طراحی فولدر

فولدر یا پوشه وسیله و ابزاری است که با داشتن آن می توانید به اوراق خود نظم و ترتیب داده و از آن ها محافظت کنید. طراحی فولدر و پوشه ها باید طبق رنگ سازمانی و طراحی ست اداری رقم بخورد تا بتوان تاثیر گذاری آن را دو چندان کرد. شما با طراحی فولدری مخصوص برای خود می توانید بسیار حرفه ای قلمداد شوید. نحوه سازماندهی به فولدر ها در هر شرکتی با توجه به نوع کسب و کار و خدماتشان متفاوت است در نتیجه بسته به نوع نیاز تان باید فولدری برای کسب و کارتان طراحی کرد.

بهترین روش سازماندهی به آن ها آسان ترین روش آن است پس فولدر های شما باید بسیار ساده طراحی شوند تا کارمندان به روش راحت تری با آن ها کار کرده و سازماندهی به مدارک شرکت برای آن ها تبدیل به کاری غیر ممکن نشود. همچنین روشی که شما برای سازماندهی به اسناد خود در نظر گرفته اید باید به عنوان یک اصل در شرکتتان در بیاید و همه از نوع چیدمان شما با خبر باشند تا پیدا کردن اسناد و مدارک از فولدر های شما به راحت ترین شکل ممکن صورت پذیرد. برای مثال اگر شما مدارک خود را به صورت الفبایی مرتب کرده اید دیگران نیز باید به همین صورت مدارک را از داخل فولدر ها بیابند.

کدام سازمان ها به فولدر نیازمندند؟

اگر شما نمی دانید قرار داد های خود را کجا نگه داشته و سازماندهی کنید، اوراق بسیار مهمی در داخل سازمان دارید و تعداد آن ها آنقدر زیاد شده که نیازمند رسیدگی هرچه سریع تر شما هستند یا که در آینده ممکن است در سازماندهی آن ها به مشکل بر خورید پس شما به فولدر هایی برای سازمان خود نیازمندید. اما این فولدر ها اگر طراحی متناسب با شرکت شما نداشته باشند نظم بصری سازمان شما را به هم خواهند ریخت. همچنین به وسیله درج لوگو و نام شرکت خود روی آن ها می توانید مالگیت خود روی اسناد مهم اداری را نشان دهید. شاید شما وسوسه شوید تا تمامی مدارک و اسناد خود را درون کامپیوتر شخصی خود ذخیره کرده و اعتقادی به داشتن آن ها به صورت مکتوب و کاغذی نداشته باشید.

این برای کسب و کار شخصی خوب است اما برای سازمانی که افراد زیادی در آن کار می کنند چطور؟ بهتر است اطلاعات سازمانی را که ممکن است افراد دیگر به آن ها نیاز پیدا کنند را به صورت مکتوب و چاپ شده در فولدر ها نگهداری کنید تا دیگران نیز در صورت نیاز بدون ارائه درخواست و گرفتن زمان با ارزش شما به آن ها دسترسی داشته باشد. نکته بعدی در این موضوع نهفته شده است که هیچ اعتمادی به ذخیره اطلاعات روی کامپبوتر وجود ندارد. آن ها ممکن است بر حسب اتفاق پاک شده و اطلاعات سازمانی شما به طور کل نابود شوند. پس شما حتما به آن اسناد به صورت چاپ شده نیاز پیدا خواهید کرد و باید آن ها را درون فولدر های سازمانی مرتب سازی کنید.

