طراحی قالب سایت

قالب سایت در تعریفی بسیار ساده همان ظاهر سایتیست که می بینید و با آن در ارتباطید. قالب سایت فروشگاهی شما همان قفسه های فروشگاه است که محصولات را به مشتری عرضه می کند. قالب سایت بستری برای ارائه محتواییست که شما می خواهید درون آن قرار دهید در نتیجه نوع و شکل آن بسیار مهم است. قالب سایت های فروشگاهی با قالب سایت های معمولی متفاوت بوده و از امکانات بیش تری برخوردار است چرا که باید فضایی را برای امکان انتخاب و خرید محصول در نظر گرفت. از آن جایی که سایت فروشگاهی نسبت به سایت معمولی پیچیدگی های بیش تری دارد در نتیجه هزینه تولید آن بیش تر است.

حال سوال اصلی این است: چرا باید قالب سایت داشته باشیم؟

در دنیای وب شما فقط نیم ثانیه فرصت دارید نظر بیننده را به خود جلب کنید چرا که وب سایت های بسیار زیادی وجود دارد که به عنوان رقبای شما شناخته می شوند. اگر شما قالبی جذاب و مناسب نداشته باشید چگونه می توانید با رقبای قوی و سرسخت خود به رقابت بپردازید؟ جذابیت قالب سایت نه تنها می تواند مشتریان را به مدت بیش تری در سایت شما نگه دارد بلکه موجب اعتماد سازی شده و فروش بیش تر شما را رقم خواهد زد. به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بزرگ قالبی با طراحی اختصاصی برای خود سفارش می دهند تا سایتشان نیاز های خاصشان را بر طرف سازند. با داشتن یک قالب اختصاصی می توانید از مشکلات آینده ای که ممکن است در مورد امکانات سایتتان به وجود بیاید جلوگیری کنید.

چگونه برای کسب و کار خود قالب سایت مناسبی انتخاب کنیم؟

به وسیله انتخاب قالب هایی که کار با آن ها راحت تر است می توانید مخاطبان بیش تری به سایت خود جذب کرده و محصولات بیش تری را به فروش برسانید. چرا که مخاطبین سایت شما می توانند از هر قشری باشند. آن ها با میزان دانش متفاوتی که از دنیای وب دارند می خواهند از سایت شما استفاده کنند و از امکانات شما بهره مند شوند. در نتیحه اگر سایتتان پیچیدگی زیادی داشته باشد شاید نتواند به اندازه کافی مشتریان را راضی نگه داشته و آن ها دیگر به سایت شما برنخواهند گشت.
در طراحی قالب سایت خود سعی کنید از رنگ سازمانی استفاده کنید اما نه تنها رنگ انتخابی شما نباشد. روانشناسی رنگ را دست کم نگیرید. آن ها ارتباط مستقیمی با احساسات خریداران دارند و می توانند روی میزان فروش شما تاثیر به سزایی بگذارند. به این خاطر که افراد بر اساس احساسات و خاطرات خود دست به خرید کالا های مورد نیازشان می زنند. برای مثال رنگ قرمز می تواند ضربان قلب افراد را افزایش داده و در آن ها احساس هیجان به وجود آورد. و یا رنگ بنفش نشان دهنده خلاقیت و معنویت شما بوده و به فروشندگان حس لوکس بودن را عرضه می کند.
کسانی که با وب سایت ها کار می کنند و خدمات خود را در آن جا جست و جو می کنند معمولا افرادی هستند که به رفع سریع خواسته هایشان عادت کرده اند در نتیجه اگر قالب سایت شما به صورت پیچیده ای طراحی شود آن ها نمی توانند در کم ترین زمان ممکن از خدمات شما استفاده کرده و از اینکه با سایت شما رو به رو شده اند پشیمان خواهند شد. بسیاری از سایت هایی که در گذشته روند پیچیده ای برای ارائه محصولات داشتند امروزه سیاست خود را تغییر داده و سایت خود را ساده سازی کرده اند تا کاربر بتواند به روش راحت تری با سایت آن ها کار کند. به کار بردن روش ساده سازی نه تنها می تواند از سردرگمی کاربر جلوگیری کند بلکه لذت کار با سایت شما را افزایش داده و احتمال برگشت مشتری به سایتتان را چندین برابر می کند.

