طراحی آرم

آرم نمادی است که به وسیله آن می توانید مفهومی را به لوگوی خود اضافه کنید. به عبارت دیگر مفهوم آرم را همه می شناسند و اگر شما آن ها را به لوگوی خود بیفزایید می توانید به همگان نشان دهید که نوع کسب و کار شما چیست و ارزش آن را باید در چه چیزی جست و جو کرد. بدین معنی که آرم بخشی از لوگوی شما را تشکیل می دهد. اما در جامعه آرم و لوگو را به یک معنی دانسته و امروزه تفاوت فاحش این دو نادیده گرفته می شود. به طور مثال در بسیاری از مقالات، شما واژه آرم را در کنار لوگو خواهید دید. این در حالیست که این دو تفاوت های بسیاری با یکدیگر داشته و فقط می توانند با کمک هم دیگر مفهوم برندی را به مخاطب عرضه کنند.
از آن جایی که بیش تر منابع فارسی واژه آرم و لوگو را به یک معنا دانسته و به جای یکدیگر استفاده می کنند در نتیجه ما نیز این دو را هم معنی تلقی خواهیم کرد تا اطلاعات به بهترین شکل ممکن انتقال پیدا کند.

چرا سازمان ها و شرکت ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک به آرم یا نشان نیاز دارند؟

روزانه آرم های بسیار زیادی را در کوچه و خیابان، تلویزیون و شبکه های مجازی می بینیم اما تعداد بسیار کمی از آن ها در یاد ما می مانند و نقش درست خود را ایفا می کنند. هر کسب و کاری نیازمند نشانی برای دیده شدن و شناخته شدن است. آرم هر شرکت با شرکتی دیگر متفاوت بوده و مقصود متفاوتی را به مشتری می رساند. آرم ها با کمک رنگ به خصوصی که در آن ها به کار برده شده است باعث القای احساسات مثبت در مشتریان شده و قدم بزرگی برای جلب اعتماد آن هاست. همان طور که می دانید اعتماد سازی از اهداف اصلی شرکت ها بوده و به وسیله آرم می توان بخش اعظم آن را به دست آورد. شما برای برند سازی کسب و کار خود نیازمند آرمی منحصر به فرد هستید. به وسیله برند سازی و هویت سازی بیزینس خود می توانید هرچه بیش تر شناخته شوید و به دنبال آن مشتریان بیش تری داشته باشید. هرچه میزان فروش در کسب و کار شما بیش تر باشد، سرمایه بیش تری جهت توسعه شرکتتان خواهید داشت. پس اولین قدم برای رشد و توسعه شرکت داشتن آرم است.
اما بهتر است چه نوع آرمی برای شرکتمان داشته باشیم؟
در دنیای کسب و کار می توانیم از بین انواع آرم هایی که وجود دارد یکی را برای خود برگزینیم یا آن ها را با هم ترکیب کنیم. اما اول از همه باید بدانیم چه نوع لوگویی برای سازمان و کسب و کار تازه تاسیس ما مناسب است چرا که هر آرم یا نشان برای کسب و کار های خاصی استفاده می شود.
در ادامه درباره انواع آرم خواهیم خواند و به تفاوت آن ها با یکدیگر اشاره خواهیم کرد.
آرم تصویری
آرم های تصویری از تصاویری گرافیکی ساخته شده و یکی از محبوب ترین انواع آرم به حساب می آید. آرم تصویری می تواند مفهومی داشته و یا صرفا به صورت یک شکل هندسی باشد. برای مثال آرم شرکت اپل یک آرم تصویری محسوب می شود و به وسیله برند سازی توانسته خود را به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین آرم های جهان معرفی کند. آرم گوگل پلی نیز یکی دیگر از آرم های تصویریست که همگان با آن آشنا هستند.

