طراحی منو

حتما منوهای بسیار زیادی در رستوران ها و کافه های اطراف شهر دیده اید. برخی از آن ها منوی بسیار ساده ای دارند که چندین سال است بدون اعمال هیچ تغییری آن را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند اما برخی دیگر برای طراحی منو های خود ارزش قائل شده و طراحی زیبا و فانتزی ای برای آن در نظر می گیرند. این می تواند مشتریان را راضی نگه داشته و به آن ها حس ارزش و احترام منتقل کند. اما طراحی منو آنقدر ها هم که به نظر می رسد کار بسیار راحتی نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد. در ادامه بیش تر در مورد چگونگی طراحی منو صحبت خواهیم کرد.
در طراحی منو به چه چیز هایی توجه کنیم؟
در طراحی منو سعی کنیم غذاهای مخصوصی که دوست داریم فروش بالایی داشته باشند را بیش تر در معرض دید قرار دهیم. برای این کار می توانیم عکسی از آن ها را به نمایش در آوریم تا مشتری با دیدن آن بیش تر به خوردنش ترغیب شوند.
طراحی منو باید به صورتی باشد که رنگ سازمانی و نوع غذاهایی که قرار است ارائه دهید را بازتاب دهد به این معنی که اگر شما فست فود دارید باید منویی داشته باشید که با رستوران سنتی متفاوت است. همین طور منوی رستوران سنتی با منوی رستوران بین المللی کاملا متفاوت است. حتما نوع غذاهایی که در اختیار مشتری می گذارید باید در منوی شما نمایان شود چرا که مشتری باید بداند قرار است انتظار چه چیزی را داشته باشد.
سعی کنید در طراحی و انتخاب غذاهایی که سرو می کنید تنوعات بسیار زیادی نداشته باشید چرا که طبق قانون Hick هر چه بیننده تعداد انتخاب های بیش تری داشته باشد زمان انتخاب برای او طولانی تر شده و مدت زمان بیش تری طول می کشد تا از بین گزینه ها انتخاب درستی داشته باشد. این می تواند برای رستوران شما فاجعه بار باشد. چرا که صندلی ها یکی یکی پر شده و افراد برای مدت زمان بیش تری در رستوران شما می مانند. شما باید تا جای ممکن پروسه انتخاب غذا را برای مشتریان خود ساده و راحت سازید تا بتوانید در مدت زمان کمتری خدمات خود را به آن ها ارائه دهید.
اگر نمی دانید چگونه و از کجا شروع کنید می توانید منو های رقیبان خود را چک کرده و از آن ها الگو برداری کنید. می توانید ببینید آن ها در کدام بخش ها خوب عمل کرده اند، این کار می تواند به شما برای ساخت منوی ویژه تان ایده بدهند. از آن جایی که طراحی منو یکی از اولین قدم هایی است که قرار است برای رستوران و کسب و کار خود بردارید سعی کنید تا جای ممکن موثر واقع شوید چرا که فروش بیش تر رستوران در دستان شماست و این شما هستید که انتخاب می کنید مسیر کسب و کار شما به کدام سمت برود.
مسئله منو برای رستوران ها آن قدر حیاتی و مهم است که دروس دانشگاهی برای آن در نظر گرفته شده و افرادی به عنوان مهندس منو در حال کمک رسانی به رستوران ها برای انتخاب محتوای داخل منو هستند. مهندسان منو برای این وارد جامعه شده اند تا سود شما را افزایش داده و فروش بیش تری داشته باشید.
مهندسان منو به شما خواهند گفت که بهتر است در منویتان از تصاویر وسوسه کننده ای استفاده کنید تا مغز مشتری برای دریافت غذا آماده شده و تجربه وصف نا پذیری در رستوران شما داشته باشند. سعی کنید تا جای ممکن از تصاویر با کیفیتی استفاده کرده و در استفاده از آن ها غفلت نورزید.
در طراحی منو از روانشناسی رنگ غافل نشوید. شما باید رنگ هایی را بیابید که بیش ترین تاثیر را روی اشتهای مخاطبین شما دارد. برای مثال رنگ قرمز به همراه رنگ های زرد و نارنجی می توانند اشتهای مشتریان را افزایش داده و انتخاب خوبی برای رنگ سازمانی شما باشند. البته این رنگ بیش تر برای فست فود ها مناسب است و برای رستوران های سنتی به ندرت استفاده می شود. رستوران های معروفی مثل مک دونالد از رنگ قرمز برای رنگ سازمانی خود استفاده می کنند. همچنین فست فود کنتاکی نیز از رنگ قرمز برای طراحی منوی خود استفاده کرده است.
