چاپ کاتالوگ

پس از طراحی کاتالوگ مناسب شرکت خود، باید اقدام به چاپ آن ها کنید. اما کاتالوگ چیست و چرا باید چاپ این کالای تبلیغاتی را در اولویت قرار دهیم؟
کاتالوگ ها دفترچه هایی هستند که اطلاعات مختصری را در مورد نوع فعالیت شما، خدمات و محصولات شما را به خواننده می دهد. از آن جایی که آن ها محصولات شما را دسته بندی کرده و در مورد هر یک از آن ها توضیح می دهند مشتری می تواند به روش خیلی راحت تری از بین محصولات انتخاب کند. سعی کنید تا جای ممکن اطلاعاتی که در کاتالوگ ها در اختیار مشتریان قرار می دهید درست و صحیح باشد و محصولاتی را ارئه دهید که می توانید آن ها را موجود نگه دارید.
اما از کجا بدانیم کاتالوگ ما استاندارد های لازم را دارد و فرق بین کاتالوگ خوب با دیگر کاتالوگ ها در چیست؟
یک کاتالوگ خوب باید بتواند طراحی خوب و منحصر به فردی داشته باشد چرا که اولین چیزی که می تواند افراد را به خود جمع کند طراحی حرفه ای آن است. گذشته از آن کاتالوگ باید بتواند برند سازی شرکت شما را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. برای مثال در طراحی و چاپ کاتالوگ سعی کنید تا جای ممکن از رنگ سازمانی خود بهره ببرید و غیر از آن از رنگ های بسیار متنوعی استفاده نکنید چرا که بیننده دچار آشفتگی دیداری نشود. در چاپ کاتالوگ خود سعی کنید تا جای ممکن اطلاعاتی که می خواهید به مشتری بدهید به صورت خلاصه باشد چرا که کاتالوگ بیش تر از اینکه بر پایه متن باشد بر پایه تصاویر است. هم چنین تصاویری که در کاتالوگ ها استفاده می کنید باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. چرا که مخاطبان کاتالوگ اول از همه جذب محتوای بصری شما خواهند شد. کیفیت بالای تصاویر می توان نشان دهنده کیفیت بالای خدمات شما هم باشد. در نتیجه عکس هایی که از کیفیت بالایی برخوردارند سیگنالی مبنی بر اینکه شما شرکتی با خدمات فوق العاده هستید به مشتری ارسال می کند. برای جمع آوری عکس های خود می توانید از عکاسان حرفه ای بهره ببرید چرا که آن ها با دانشی که از عکاسی دارند می توانند بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار دهند.
از مزایای خوب کاتالوگ ها می توان به این اشاره کرد که آن ها برای ارائه تبلیغات و اطلاعات خود به خوانندگان مزاحم کسی نمی شوند. مخاطبان شما می توانند هروقت که تمرکز بالایی داشتند آن ها را مطالعه کنند. در نتیجه می توان گفت کاتالوگ ها بازدهی بسیار خوبی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارند.
در طراحی کاتالوگ باید به چه چیز هایی بیش تر از همه چیز اهمیت دهیم؟
1) اول از همه به این موضوع توجه کنید که کاتالوگ شما نباید حاوی اطلاعات زیاد و سرسام آوری باشد. کاتالوگ ها به عنوان کتاب های قطور شناخته نمی شوند در نتیجه تا جای ممکن مطالب خود را کوتاه و خلاصه کنید تا مخاطبان کاتالوگ در کم ترین زمان ممکن بتوانند شناخت کلی از محصولات شما داشته باشند.
2) نکته بعدی برجسته سازی قسمت هاییست که می خواهید مشتریان بیش تر از بقیه اطلاعات کاتالوگ با آن ارتباط برقرار کنند. شما می توانید اطلاعات غیر مهم را ریز تر بنویسید تا اطلاعات مهم تر بیش تر دیده شوند. اما فراموش نکنید که در کاتالوگ های خود تنها از یک فونت استفاده کنید چرا که هماهنگی بین اجزای کاتالوگ حفظ خواهد شد.
3) خلاقیت و زیبایی طراحی کاتالوگ خود را دست کم نگیرید. شما با صرف مقداری خلاقیت می توانید به بهترین نحو ممکن چشمان مخاطبین را روی خود نگه دارید. این هدف شماست . شما به وسیله داشتن کاتالوگ می خواهید بیش تر دیده شوید و بینندگان را به مشتریانی دائمی تبدیل کنید. در نتیجه زیبایی در طراحی و خلاقیت در آن می تواند آن ها را به سمت شما جذب کنند.