احتمالا اسم آرم انتزاعی را شنیده اید. معمولا آرم های انتزاعی را به عنوان یک دسته جدا معرفی می کنند اما به نظر ما آرم های انتزاعی زیر مجموعه آرم تصویری قرار می گیرند، با این تفاوت که آن ها مفهوم مشخصی را به مخاطبین خود ارائه نمی دهند. آرم پپسی را می توان به صورت یک آرم تصویری انتزاعی شناخت. آرم های انتزاعی مفهوم مشخصی نداشته و دست مخاطب را برای ارائه برداشت باز می گذارد. هر کس می تواند برحسب تجارب و شناخت خود برداشت خاصی از این آرم ها داشته باشد.
آرم نوشتاری
با اینکه آرم های تصویری یکی از محبوب ترین انواع آرم ها هستند اما آرم های نوشتاری نیز در حال کسب محبوبیت روز افرون هستند چرا که آن ها بهتر از آرم های تصویری برند سازی نام شرکت ها را تحقق می بخشند. بدین شکل که شما درون آرم خود، نام شرکت را نیز جا می دهید و نه تنها شکل نوشتاری خود را عرضه می کنید بلکه بینندگان نام شرکت شما را نیز به یاد خواهند سپرد. این آرم ها برای شرکت های تازه تاسیس نیاز دارند نام شرکت خود را بیش تر به دیگران معرفی کنند و وقت و زمان بیش تری را برای هویت سازی و برند سازی صرف کنند بسیار مناسب است. از لوگوتایپ های معروف می توان به لوگوتایپ شرکت آمازون و سامسونگ اشاره کرد.
آرم مونوگرام
آرم های مونوگرام نیز از علائم نوشتاری تشکیل شده اند اما زیر مجموعه آرم های نوشتاری قرار نمی گیرند چرا که حوزه کاری و کاربرد آن ها بسیار متفاوت است. آرم های مونوگرامی فقط از حروف اول نام شرکت شما تشکیل شده است و برای شرکت هایی مناسب است که نام های چند بخشی و بسیار طولانی دارد. اگر می خواهید آرم نوشتاری برای کسب و کار خود داشته باشید بهتر است نام شرکتتان چند بخشی و یا حداکثر دو بخشی باشد. برای نام های طولانی تر سعی کنید از آرم مونوگرام استفاده کنید. برای مثال می توان به آرم شرکت اچ پی و دیجیکالا اشاره کرد که به صورت آرم مونوگرام در آمده اند.
آرم ترکیبی
بسیاری از شرکت ها علاقه مندند که در کنار آرم تصویری خود، آرم نوشتاری داشته باشند و از مزایای هر دو نوع آرم استفاده لازم را ببرند. می توان گفت آرم های ترکیبی مزیت هردو نوع آرم نوشتاری و تصویری را داشته و پکیج کاملی از برندسازی محسوب می شوند. این آرم برای شرکت هایی مناسب است که منتظرند ببینند کدام نوع از آرم های نوشتاری و یا تصویری برای آن ها بهتر است تا در آینده بتوانند بین آن ها انتخاب درستی داشته باشند. برای مثال آرم اینستاگرام هم به صورت نوشتاری و هم به صورت تصویری است اما برحسب نیاز می توان آن ها را به صورت تکی نیز به کار برد و دست این شرکت برای انتخاب باز است. اما در کل هزینه آرم های ترکیبی نسبت به آرم های نوشتاری و یا تصویری بیش تر است چرا که زمان بیش تری برای پردازش آن ها گذاشته می شود.
آرم امبلم
آرم های امبلم از المان های تصویری و نوشتاری درست شده است که به شکل سنتی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این آرم ها از آن جایی که بسیار شلوغ جلوه می کنند و ریزه کاری های بسیار زیادی دارند برای کسب و کار های تازه کار مناسب نبوده و بیش تر توسط کسب و کار های قدیمی استفاده می شوند. به طور مثال آرم استارباکس یک نوع آرم امبلم با جزئیات بسیار زیاد است. با اینکه این شرکت بسیاری از جزئیات این آرم را حذف کرده است با این حال درخواست داشته که اصالت شرکت درون آرم نمایان باشد و در نتیجه همچنان برخی از جزئیات را همچنان نگه داشته است.
در طراحی آرممان به چه چیز هایی توجه کنیم؟
فراموش نکنید که سادگی بیش ترین تاثیر را روی بیننده می گذارد در نتیجه آرم مینیمال را مد نظر قرار دهید. آرم نهایی شما در شکل ها و رنگ های مختلف نیز باید مفهوم و شکل خود را حفظ کند. برای اینکه مطمئن شوید آرمتان آماده استفاده است آن را به صورت سیاه وسفید، در اندازه بزرگ یا کوچک در آورید تا ببینید آیا زیبایی و مفهوم خود را حفظ می کند یا نه. در استفاده از رنگ سعی کنید از روانشناسی رنگ ها بهره ببرید. ببینید دوست دارید چه نوع شخصیتی از سازمان خود بسازید. به یاد داشته باشید که هر رنگ بیانگر مفاهیم خاصی است. سعی کنید رنگ لوگوی خود را به عنوان رنگ سازمانی در نظر بگیرید تا به هماهنگی سازمانی دست پیدا کنید.