چرا باید برای فولدر هایمان طراحی اختصاصی در نظر بگیریم؟

خوشبختانه راه های زیاد و متفاوتی برای تبلیغات وجود دارد و همواره نباید مبالغ هنگفتی را برای تبلیغات سازمانمان در نظر گرفته و کنار بگذاریم. می توانیم با صرف مبالغ بسیار کم تری تبلیغاتمان را ارائه دهیم. طراحی فولدر یگی از راه های ارزان قیمت برای تبلیغات سازمان شماست. هویت سازی و برندسازی شرکتتان در دستان طراحی فولدر هایتان است و آن ها را می توانید همانند تراکت ها پخش و توزیع کنید. یکی از مزیت هایی که پخش فولدر نسبت به پخش تراکت ها دارند این است که آن ها بسیار کاربردی بوده و همانند دفترچه یادداشت های تبلیغاتی برای مدت زیادی مورد استفاده مشتریان احتمالی قرار خواهد گرفت. آن ها به احتمال کم تری دور انداخته شده و برعکس تراکت ها یکبار مصرف نیستند.
شما با طراحی فولدر های اختصاصی برای خود می توانید نه تنها رنگ سازمانی خود را معرفی کنید بلکه با درج اطلاعات تماس و آدرس خود روی آن ها راه های برقراری ارتباط با شما را نیز تسهیل ببخشید. اگر مشتری احتمالی شما بخواهد با نوع خدمات شما بیش تر آشنا شود شماره شما روی فولدر تبلیغاتی درج شده است و او در کم ترین زمان ممکن می تواند به شما دسترسی پیدا کند.

در طراحی فولدر های خود به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در طراحی و چاپ فولدر خود به این نکته توجه داشته باشید که فولدر شما باید از موادی تولید شوند که استقامت بالایی داشته باشد. فولدر شما باید مقاوم بوده و نقش محافظتی خود را به خوبی ایفا کند. همچنین باید در اندازه ای باشد که تمام اوراق و اسناد اداری را بتواند در خود جای دهد. سعی کنید تا جای ممکن از سایز های استاندارد برای چاپ فولدر سازمانی استفاده کنید چرا که با انتخاب سایز های استاندارد می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.
در طراحی فولدر سادگی را در اولویت قرار دهید. فولدر شما فقط قرار است حاوی لوگو، شعار و کانال های ارتباطی با شما باشد. در انتخاب رنگ نیز سعی نکنید از رنگ های بسیار متنوع استفاده کنید. رنگ سازمانی شما بهترین رنگ انتخابی برای طراحی فولدرتان شناخته می شود. هرچند که پیشنهاد ما به شما محدود کردن تعداد رنگ های مصرفی به دو عدد است.
سعی کنید برای فولدر های خود در یا قفل قرار دهید تا اوراق و اسناد مهم اداری از آن ها بیرون نریزند و گم نشوند. این قفل می تواند به صورت دکمه ای باشد یا اینکه بخش اضافی برای فولدر طراحی شود تا به عنوان قفل عمل کند. با در نظر گرفتن بخشی از فولدر برای بستن آن می توانید از هزینه ای اضافی برای ساخت قفل جلوگیری کنید.
سعی کنید در طراحی فولدر به جای استفاده از تصاویر از پترن هایی با اشکال هندسی استفاده کنید. چرا که استفاده از تصاویر می تواند طراحی شما را شلوغ کرده و باعث آشفتگی بصری شود . اگر می خواهید در طراحی خود از عکس استفاده کنید سعی کنید استفاده از آن ها را به یک عدد محدود کرده و از تصاویر با کیفیتی بهره ببرید. در کل استفاده از عکس برای طراحی فولدر یکی از روش های قدیمی بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارند.
سعی کنید در طراحی فولدر به جای استفاده از تصاویر از پترن هایی با اشکال هندسی استفاده کنید. چرا که استفاده از تصاویر می تواند طراحی شما را شلوغ کرده و باعث آشفتگی بصری شود . اگر می خواهید در طراحی خود از عکس استفاده کنید سعی کنید استفاده از آن ها را به یک عدد محدود کرده و از تصاویر با کیفیتی بهره ببرید. در کل استفاده از عکس برای طراحی فولدر یکی از روش های قدیمی بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارند.