سعی کنید در طراحی منوی رستوران خود چند گزینه متفاوت داشته باشید تا به وسیله آن ها تمایز بین شما و دیگر رستوران ها پر رنگ تر شود. وجه تمایز رستوران های بزرگ و معروف در همین است. آن ها روش متفاوتی برای پخت و پز دارند که کس دیگری از آن ها مطلع نبوده و به همین دلیل خود را برتر از سایرین می دانند. آن ها این تفاوت خود با دیگر رقبا را در تبلیغات برجسته سازی کرده و به بهترین شکل ممکن خود را متفاوت نشان می دهند تا بتوانند افراد بیش تری را به خود جلب کنند. آن ها با استفاده از برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان، خود را درون لیست رستوران بعدی آن ها وارد کرده و به سود بیش تری می رسند. در نتیجه سعی کنید همانند آن ها تفاوتی را میان خود و دیگر رقبا ایجاد و بولد کنید تا مشتریان را به استفاده از خدماتتان علاقه مند سازید.
مراحل ساخت یک منوی خوب
1) منوهای خود را دسته بندی کنید. غذاهایی که در رستوران خود به مشتریان عرضه می کنید را در دسته های جدا از هم بگذارید تا مخاطبان بهتر بتوانند از بین گزینه ها انتخاب بهتری داشته باشند. فراموش نکنید که یکی از اهداف شما کاهش زمان انتخاب غذا توسط مشتری است. دسته بندی غذا ها می تواند یکی از روش هایی باشد که به وسیله آن، زمان انتخاب غذا کوتاه تر شود. می توانید منوی خود را به دسته های مختلف و این دسته ها را به بخش های مختلف تقسیم کنید.
2) پس از دسته بندی محتوای منو، طراحی آن را به دست طراحان بسپارید تا به بهترین شکل ممکن منوی شما را طراحی کنند. منوی شما باید از زیبایی بصری خوبی برخوردار باشد تا به عنوان یک رستوران شیک و مناسب شناخته شوید. سعی کنید همان طور که پیش تر به آن اشاره شد رنگ سازمانی مناسبی برای خود داشته باشید تا بتوانید یکپارچه به نظر رسیده و به برند سازی رستوران خود کمک کنید.
3) پس از آماده شدن طرح برای مدتی آن را به صورت آزمایشی امتحان کنید تا ایرادات کار پدیدار شوند. با ظاهر گشتن این ایرادات می توانید آن ها را اصلاح کنید و جایگزین مناسبی برای موارد حذف شده بیابید.
چگونه منوی خود را طراحی کنیم؟
سعی کنید تا جای ممکن در شلوغ کردن منوی خود افراط نکنید. درست است که منوی شما باید طراحی منحصر به فردی داشته باشد اما نیازمند فضای خالی برای درج قیمت و نام غذاهای شماست. در نتیجه برای منوی خود فضای خالی مناسبی را در نظر بگیرید.
حتما از تصاویر غذاهای خود برای طراحی منو استفاده کنید. این کار می تواند فروش شما را تا حد زیادی افزایش دهد. تصاویر با کیفیت و جذاب از غذا های شما می توانند اشتهای مشتریان را افزایش داده و آن ها را نسبت به محصولات شما کنجکاو کنند.
تا جای ممکن محصولات خود را در منو توصیف کنید. به جای اینکه خودتان به صورت حضوری وقت صرف کنید تا به سوالات آن ها در مورد هر یک از محصولات توضیح دهید می توانید با نوشتن توضیحات برای هر محصول در کنار آن وقت با ارزش خود را صرف کار دیگری کنید. اما باید با روش درست شرح محصولات آشنایی کامل داشته باشید. فقط به مواد تشکیل دهنده آن ها اکتفا نکنید و جمله ای هیجان انگیز و وسوسه کننده درباره محصول خود بگویید.
سعی کنید تا جای ممکن منوی خود را کوتاه نگه دارید. چرا که محصولاتی که سود کم تری دارند را نیز در کنار محصولاتی با سود زیاد قرار خواهید داد و سود کلی شما کم خواهد شد. هم چنین به دلیل اینکه گزینه های زیادی را در اختیار مشتری می گذارید زمان زیادی را برای انتخاب نوع غذا از دست می دهید.