طراحی آرم چیست؟

طراحی آرم ( نشانه یا لوگو) یکی از شاخه های رشته گرافیک می باشد هدف از طراحی لوگو این است که شما باید بدون به کار بردن کلامی هدف کسب و کار تان نشان دهید در طراحی لوگو می توانید از حروف استفاده کنید که در هر حرف نشانه های زیادی وجود دارد از لوگو برای هویت اشخاص، سازمان ها ،کسب و کارها و… استفاده می شود اولین اقدامی که باید برای راه اندازی کسب و کار خود انجام دهید طراحی لوگو است با استفاده از لوگو می توانید هویت و هدف تان را در کسب و کار بیان می کنید لوگو در واقع یک عنصر گرافیکی است که از یک سری علائم مانند تصویر و نوشته تشکیل شده است که این تصاویر می تواند شامل اشکال و نوشته ها و حروف گرافیکی باشد در هنگام طراحی لوگو می توانید این دو عنصر در کنار هم قرار دهید یا به صورت جداگانه از آن استفاده کنید.

انواع لوگو

در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد انواع لوگوهایی که برای سازمان ها طراحی می شود شرح دهیم.
لوگو نوشتاری
به طور کلی لو گوهای نوشتاری یا متنی می توان به لوگو تایپ اشاره کرد لوگو های نوشتاری به صورت مستقیم با نام کسب و کار ارتباط دارد و به شیوه ای خاص طراحی می شود یک لوگوی نوشتاری باید شامل نام آن برند یا حرف اول یا حروف اختصاری باشد شما زمانی می توانید از این لوگو استفاده کنید که در کسب و کارتان یا برند تان شناخته شده باشید در غیر این صورت شناساندن شما از روی لوگو سخت خواهد بود در واقع باید به این نکته توجه کنید آیا نام کسب و کارتان با کاری که انجام می دهید مطابقت دارد یا خیر؟ از نمونه لو گوهای نوشتاری که می توان به آن ها اشاره کرد عبارتند از: پاناسونیک و اورال بی
لوگو چند حرفی
لوگوی چند حرفی یا letter mark یا مونو گرام شامل لوگو های نوشتاری می شوند که شامل چندین حروف می باشد که در بر دارنده نام شرکت یا برند است شما با استفاده از letter mark ها اسامی شرکت ها یا برند ها را به یک شناسه تبدیل می کنید. استفاده از این نوع لوگو به شما این امکان را می دهد به راحتی دیده شوید. مانند شرکت canon و hp
لوگو تک حرفی
همان طور که از نامش مشخص هست تنها از یک حرف تشکیل شده است در دسته لوگو های نوشتاری قرار می گیرد طراحی این نوع لوگو باید به صورت منحصر به فرد انجام شود از این لوگو می توان در ابعاد مختلف استفاده کرد اگر به خوبی طراحی شود سرعت انتقال پیام به مخاطب افزایش پیدا می کند. مانند مک دونالد، ورد پرس، یاهو
به نکته ای که در هنگام طراحی لوگو نوشتاری باید توجه کرد این هست که شما باید به جزئیات توجه کنید یعنی باید به نوع فونت، اندازه ،رنگ ها و… توجه کنیم این عوامل باعث جذابیت بصری می شوند.
لوگو تصویری
لوگو تصویری دارای ساختار آیکونی می باشد که شامل نماد و اشکالی هستند که با نام شرکت با معنای آن ارتباط مستقیمی دارد به طوری که مخاطب با مشاهده آن، نام آن برند یا کسب و کار را به خاطر بیاورد مانند شرکت اپل از لوگوی تصویری اپل استفاده کرده که با نام شرکت ارتباط دارد و بیننده با مشاهده آن لوگو شرکت اپل را به یاد می آورد.
مزیت های لوگوی تصویری
لوگوی تصویری باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی در ذهن مخاطب ثبت می شود و در سریع ترین زمان ممکن پیام خودش را به مخاطب منتقل کند.
لوگو ترکیبی(لوگو نوشته و تصویری)
لزوم طراحی لوگو ترکیبی داشتن تجربه و خلاقیت در این نوع طراحی می باشد لوگو ترکیبی همان طور که از نامش پیداست ترکیبی از نوشته و تصویر است یعنی از یک یا چند حرف و یک نماد تشکیل شده است. از نمونه لوگوهایی که به صورت ترکیبی استفاده شده عبارتند از: نایک، آدیداس
لو گوی انتزاعی یا مفهومی
لو گوی انتزاعی یا مفهومی فقط به یک نماد یا سمبل اشاره می کند، که یکی از ویژگی های کسب و کار شما را در آن به تصویر می کشد. هنگام طراحی لوگوی انتزاعی باید به صورت دقیق نکات را بررسی کنیم و همچنین نباید به گونه ای طراحی شود که درک مفهوم آن برای بیننده سخت باشد. از نمونه لو گوهای انتزاعی که می توان به آن اشاره کرد پپسی و مایکروسافت
مزیت های لوگوی انتزاعی
در هنگام طراحی لوگوی انتزاعی شما به صورت اختیاری عمل کنید یعنی اینکه می توانید از تصویر، نوشته و… استفاده کنید در آن می توانید به یکی از خصوصیت های خوب کسب و کارتان یا برندتان اشاره کنید.
لوگو ماسک
لوگو ماسک یا لوگو تصاویر اشخاص به این صورت هست که شما در طراحی آن از یک شخصیت استفاده می کنید که آن شخصیت برند شما و هدف کسب و کارتان را معرفی می کند. باید به نکته توجه کنیم که هدف و پیغام را به مخاطب منتقل کند. مانند KFC
مزیت های لوگو ماسک
استفاده از لوگو ماسک در طراحی به دلیل ارتباطی که با مخاطب برقرار می کند به راحتی در ذهن مخاطب مخصوصا کودکان جای می گیرد شما از این نوع لوگو می توانید در کسب و کارهایی که به کودکان مرتبط هست استفاده کنید.
لوگوی امبلم
لوگوی امبلم یا نشان سینه در یک شکل چند وجهی از تصویر و نوشته استفاده می شود نشان دهنده پایدار بودن کسب وکار یا برند شما می باشد در طراحی این نوع لوگو باید به سایز توجه کنیم. مانند استار باکس