4) کاتالوگ ها نیز همانند دیگر اقلام چاپی اندازه استانداردی برای خود دارند. اگر شما از ابعاد استانداردشان برای چاپ استفاده نکنید ممکن است هزینه های چاپ افزایش پیدا کرده و زمان تحویل سفارشتان طولانی شود. جدا از همه این ها دور ریز کاغذی شما چندین برابر شده و این می تواند برای محیط زیست ضرری غیر قابل جبران باشد.
اما در چاپ کاتالوگ باید به چه چیز هایی توجه کنیم؟
یکی از موارد مهمی که باید در چاپ کاتالوگ به آن توجه داشته باشید این است که در چاپخانه ها هنگام برش ممکن است بخشی از کار حذف شود. در نتیجه در طراحی کاتالوگ های خود به این خطوط برش توجه کرده و اطلاعات مهم خود را در این نقاط برش قرار ندهید.
نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است به جای انتخاب کاغذ های سبک از کاغذ های با کیفیتی برای چاپ کاتالوگ های خود استفاده کنید. برای مثال می توانید از کاغذ های گلاسه استفاده کنید. کاغذ های گلاسه نسبت به کاغذ های معمولی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به کاتالوگ شما ظاهر زیبایی می بخشد. هم چنین آن ها استحکام بالایی داشته و بسیار ماندگارند.
از دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید نوع صحافی است. اگر کاتالوگ شما بسیار ضخیم بوده و مطالب زیادی را در خود جای داده است بهتر است از چسب های مخصوص برا ی صحافی استفاده کنید اما بیش تر کاتالوگ های موجود در بازار کاتالوگ های حجیمی نبوده و می توانند با منگنه نیز صحافی شوند. دقت کنید محل قرار گیری منگنه روی کاتالوگتان به درستی قرار گرفته باشد.
برای صحافی کاتالوگ می توانید از فنر های فلزی و پلاستیکی نیز استفاده کنید. فنر های فلزی نسبت به فنر های پلاستیکی از عمر بیش تری برخوردار بوده و به دلیل ماندگاری بسیار بالایی که دارند می توانند گزینه خوبی برای صحافی کاتالوگ های شما باشند. اما فنر های فلزی نسبت به فنر های پلاستیکی وزن بیش تری داشته و بسیار سنگین ترند. این می تواند یکی از عیب های بزرگ فنر های فلزی باشند چرا که کاتالوگ ها باید بتوانند به راحتی جا به جا شده و موجب ناراحتی مشتریان نشود. فنر های پلاستیکی هم سبک وزن بوده و هم ماندگاری نسبتا بالایی دارند. آن ها بسیار خوش دست بوده و به راحتی جا به جا می شند و ایرادات فنر های فلزی را ندارند. اما آیا صحافی با فنر گزینه مناسبی است؟
صحافی با فنر بیش تر برای کاتالوگ هایی به کار می رود که تعداد صفحات بالایی دارند. کاتالوگ هایی که محتوای زیادی را درون خود جای داده اند علاوه بر اینکه صحافی چسبی می تواند برای آن ها مفید باشد صحافی فنری نیز گزینه خوبی برای آن هاست. اما آن ها بسیار نادرند چرا که فلسفه ساخت کاتالوگ ارائه خلاصه ای از محصولات و خدمات به مشتریان است که به عنوان تبلیغ به آن ها ارائه می شود اما گاهی کاتالوگ ها برای بازاریابان طراحی شده و در اختیار آنان قرار می گیرد تا اطلاعات مناسبی را از مجموعه به دست آورند و تبلیغات گسترده ای انجام دهند. در نتیجه صحافی با فنر نمی تواند خیلی رواج داشته باشد و بهتر است برای کاتالوگ های خاص و محدودی مورد استفاده قرار گیرد.
شما در قدم های بعدی باید از بین روش های مختلف چاپ یکی را بر حسب نیازتان برگزینید. برای مثال اگر شما بخواهید کاتالوگ های بسیار با کیفیتی داشته باشید می توانید از چاپ افست بهره ببرید اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که حداقل تعدادی که باید برای کاتالوگ های خود در نظر بگیرید در چاپ افست هزار عدد است و قبل از چاپ باید به چگونگی نگهداری از این حجم از کاتالوگ بیندیشید. اما برای کسانی که نمی خواهند به تعداد زیادی کاتالوگ های خود را چاپ کنند چاپ دیجیتال را پیشنهاد می کنیم. چاپ دیجیتال بسیار سریع و فوری بوده و در مدت زمان بسیار کمی کاتالوگ ها را در اختیار شما می گذارند. اما به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت چاپ بالایی را نمی توانند ارائه دهند و این می تواند اثر منفی روی اعتبار سازمان شما بگذارد.