در چاپ فولدر به چه چیزهایی توجه کنیم؟

معمولا فولدر ها را به وسیله چاپ افست و به تعداد بالا چاپ می کنند. حداقل تعدادی که می توانید به وسیله چاپ افست داشته باشید 1000 عدد است. با انتخاب چاپ افست برای چاپ فولدر های خود می توانید فولدر های با کیفیتی داشته باشید. یکی دیگر از مزیت های چاپ افست در این است که محدودیتی در انتخاب رنگ وجود ندارد. اما فایل نهایی باید به صورت CMYK ذخیره شود تا نزدیک ترین رنگ به چاپ را برای شما به نمایش بگذارد چرا که رنگی که در مانیتور خود مشاهده می کنید با رنگ چاپی آن متفاوت خواهد بود و این می تواند گاهی باعث ایجاد نارضایتی شود.
اگر فولدر های خود را به صورت فوری و در تعداد محدود می خواهید می توانید روی چاپ دیجیتال حساب باز کنید. چاپ دیجیتال یکی از روش های سریع چاپ است و می تواند هر چند عدد که می خواهید از فایل شما را به چاپ برساند اما باید در این نوع چاپ دور کیفیت را خط بکشید چرا که چاپ های دیجیتال از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
حرف آخر
فولدر ها یکی از بهترین روش ها برای سازماندهی اوراق اداری و اسناد و مدارک شرکت هستند. آن ها به کار شما نظم داده و شما را در نگاه مشتریان حرفه ای تر نشان خواهد داد. برای اینکه بخواهید با استفاده از فولدر به اسناد شرکت نظم دهید باید از اینکه این فولدر ها به صورت اختصاصی فقط برای شما طراحی شده باشند اطمینان حاصل کنید. با طراحی اختصاصی فولدر هایتان می توانید به دفاتر خود جذابیت بصری بیش تری بخشیده و در نهایت در حق برند سازی شرکت خود لطف بزرگی کنید.

فولدر

فولدر یا پوشه یکی از اقلام ست اداری می باشد در زمان طراحی فولدر اطلاعاتی مانند نام سازمان، لوگو، آدرس، شماره تلفن و… قرار داده می شود طراحی آن باید به گونه ای انجام شود که سایر اقلام اداری مانند سربرگ، کارت ویزیت، دفترچه یادداشت، کاتالوگ، بروشور و سی دی در آن قرار داده شود. به طور کلی از فولدر برای بسته بندی اوراق و اسناد و مدارک استفاده می شود با استفاده از فولدر می توان نظم و هماهنگی بین اقلام اداری ایجاد کرد و سازمان خود را به دیگران معرفی کنید. با چاپ فولدر یک راه تبلیغاتی است برای اینکه بتوانید سازمان خود را به دیگران معرفی کنید و مشتریان بیشتری را جذب کنید از فولدر می توان در سازمان های دولتی و خصوصی استفاده کرد.

کاربرد فولدر

• نگهداری اطلاعات
نگهداری از اطلاعات یکی از کاربردهای فولدر می باشد به طور کلی هدف از استفاده فولدر نگهداری از اطلاعات می باشد که دیگران نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
• ادغام مطالب
ادغام اطلاعات از یکدیگر به وسیله پوشه انجام می شود برای ادغام اطلاعات معمولا از کاغذ های ساده استفاده می کنند.
• تبلیغات
یکی دیگر از کاربردهای فولدر تبلیغات می باشد با استفاده قرار دادن اطلاعاتی مانند نام سازمان، لوگو، شعار سازمان و… یکی از ابزار های تبلیغاتی هستند که با استفاده از آن می توانید فروش تان را بیشتر کنید و تعداد مشتریان تان را افزایش دهید.
• ارائه مطالب به مشتریان
همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد محتوایی که داخل پوشه قرار گرفته می شود شامل کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور و… می باشد با قرار دادن محتوا داخل پوشه شما یک سری اطلاعات را در اختیار مشتری قرا ر می دهید.

انواع فولدر

استفاده از فولدر مخاطبان زیادی دارد مخاطبان آن صرفا سازمان های دولتی و خصوصی نیستند بلکه دانش آموزان و دانشجویان هم از مخاطبان فولدر می باشد در این بخش از مقاله قصد داریم با انواع فولدر آشنا شویم.
فولدر ها با توجه نوع کاربرد شان انواع مختلفی دارند عبارتند از: زونکن، پوشه، پوشه مهندسی، پوشه جیبی، پوشه آویز دار، پوشه سمینار، پوشه دکمه دار و…