طراحی منو

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریفی از منو ارائه دهیم منو یا فهرست یک بخش از سایت می باشد موقعیت استقرار منو ها در بخش هدر سایت می باشد کسی که مسئول گذاشتن منو در سایت است بهش طراح سایت گفته می شود با توجه به ایده های طراح سایت می تواند موقعیت استقرار منو ها در سایت تغییر کند با استفاده از منو در سایت مشخص می شود که آن سازمان در چه زمینه هایی فعالیت می کند و به عبارتی تمامی فعالیت ها و خدماتی که به مشتریان ارائه می دهد به صورت فهرست شده قرار می گیرد.
منو ها فقط برای ارائه خدمات و محصولات سازمان در سایت قرار داده نمی شود بلکه می تواند منو ها می تواند در یک برگه هم طراحی شود استفاده از منو مورد استفاده کسب و کار های کوچک مانند رستوران، کافی شاپ، فست فود و… می باشد به عنوان مثال اگر شغل تان مدیریت یک رستوران می باشد برای ارائه خدمات و محصولات خود می توانید از منو استفاده کنید می توانید با سفارش طراحی منو یک لیستی از غذاها و نوشیدنی ها و سایر امکانات داخل سازمان تان به مشتریان خود ارائه دهید. نکته مهمی که در مورد منو ها وجود دارد این است که با طراحی خوب و ویژه منو ها می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده شود با تبلیغات می توان مشتریان بیشتری را جذب کرد و فروش بیشتری را داشته باشید.

اصول طراحی منو

در این بخش از مقاله قصد داریم اصول طراحی منو را به صورت کامل شرح دهیم.
توجه مشتریان
طبق تحقیقات انجام شده برای طراحی منو زمانی که مشتری به منو نگاه می کند ناگهان چشم به سمت چپ هدایت می شود و در قسمت سمت چپ می توان آیتم هایی را قرار دهید که سود بالاتری را نسبت به آیتم های دیگر برای کسب و کار تان فراهم می کند با قرار دادن این آیتم ها باعث می شود که فروش بیشتری را داشته باشید منو های که طراحی می شود صرفا به صورت یک برگه که پرس شده اند نیستند بلکه می تواند به صورت کتابی هم طراحی شوند.
دسته بندی منو
در زمان طراحی منو ها برای قرار گرفتن آیتم ها لیست خدمات باید هر کدام از این آیتم ها دسته بندی شوند تا مشتریان سر در گم نشوند و به راحتی بتواند سفارش دهد.
تصاویر
کیفیت تصاویر در زمان طراحی منو از عوامل مهم جذابیت بصری به حساب می آید در زمان طراحی باید از تصاویری استفاده کرد که دارای کیفیت بالا می باشد.
توضیحات
یکی از بخش هایی که برای طراحی منو وجود دارد بخش توضیحات می باشد توضیحات در یک رستوران می تواند شامل نام غذا یا مواد تشکیل دهنده آن باشد استفاده از توضیحات برای آن دسته از افرادی که صاحب کسب و کار هستند و قصد ندارن از تصویر استفاده کنند پیشنهاد می شود.
فونت
یکی از عواملی که باعث جذابیت یک منو می شود نوع ارائه خدمات می باشد برای جذابیت بیشتر بهتر است از فونت های مناسب طراحی استفاده شود با به راحتی اطلاعات قابل خواندن باشد علاوه بر نوع و سایز فونتی که برای طراحی منو استفاده می شود باید به المان های مربوط به طراحی مانند رنگ، تصویر و… که در زمان طراحی از آن ها استفاده می شود توجه کرد می توان رنگ هایی را انتخاب کنید با رنگ سازمانی آن کسب و کار هماهنگی داشته باشد به عنوان مثال می توان برای رستوران از رنگ سازمانی قرمز و زرد استفاده کرد و از این ترکیب رنگ در زمان طراحی منو استفاده کرد و تصاویری که در زمان طراحی باید از آن استفاده کرد باید کیفیت بالایی داشته باشد.
رنگ