کاتالوگ

کاتالوگ یکی از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی می باشد که از آن برای معرفی محصولات و خدمات سازمان ها استفاده می شود کاتالوگ در واقع یک کتابچه ای است که در آن خصوصیات و ویژگی های محصولات را کامل شرح داده شده به طور کلی کاتالوگ ها به دو بخش جلد و صفحات داخلی کاتالوگ تقسیم می شود صفحات داخلی به سه بخش ابتدایی، میانی و انتهایی تقسیم می شود. جلد کاتالوگ به عنوان مهمترین عنصر می باشد به دلیل اینکه مخاطب اول جلد کاتالوگ را مشاهده می کند باید بسیار خوب طراحی شود تا بتوان مخاطبانی را جذب کند المان هایی مانند تصویر، متن و.. قرار داده می شود که باید به نوع چیدمان آن توجه بیشتری کرد برای اینکه جلوه بصری داشته باشد می توانیم برای چاپ شان از تکنیک طلا کوب، نقره کوب، UVو … استفاده کنیم. اطلاعاتی مانند شماره تماس، آدرس و نام سازمان در پشت جلد کاتالوگ قرار داده می شود. در صفحه اول کاتالوگ چشم انداز و اهداف سازمان تان در این بخش قرار داده می شود در صفحات میانی کاتالوگ اطلاعات مربوط به محصولات در آن قرار داده می شود و در صفحات انتهایی کاتالوگ لوح تقدیر ها، گواهینامه ها و… قرار می گیرد.

اهداف طراحی کاتالوگ

کاتالوگ ها با توجه به اهدافی طراحی می شوند که منجر به فروش و جذب مخاطب بیشتر می شود کاتالوگ ها باید با توجه به اهداف، توانمندی ها ، چشم انداز های سازمان و معرفی محصولات طراحی می شود.

اصول طراحی کاتالوگ

زمانی می توانیم بگوییم که در طراحی و چاپ کاتالوگ عملکرد موفقی داشتیم که تعداد مشتریان افزایش پیدا کرد و فروش بیشتری از محصولات به دست آوردیم برای اینکه بتوانیم کاتالوگ موفقی را ارائه دهیم باید با اصول طراحی کاتالوگ آشنایی داشته باشیم طراحی اصولی شامل موارد زیر می باشد. برای طراحی کاتالوگ ابتدا باید مشخص شود که مخاطبان مان چه افرادی هستند بر اساس مخاطبانی که داریم طراحی را انجام دهیم بعد از اینکه طراحی به اتمام رسید یک بار طرح را بررسی می کنیم تا غلط املایی نداشته باشد بعد از آن نظر همکاران خود را در مورد آن طرح بپرسیم در صورتی که طرح نیاز به تغییر داشت تغییرات را اعمال کنیم سپس یک جلسه با مشتری برگذار کنید و در صورتی که مشتری تغییراتی خواست اعمال شود آن تغییرات اعمال کنید بعد از تایید نهایی اقدام به چاپ نمایید. نکاتی که باید در طراحی کاتالوگ به آن توجه کرد عبارتند از: ابعاد، سادگی، اطلاعات، فونت، رنگ و عکس می باشد هر یک از موارد به ترتیب شرح می دهیم.
• ابعاد
قبل از اینکه اقدام به طراحی کاتالوگ کنیم باید مشخص کنیم که کاتالوگ ها باید در چه سایزی طراحی شوند رایج ترین سایزی که برای کاتالوگ ها وجود دارد سایز A4, A5 می باشد.
• سادگی
در زمان طراحی کاتالوگ نباید زیاد از المان های طراحی استفاده شود که فضا را شلوغ کند طراحی باید به گونه ای انجام شود که بتواند در سادگی که به همراه دارد مخاطبان خود را جذب کند تا به فروش بیشتری برسد.
• اطلاعات
اطلاعاتی که داخل کاتالوگ قرار می گیرد باید کامل باشد اطلاعات به گونه ای نباشد که مخاطب را در انتخاب محصول سر در گم کند.
• فونت
یکی از عوامل مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ انتخاب نوع و سایز فونت می باشد برای طراحی هایی که انجام می شود از دو الی سه سایز متفاوت در طراحی ها استفاده شود انتخاب نوع و سایز فونت یکی از عوامل تاثیر گذار در جذب مخاطبان می باشد.
• رنگ
انتخاب رنگ باید بر اساس علم روانشناسی رنگ انجام شود با توجه به اهداف سازمان می توان رنگ را انتخاب کرد یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد جلوه بصری رنگ می باشد در فروش محصولات و جذب مخاطبان موثر باشد.
• عکس
برای اینکه بتوان محصولات را به صورت کامل در کاتالوگ توضیح داده شود باید از عکس استفاده کنیم که این عکس ها باید کیفیت بالایی داشته باشند عکس هایی که برای محصولات خود انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که بتواند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و در سریع ترین زمان ممکن پیام را به مخاطب منتقل کند.
نکته ای که در چیدمان عکس و متن وجود دارد نحوه چیدمان می باشد کاتالوگ باید به گونه ای طراحی شود که همه محتوای کاتالوگ فقط عکس یا فقط متن قرار داده نشود باید در کنار تصویر محصول توضیحات آن محصول قرار داده شود.
بنابراین برای اینکه بتوانیم فروش بیشتری در محصولات داشته باشیم و مشتریان بیشتری را جذب کنیم باید از المان موثر در طراحی مانند رنگ، فونت و عکس استفاده کنیم.