اصول طراحی آرم

در این مرحله شما با اصول طراحی آرم آشنا می شوید برای اینکه بتوانید به شیوه اصولی آرم را طراحی کنید باید مراحل زیر را دنبال کنید.
مرحله اول کسب اطلاعات: اولین اقدامی که باید برای طراحی لوگو انجام دهید این است که اطلاعات کافی در مورد کسب و کار مورد نظرتان داشته باشید.
مرحله دوم ایده پردازی: باید حداقل یک روز ایده پردازی کنید و ایده هایی که دارید را عملی کنید.
مرحله سوم مشاهده نمونه کارهای دیگران: باید در مورد موضوعی که می خواهید آرم طراحی کنید آرم های مختلفی را ببینید و به اینکه این نشانه چه مفهومی دارد فکر کنید.
مرحله چهارم پیاده سازی طرح: باید طرح مورد نظرتان را روی کاغذ پیاده سازی کنید که برای اینکار بهتر است که شما از مداد مشکی و کاغذ سفید استفاده کنید تا نقاط پر و خالی آرم در کاغذ مشخص کنید.
مرحله پنجم قرینه سازی: موردی که باید به آن توجه کنیم قرینه سازی هست در آن باید طرح نهایی که بر روی کاغذ ترسیم شده است را قرینه سازی کنیم قرینه سازی را می توانید در یک کاغذ شطرنجی یا بر روی سیستم با صفحات پیکسلی انجام دهید.
مرحله ششم استفاده از طیف رنگی سیاه و سفید : برای اینکه بتوانیم در کارمان حرفه ای عمل کنیم باید از طیف های رنگی سفید و مشکی استفاده کنید.
مرحله هفتم قابلیت طراحی لوگو در هر ابعادی :گاهی لازم است لوگو را در سایز کوچک بدون کم کاستی در زیبایی و مفهوم، آن را طراحی کنیم.
مرحله هشتم پیاده سازی طرح در نرم افزار: شما می توانید طرح یا طرح های مورد نظرتان را با استفاده از نرم افزار های کورل و ایلوستریتور پیاده سازی کنید.
مرحله نهم انتخاب چندین طرح و ارائه به مشتری: حتما قبل از اینکه شما با مشتری جلسه بگذارید باید چند تا طرح طراحی کنید و آن ها را به مشتری ارائه دهید که مشتری بتواند از میان طرح هایی که پیاده سازی کردید یک مورد را انتخاب کند.
برای اینکه بتوانیم در طراحی آرم عملکرد موفقی داشته باشیم باید نکات زیر را رعایت کنید.
1. از پرداختن به جزئیات دوری کنید.
2. لوگو که طراحی می شود باید به گونه ای باشد که در مدت زمان طولانی بتوانیم از آن استفاده کنیم.
3. استفاده صحیح از رنگ ها
4. لوگو باید با نوع هدف کسب وکار متناسب باشد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