برای طراحی وب سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که سایت شما چه نوع خدماتی را ارائه می دهد؟ آیا یک سایت فروشگاهیست یا سایت تبلیغاتی. چرا که هر سایتی با توجه به نوع خدماتی که ارائه می دهد به امکانات خاصی نیاز دارد و در نتیجه سایت باید برای او به صورت اختصاصی طراحی شود.
در قدم بعدی به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید توجه کنید. یکی از امکانات خوبی که وردپرس در اختیار کاربران خود قرار داده است این است که می توانید بعد ها قالب خود را بدون حذف محتوا تغییر دهید. در نتیجه در شروع کار اگر هزینه کمی دارید می توانید از قالب های ساده تر استفاده کنید و بعد ها با صرف هزینه بیش تر آن را تقویت سازید. اما به این توجه داشته باشید که قالب شما باید بتواند نیاز های شما را برطرف سازد و اگر به این موضوع در همان ابتدا توجه نکنید شاید در آینده ای نه چندان دور در کار با سایت به مشکل بر بخورید.
سعی کنید تا جای ممکن منحصر به فرد دیده شوید. چرا که می توانید به وسیله سایتتان وجه تمایز خود با دیگر رقبا را به مشتریان نشان دهید. برای این کار به خلاقیت بالایی احتیاج دارید. این منحصر به فردی می تواند در ظاهر سایت، نحوه انتخاب محصول، نحوه پرداخت وجه و … باشد. از آن جایی که افراد بسیاری در سایت ها در حال رقابت با یکدیگر هستند، منحصر به فردی شما می تواند همانند برگ برنده کار کند و مشتری را مجذوب خود کند. شما با منحصر به فرد کردن سایتتان می توانید به راحتی کنجکاوی مشتری را زیاد کرده و آن ها را برای مدت زمان بیش تری درون سایت خود نگه دارید.
از قالب های واکنش گرا بهره ببرید. چرا باید از لطفی که این قالب ها به ما می کنند بهره مند نباشیم؟ آن ها باعث می شوند که سایتتان به راحتی در لپ تاپ، گوشی، تبلت و … به نمایش در آید. این بدین معنیست که اندازه شان با توجه به صفحه نمایش تغییر پیدا کرده و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند. تقریبا تمامی سایت های مدرن و جدید از این قالب ها استفاده می کنند تا کاربر به راحتی بتواند با هر دستگاهی از امکانات سایت شما بهره مند شود.
در تلاش باشید تا جای ممکن از قالبی با امنیت بالا بهره ببرید چرا که امنیت سایت شما می تواند روی اعتماد مشتری اثر گذار باشد. آن ها می خواهند اطلاعات حساب و نام و نام خانوادگی خود را در اختیار شما قرار دهد. برای اینکه این اطلاعات به دست افراد سود جو نیفتد سایت شما باید محیط مناسب و امنی را برای تبادلات بانکی ایجاد کند. توجه کنید سایت های امن دارای پورتوکل های امنیتی بوده و با https شروع می شوند. همچنین خود مرورگر نماد قفل بسته را در کنار آن اضافه می کند تا کاربران به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و به خاطر خطای دید اطلاعاتشان از دست نرود. سایت هایی که دارای پروتوکول های امنیتی هستند اطلاعات در آن ها incode می شود به این معنی که اطلاعات درون آن ها رمز گذاری شده و هرکسی به این اطلاعات مهم و حساس دسترسی نخواهند داشت.
بهتر است قالب تازه ای برای کسب و کار خود بسازیم یا اینکه از قالب های آماده استفاده کنیم؟
بسیاری از افراد برای راحتی کارشان شما را به سمت انتخاب قالب های آماده راهنمایی می کنند. قالب های آماده در رنگ ها و شکل های گوناگونی وجود داشته و امکانات گسترده ای دارند اما به نظر شما آیا یک قالب آماده می تواند تمام نیاز های کسب و کار شما را در بر بگیرد؟ این قالب ها نمی توانند امکانات اختصاصی و ویژه ای که شما می خواهید را برایتان مهیا سازد. بسیاری از کسب و کار ها برای اینکه بخواهند نسبت به رقبای خود چند قدمی جلوتر باشند باید بتوانند منحصر به فرد عمل کرده و امکانات ویژه ای را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. مسلما قالب های آماده برای امکانات ویژه شما برنامه ای نچیده اند و شما باید برای طراحی قالب اختصاصی خود آماده شوید. قالب های اختصاصی می توانند تا جای ممکن نیاز های شما را برطرف سازه و باعث ایجاد تمایز بین شما و دیگر رقبایتان شوند.

