای نرم افزاری مثل فتوشاپ tiff با تنظیمات LZW است.

چاپ لیبل

لیبل یا برچسب ابزاری است که بر روی محصولات قرار می گیرد و اطلاعاتی مربوط به تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، بار کد، نام سازمان ، برند و… بر روی آن درج می شود هدف از استفاده لیبل این است که خرید برای مشتریان راحت تر انجام شود لیبل ها در مواردی مانند بسته بندی پوشاک، مواد غذایی، خودرو، تولیدکنندگان لوازم جانبی و… استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع لیبل ها کاربرد شان نحوه ساخت لیبل ها توضیح دهیم.

انواع لیبل

در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد انواع مختلف لیبل هایی که در بازار عرضه می شود و تولید کنند گان کالا از آن ها استفاده می کنند را به صورت کامل شرح دهیم.
کاغذ
لیبل های کاغذی به لیبل هایی گفته می شود که در جنس ها و طرح های مختلف در بازار عرضه می شوند این نوع لیبل ها معمولا از جنس گلاسه، نیمه گلاسه و مات تشکیل شده است نصب لیبل های کاغذی در فضای خشک می باشد و عمر کوتاهی دارند.
لیبل بی رنگ
دسته ای دیگر از برچسب ها، برچسب های بی رنگ می باشد این نوع لیبل ها بر روی شیشه اتومبیل نصب می شود تفاوت این برچسب با برچسب های دیگر در زاویه دید می باشد برچسب های بی رنگ همان طور که مشخص است متن نوشته شده بر روی برچسب را از هر دو طرف قابل رویت می باشد.
حرارتی
نوع دیگر از برچسب ها، برچسب های حرارتی می باشد برچسب های حرارتی توسط حرارت دستگاه بر روی مکان مورد نظر قرار داده می شود به دلیل کوتاه بودن عمر لیبل های حرارتی اطلاعاتی که بر روی لیبل درج می شود برای چند روز قابل رویت هستند.
برچسب اموال
نوع دیگر ی از برچسب ها، برچسب های اموال می باشد این برچسب ها برای ردیابی و محفوظ ماندن اموال سازمانی استفاده می شود جنس لیبل های اموال ضخیم می باشد و مقاومت بالایی دارد با دستکاری بر روی این نوع برچسب ها، خورد می شوند.
برچسب متال
لیبل های متال معمولا در لوازم خودرو استفاده می شود مقاومت بالایی دارد ویژگی آن نسبت به لیبل های دیگر این است که در برابر شستشو مقاوم است و به آن صدمه ای وارد نمی شود.
برچسب پشت متال
چسبندگی بالا و عمر طولانی از ویژگی های منحصر به فرد برچسب های پشت متال می باشد این نوع برچسب ها در پارچه فروشی ها و لاستیک های خودرو کاربرد فراوانی دارد.
لیبل وید
این نوع لیبل ها برای پلمپ کردن محصولات استفاده می شود که به دو صورت شطرنجی و نقره ای در بازار موجود می باشد.
لیبل امنیتی
لیبل های امنیتی یا security tag برچسب هایی هستند که برای ردیابی اموال استفاده می شود اگر بخواهید آن را از روی اموال بردارید آن برچسب خورد می شود.
لیبل PVC
این نوع برچسب ها در دو نوع مات و براق موجود است و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند باران، برف و… دارند.
برچسب های تایوک
این دسته از برچسب ها از جنس الیاف می باشد و در بخش پوشاک کاربرد فراوانی دارد.
تگ لیبل
تگ لیبل یک نوع دیگر از لیبل امنیتی می باشد که از آن به عنوان دزد گیر استفاده می شود استفاده از این نوع لیبل ها از خروج غیر مجاز کالاها جلوگیری می کند.

چه نوع اطلاعاتی باید بر روی برچسب قرار گیرد؟

یک لیبل باید اطلاعاتی را در مورد آن محصول یا کالا در اختیار کاربر قرار دهد به طور کلی اطلاعاتی که داخل برچسب قرار داده می شود شامل سه بخش برچسب برند، برچسب گرید و برچسب توضیحات می باشد.
برچسب برند
یکی از عوامل مهم در برند شدن قرار دادن نام سازمان یا برند تان بر روی برچسب می باشد قرار دادن نام سازمان بر روی برچسب کمک شایانی در برند شدن تان می کند.
برچسب توضیحات
همان طور که نامشان مشخص می باشد توضیحاتی را در مورد آن محصول بر روی برچسب قرار داده می شود.
برچسب گرید
اطلاعاتی مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، بارکد بر روی این نوع برچسب ها قرار داده می شود.
لیبل آدرس
برچسب های آدرس برچسب هایی هستند که لوگو سازمان بر روی آن قرار داده می شود از این نوع برچسب ها برای ارسال مکاتبات اداری استفاده می شود.
لیبل درخواست
برچسب های درخواست کننده یک متن جهت توجه مشتری بر روی برچسب قرار داده می شود طراحی این نوع لیبل ها می تواند ساده یا پیچیده باشد.
لیبل محصولات
رایج ترین نوع برچسب ها، برچسب محصولات می باشد این نوع برچسب ها همان طور که از نامش مشخص می باشد بر روی محصولات قرار داده می شود و اطلاعاتی مانند محتوای محصولات و لوگو ها بر روی آن قرار داده می شود.
لیبل بسته بندی
لیبل بسته بندی به لیبلی گفته می شود که بر روی کارتن های بزرگ و جعبه های محصولات قرار داده می شود.
لیبل نام افراد
برچسب نام افراد همان طور که از نامشان مشخص است از آن برای افراد استفاده می شود در همایش ها و سمینار ها تمامی کارکنان آن مجموعه از این نوع برچسب ها استفاده می کنند که در میان جمعیت توسط دیگران قابل شناسایی باشند.