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

چاپ منو

بعد از اینکه مرحله طراحی منو به اتمام رسید وارد مرحله چاپ منو می شویم برای چاپ می توان از کاغذ هایی با جنس مقوا و گلاسه استفاده کرد که با چاپ منو بر روی این نوع کاغذ ها و ارائه آن به مشتریان در واقع هویت سازمانی کسب و کار تان به مشتری معرفی کنید با رعایت فاصله بین عناوین منو، توضیحات و تصاویر به راحتی برای مشتری قابل رویت می باشد و از منو می تواند سفارشات خود را بدهد.

جلد منو

در این بخش از مقاله قصد داریم با انواع جلد های طراحی منو آشنا شویم و هر یک را به صورت مختصر شرح دهیم:
منو طراحی شده توسط طراح شامل جلد پشت و روی می باشد معمولا منو ها از جلدهایی با جنس مقوا با پوشش گالینگور در ابعاد مختلف برای مشتریان طراحی می شود منو های طراحی شده برای کسب و کار می تواند به صورت پشت و روی باشد یا اینکه محتوای درونی منو های طراحی شده به حاوی چند برگ باشد برای متصل کردن این برگه می توان آن ها را بهم پانچ کرد یا با یک فنر آن ها را بهم متصل کرد با قرار گرفتن جلد بر روی منو باعث می شود که از منو محافظت شود تا بر اثر استفاده مکرر از آن آسیبی وارد نشود. اطلاعاتی مانند لوگو، آدرس و تلفن بر روی جلد روی منو هویت کسب و کار خود را نشان می دهید.
چوبی
طراحی منو چوبی همان طور که از نام آن مشخص است تمامی آیتم ها بر روی چوب قرار داده می شود طرحی بر اساس سبک فانتزی انجام می شود این نوع منو ها بر روی پایه های چوبی قرار داده می شود و به این شکل توجه مخاطبان را به خود جلب می کند.
طرح روزنامه ای
در این نوع طراحی جنس جلد منو ها از کاغذهای تحریر می باشد و بر اساس تایپوگرافی منو ها را طراحی کرده است.
چرمی
منو بر روی جلدهای چرمی در سایز های مختلفی طراحی می شود معمولا از این سبک منو ها در رستوران ها، هتل ها و کافی شاپ ها استفاده می شود اطلاعاتی مانند نام سازمان و لوگو سازمان تان بر روی جلد قرار داده می شود درج این گونه اطلاعات بر روی جلد هویت سازمان یا کسب و کارتان را نشان می دهد.

عوامل تاثیر گذار بر روی منو

تمرکز
تمرکز یکی از عوامل موثر برای طراحی یک منو خوب می باشد منظور از تمرکز این است که منوی ایی که می خواهد طراحی شود مشتریان آن چه کسانی هستند؟ هدف از کسب و کار چه چیزی می باشد در زمان طراحی منو باید اطلاعاتی مانند نام سازمان، لوگو، زمینه فعالیت یا نوع کسب و کار، مشتریان و خدمات می باشد.
طراحی
بعد از مشخص کردن موارد بالا وارد مرحله می شوید باید در این قسمت از کار باید مشخص کنید از چه المان هایی برای طراحی استفاده کرد و در چه قالبی قصد دارید طراح تان را پیاده سازی کنید. یکی از بخش های طراحی منو طراحی چیدمان منو می باشد در چیدمان منو می توان یک بخشی از فضا را به ارائه محصولات یا خدماتی بپردازید که برای کسب و کارتان سود بیشتری را به همراه داشته باشد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