قالب سایت

قالب یا Template نمایی از کسب و کار را در فضای مجازی به کاربران دیگر ارائه می دهد باید از جلوه بصری مناسبی برخوردار باشد برای ایجاد جلوه بصری می توان از رنگ ها و فونت های مختلفی استفاده کرد علاوه بر جلوه بصری می توان مشخص کنیم که سایت مان دارای چند سطر و ستون باشد به طور کلی برای سایت قالب هایی که استفاده می شود سایت را به سه بخش هدر، فوتر و CONTENTیا محتوای سایت تقسیم می کند در قسمت هدر می توان لوگو سازمان و منو های سایت در آن قرار داده می شود علاوه بر منو ها می توان کادر سرچ هم به آن اضافه کرد در قسمت زیر هدر می توان از یک ویدئو استفاده کرد این ویدئو می تواند یک تیزر تبلیغاتی در مورد فعالیت های سازمان تان باشد در قسمت CONTENT سایت می توانید مشخص کنید که سایت شما دارای ساید بار باشد یا خیر در این قسمت مشخص می کنید که در سایت تان می خواهید چه مطالبی را قرار دهید در قسمت فوتر سایت می تواند محتوایی که برای درباره ما آماده کردید در این قسمت قرار داده شود می توانید در این قسمت مشخص کنید که فوتر سایت تان داری چند ستون باشد و در هر ستون قصد دارید چه نوع اطلاعاتی در آن قرار داده شود.
برای اقدام به طراحی قالب باید دقیقا مشخص کنید که قرار است سایت تان دارای چند سطر و ستون باشد و چه نوع خدماتی را می خواهید ارائه دهید برای اینکه قالب هایی را برای سایت تان طراحی کنید می توانید با دانش برنامه نویسی اقدام به طراحی کنید یا اینکه بدون نیاز به برنامه نویسی از قالب های آماده مانند وردپرس، جوملا، دراپال و… استفاده کنید طراحی سایت با قالب های آماده زمان کمتری را می گیرد تا بتوانید سایت را به مشتری ارائه دهید البته در زمان طراحی سایت توسط CMS های آماده گاهی نیاز است برای اینکه تغییراتی را در سایت انجام دهید باید به HTML,CSS مسلط باشید طراحی توسط قالب های آماده نیاز به نصب افزونه ها و قالب می باشد برای نصب پوسته یا افزونه می توان آن ها را رایگان از مخزن وردپرس دانلود کنید سپس آن ها را نصب کنید با نصب افزونه ای صفحه ساز می توانید به راحتی سایت تان را راه اندازی کنید ولی اگر بخواهید به صورت اختصاصی یک سایت را راه اندازی کنید مدت زمان بیشتری را باید برای طرحی در نظر بگیرید برای راه اندازی سایت به صورت اختصاصی علاوه بر اینکه باید دانش HTML-CSS داشته باشید باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی مانند c#، PHP و… مسلط باشید در کنار زبان برنامه نویسی که برای طراحی سایت استفاده می شود باید برای ثبت اطلاعات از دیتابیس استفاده کرد به عنوان مثال اگر برای طراحی سایت از زبان سی شارپ استفاده می کنید باید از پایگاه داده SQL استفاده کنید ولی اگر برای طراحی سایت از زبان PHP استفاده می کنید می توانید از پایگاه داده MY SQL استفاده کنید پایگاه داده یک فضایی برای ثبت اطلاعات استفاده می شود.

قالب واکنش گرا

به طور کلی طراحی سایت با قالب های معمولی تنها قابلیت نمایش درست سایت را در کامپیوتر های معمولی فراهم می کند برای اینکه بخواهید سایت تان در سیستم های دیگری مانند لپ تاپ، گوشی های هوشمند، تبلت و… مشاهده کنید دچار مسئله نشوند می توانید از خاصیت واکنش گرایی یا ریسپانسیو استفاده کنید. زمانی که سایت تان را به صورت معمولی طراحی می کنید اگر بخواهید آن را در گوشی تان مشاهده کنید تمامی آن عناصر زیبایی سایت تان بهم می ریزد برای اینکه این مسئله پیش نیاید می توانید سایت تان را ریسپانسیو کنید تا توسط تکنولوژی های دیگر قابل رویت باشد.

قالب چند زبانه

یکی از قالب هایی که می توان برای سایت داشته باشیم قالب های چند زبانه است با استفاده از قالب های چند زبانه می توانید سایت را با زبان های مختلف طراحی کنید بتوانید از کشور های دیگری هم سایت تان مخاطب داشته باشد. برای طراحی سایت با قالب های چند زبانه باید هدف را مشخص کرد که مخاطبان در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارند سپس به طراحی سایت با زبان دوم اقدام کرد