فواید برچسب ها

استفاده از برچسب ها بر روی محصولات فوایدی را برایمان به همراه خواهد داشت.
• آگاهی از هشدار ها و مواد استفاده شده در تهیه محصول
یکی از فواید آن آگاهی از کاربرد محصولات می باشد به عنوان مثال یک ژل ضدعفونی خرید کردید بر روی برچسب آن محصول مشاهده می کنید چه نوع موادی در ساخت آن استفاده شده است و نکات امنیتی که باید رعایت شود اشاره کرده است.
• دسته بندی محصولات
یکی از مزایای استفاده از برچسب دسته بندی محصولات و کالاها می باشد برا ی هر محصول از یک برچسب استفاده می کنید به عنوان مثال برای دسته بندی شامپو ها می توانید برای خشک از یک برچسب و برای موهای چرب از نوع دیگر برچسب ها استفاده کنید و برای موهای معمولی از یک برچسب دیگر استفاده نمایید.
• جلب توجه مشتریان
یکی دیگر از موارد استفاده از برچسب ها این است که نقش بازار یابی و تبلیغات را در مورد آن محصول ایفا می کند با قرار دادن اطلاعات مربوط به کالا باعث می شود که مشتری را تشویق به خرید آن کالا نمایید.

تفاوت های لیبل و برچسب

لیبل ها به برچسب هایی گفته میشود که در آن اطلاعاتی مانند آدرس، نام فروشگاه، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به محصولات بر روی آن قرار داده می شود. در صورتی که برچسب ها برای محصولاتی که واردات می شوند مورد استفاده قرار می گیرد برچسب ها در صنایع مختلفی مانند آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، رستوران ها ، صنایع مواد غذایی کاربرد فراوانی دارد.

ساخت لیبل

گاهی اوقات با طراحی منحصر به فرد لیبل و اطلاعاتی که در مورد آن محصول در اختیار مشتری قرار می دهید نقش کلیدی در فروش ایفا می کند در واقع می توان از لیبل ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کرد قبل از اینکه اقدام به طراحی کنید باید نوع لیبل را مشخص کنید با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش های پیشین مقاله بر اساس یک نوع لیبل اقدام به طراحی می کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم نکات مهمی را در طراحی و چاپ لیبل شرح دهیم.
• استفاده از ابزار
برای طراحی لیبل در ابتدا باید نوع ابزاری که قصد دارید طرح خود را بر روی آن پیاده سازی کنید را انتخاب کنید برای اینکه بخواهید لیبلی را طراحی کنید می توانید از نرم افزار هایی مانند Adobe Suite،Microsoft Word و Canava استفاده کنید.
• درج اطلاعات
یکی دیگر از مواردی که باید در زمان طراحی به آن توجه داشته باشیم نوع اطلاعاتی که می خواهید در اختیار مشتریان قرار دهید است اطلاعات کلیدی و مهم باید در اختیار مشتریان قرار داده شود تا مشتری را تشویق به خرید آن محصول بکند.
• توجه به بسته بندی محصولات
نوع بسته بندی محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد بسته بندی محصولات بر اساس شکل، اندازه و نوع بسته بندی انجام می شود. به عنوان مثال برای بسته بندی از ادویه ها از بسته بندی های کوچک استفاده می شود نکته ای باید در زمان طراحی و چاپ لیبل به آن توجه داشته باشیم المان های طراحی می باشد یعنی با توجه به نوع بسته بندی می توان سایز المان های طراحی را مشخص کرد.
• استفاده از لوگو
همان طور که قبلا اشاره شد لیبل ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند نقش تبلیغات را به خوبی ایفا کند برای این منظور باید در زمان طراحی لیبل باید لوگو سازمان یا کسب و کار بر روی آن قرار داده شود برچسب باید گونه ای طراحی شود که مشتری را از محتوای داخل بسته آگاه کند.
برای ایجاد جلوه بصری باید تمامی اطلاعاتی که بر روی برچسب ها قرار داده می شود باید به گونه ای باشد که این اطلاعات توسط مشتریان به راحتی خوانده شود .

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