چاپ کاتالوگ

زمانی که طراحی کاتالوگ به پایان رسید وارد مرحله چاپ کاتالوگ می شویم قبل از اینکه فرآیند چاپ اجرا شود باید نوع کاغذی که قصد داریم محصولات و خدمات در آن قرار گیرد را مشخص می کنیم به طور کلی برای چاپ کاتالوگ از دو کاغذ گلاسه و تحریر استفاده می شود کاغذ های گلاسه به صورت مات و براق در گرماژ 135 تا 300 گرم تولید می شوند و کاغذهای تحریر از گرماژ 80 تا 140 گرم استفاده می شود. برای چاپ کاتالوگ از دو شیوه چاپ افست و دیجیتال استفاده می کنیم چاپ کاتالوگ با نوع افست در تیراژ های بالا استفاده می شود نوع افست از سیستم رنگی CMYK استفاده می شود کیفیت بالا و هزینه پایین از ویژگی های چاپ افست می باشد یکی از معایب چاپ افست هزینه چاپ افست در تیراژ پایین بالا می باشد چاپ کاتالوگ به شیوه دیجیتال در تیراژ های پایین استفاده می شود از رنگ های سیاه و سفید و سیستم رنگی CMYK استفاده می شود هزینه پایین در تیراژ پایین، کیفیت بالا و امکان ویرایش اطلاعات از ویژگی های چاپ دیجیتال می باشد.
امروزه با سفارش چاپ دیجیتال برای کاتالوگ می توان محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید که این کار باعث فروش محصولات و افزایش تعداد مشتریان تان می شود.

انواع کاتالوگ

به طور کلی کاتالوگ ها به سه دسته علمی، هنری و فروش تقسیم می شوند کاتالوگ های علمی به کاتالوگ هایی گفته می شود که از آن برای معرفی محصولات علمی استفاده می شود و کاتالوگ های هنری برای معرفی آثار هنری استفاده می شود و کاتالوگ های فروش برای فروش محصولات و خدمات به مشتریان استفاده می شود.

مزیت های کاتالوگ

استفاده از کاتالوگ مزیت هایی را برای ما فراهم می کند مزیت ها شامل موارد زیر می باشد.
• کاتالوگ ها باید به گونه ای طراحی شوند که در چند ثانیه با مشتری ارتباط برقرار کند و پیام خود را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل کند.
• برای اینکه مخاطب با محصولات آشنایی کامل پیدا کند باید از تصاویر استفاده شود که در کنار تصویر باید حتما متن یا محتوایی در مورد آن محصول قرار داده شود.
• معرفی محصولات و خدمات توسط کاتالوگ نسبت به ترا کت و پوستر اطلاعات جامع تری را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
• در کاتالوگ می توان از تعداد صفحات بیشتری استفاده کرد برای اینکه بتوان تمام محصولات تان را معرفی کنید تعداد صفحات مجاز در کاتالوگ 4،8،16،32، 24، 40 می باشد.
• یکی از مزیت های استفاده از کاتالوگ برای معرفی محصولات و خدمات حمل و نقل آسان می باشد مخاطب به راحتی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و آن را مطالعه کند.

تفاوت های کاتالوگ و بروشور

اطلاعات
اطلاعاتی که داخل کاتالوگ ها قرار داده می شود شامل اطلاعات جامع در مورد آن محصول می باشد در صورتی که در بروشور ها اطلاعات جزیی قرار داده می شود.
هزینه
هزینه طراحی بروشور نسبت به کاتالوگ کمتر می باشد.
سایز
سایزی که برای بروشور استفاده می شود شامل هر نوع سایزی می باشد در صورتی که کاتالوگ ها را باید در سایز های A4,A5 طراحی شود.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