موارد لازم در طراحی سایت

قبل از اینکه طراحی سایت را آغاز کنیم نیاز است که برای راه اندازی سایت اقداماتی را انجام دهیم در این بخش از مقاله قصد داریم که اقدامات لازم قبل از طراحی سایت را بررسی کنیم.
دامنه
قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت کنیم برای اینکه سایتی که طراحی می کنیم در فضای مجازی قابل رویت باشد نیاز است یک دامنه ای را برای سایت تهیه کنیم. دامنه در واقع آدرس سایت تان می باشد که شما با تایپ آن در مرور گر وب می توانید سایت خودتان را مشاهده کنید به طور کلی دامنه از سه بخش پیشوند جهانی WWW، نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است پسوند دامنه شامل .COM,.IR,ORG.NET.INFOو… می باشد پسوند هایی مانند .IR.COM نسبت به پسوند های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تهیه دامنه می توانیم به شرکت های هاستینگ مراجعه کنیم و اقدام به خریداری دامنه کنیم برای تهیه دامنه می توانید به سایت هایی مانند ایران سرور، مونا سرور ، میهن وب هاست ، میزبان فان و…. مراجعه کنید و از این طریق اقدام به خرید کنید.
هاست
بعد از اینکه دامنه را برای سایت خودمان تهیه کردیم باید اقدام به خرید هاست کنیم در این بخش از مقاله می خواهیم هاست را شرح دهیم زمانی هست که شما قصد دارید یک سری اطلاعات مانند تصویر، متن و… را داخل سایت تان نمایش داده شود به یک فضایی نیاز دارید که برای شما امکاناتی را فراهم کند تا بتوانید تمامی داده های سایت تان را در آن ذخیره کنید به این فضا هاست گفته می شود. جهت تهیه هاست همانند خرید دامنه باید به شرکت های هاستینگ مراجعه کنید و از آن طریق اقدام به خرید کنید. دامنه و هاست را می توانید از یک شرکت تهیه کنید در صورتی که قبلا دامنه را از یک شرکت دیگر تهیه کردید و اکنون می خواهید هاست برای شرکت تان تهیه کنید باید تنظیمات مربوط به DNSرا انجام دهید. این تنظیمات می تواند از طرف شرکتی که هاست را تهیه کردید انجام شود یا باید خودتان این تنظیمات را انجام دهید.

نکات مهم در طراحی سایت

در این بخش از مقاله قصد داریم نکات مهمی که در طراحی سایت وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم را شرح دهیم.
• تعیین هدف و موضوع
قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت کنید باید در ابتدا موضوع و هدف سایت را مشخص کنیم سپس بر اساس هدف و موضوع که انتخاب شده محتوا سایت را آماده کنیم و امکانات سایت را فراهم کنیم.
• کاربر پسند بودن (User Friendly)
نکته مهمی که باید در زمان طراحی سایت به آن توجه داشته باشیم کاربر پسند بودن یا User Friendly می باشد سایت را باید به گونه ای طراحی کنیم که کاربر زمانی که وارد سایت می شود سردرگم نشود به راحتی بتواند با آن سایت کار کند یکی از کارهایی می توان برای طراحی سایت انجام داد که کاربر پسند باشد طراحی سایت با خاصیت واکنش گرا یا ریسپانسیو می باشد.

اصول طراحی سایت

رعایت سلسله مراتب
به طور کلی سلسله مراتب یعنی اینکه به بخش های مهم سایت توجه بیشتری شود به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی طراحی کردید هدف از راه اندازی این وب سایت فروش بیشتر می باشد می تواند دکمه افزودن به سبد خرید را برجسته تر کنید مانند سایت آمازون
مشخص کردن هدف کسب و کار
همان طور که قبلا اشاره شد باید قبل از اینکه اقدام به طراحی سایت کنید هدف کسب و کارتان را مشخص کنید با توجه به هدف کسب و کارتان سلسله مراتب را به گونه ای رعایت کنید که در نهایت شما را به هدف اصلی تان برساند نمونه وب سایتی که بر اساس هدف کسب و کار نحوه استقرار المان ها مشخص کرده سایت Williams Sonoma می باشد.
قانون Hick
طبق قانون Hick هر گزینه اضافه زمان مورد نیاز برای تصمیم گیری را افزایش می دهد با توجه به این قانون برای اینکه مخاطبان به راحتی تصمیم گیری کنند نباید گزینه های زیادی را در اختیارشان بگذاریم.
قانون FITT
طبق قانون FITT زمان لازم برای رسیدن به نقطه هدف این قانون از یک لگاریتم دودویی استفاده می کند که در آن نتایج را بر اساس یک خط منحنی پیش بینی می کند با استفاده از این قانون در طراحی سایت می توانید کاربران را به سمت کلیک کردن بر روی آن المان تشویق کرد این المان می تواند خرید یک کالا باشد همان طور که قبلا گفته شده بود استفاده از برجسته سازی می باشد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