طراحی فولدر

قبل از اینکه طراحی فولدر را شروع کنیم باید مشخص کنیم که در چه سایزی فولدر باید طراحی شود فولدر در ابعاد A4,A5,A3,B5 طراحی می شود ولی رایج ترین سایزی که برای فولدر در نظر گرفته می شود سایز A4,A5,A3 می باشد از آنجایی که فولدر یکی از اقلام اداری می باشد در مجموع ست اداری قرار گرفته شده است باید از نظر بصری با دیگر اقلام اداری مانند سربرگ، کارت ویزیت، دفترچه یادداشت و… مطابقت داشته باشد رنگی که برای طراحی فولدر استفاده می شود باید رنگ سازمانی آن سازمان باشد. در زمان طراحی فولدر باید به این توجه کنیم که چه اطلاعاتی قرار است بر روی آن قرار گیرد اطلاعاتی که بر روی فولدر قرار می گیرد شامل نام سازمان، لوگو، شماره تماس، آدرس و… قرار می گیرد.
در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم نکاتی در مورد طراحی فولدر شرح دهیم.
• تصاویر
امروزه برای طراحی فولدر با استفاده از نرم افزار های گرافیکی مانند فتوشاپ به جای تصویر از اشکال هندسی، لوگو و رنگ استفاده می شود. بنابراین حتی المقدور از تصاویر استفاده نکنید.
• متن
در زمان طراحی فولدر تا جایی که ممکن می باشد از متن به هیچ عنوان استفاده نکنید در صورتی که می خواستید یک متن روی پوشه درج شود باید اطلاعات کوتاهی مانند آدرس، آدرس وب سایت قرار گیرد در غیر این صورت مخاطبی را جذب نخواهد کرد. بنابراین تا جایی که ممکن است فولدر را به سادگی طراحی شود.
• رنگ
نکته مهم دیگری که باید در زمان طراحی فولدر به آن توجه کافی را داشته باشیم رنگ می باشد در زمان طراحی فولدر نباید از ترکیب رنگی بیشتر از دو عدد استفاده کنید اگر پوشه ای از ترکیب 4 رنگ استفاده کنید فاقد زیبایی می باشد و مخاطبی را جذب نخواهد کرد همان طور که قبلا اشاره شد تا جایی که می توان ساده فولدر را طراحی شود.
• کیفیت
کیفیت از نکات بسیار مهم در طراحی می باشد برای اینکه فولدر دارای کیفیت بالایی باشد باید از درج وضوح DPI 300 می باشد. مورد بعدی که باید در زمان طراحی به آن توجه داشته باشیم موقعیت متن و برند می باشد که در زمان برش مسئله ای پیش نیاید برای قرار دادن این عناصر باید نسبت به حاشیه 5 میلی متر فاصله داشته باشد.
• اندازه فونت
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار برای جلوه بصری انتخاب نوع فونت و اندازه آن می باشد اگر می خواهید جلوه بصری خوبی داشته باشید به هیچ عنوان از سایز فونت 6 استفاده نکنید از سایز های بزرگتری استفاده کنید که خوانایی بالایی داشته باشد ضمن اینکه خوانایی خوبی داشته باشه تعداد مخاطبان افزایش می یابد.
• برای اینکه پوشه فضای خالی نداشته باشه تا بتوانیم از فضا نهایت استفاده را داشته باشیم و هزینه های چاپ افزایش نیابد در زمان طراحی باید از سایز استاندارد45*60 یا 70*50 استفاده کنیم.
• قالب برش باید به گونه ای طراحی شود که مقاومت بالایی داشته باشد در زمان برش کاتالوگ برگه از قالب بیرون نریزد.
• درب فولدر ها باید به گونه ای طراحی شود که اسناد و مدارک و … از آن بیرون نیاید برای درب فولدر می توان از قفل استفاده کرد.
چاپ فولدر
زمانی که طراحی فولدر به پایان رسید به مرحله چاپ می رسیم در این قسمت از مقاله قصد داریم که در مورد انواع چاپ هایی که برای سربرگ، فولدر ، کاتالوگ و… استفاده می شود را شرح دهیم.
به طور کلی در صنعت چاپ دو نوع چاپ افست و دیجیتال وجود دارد رایج ترین نوع چاپ، چاپ افست می باشد که از آن برای چاپ محصولات در تیراژ بالا استفاده می شود هزینه پایین، کیفیت بالا، قابلیت چاپ در تیراژ بالا و استفاده از انواع کاغذ ها از مزیت های چاپ افست می باشد.
نوع دیگر چاپ، چاپ دیجیتال می باشد چاپ دیجیتال بر خلاف چاپ افست برا ی تیراژ پایین استفاده می شود در صورتی که بخواهیم محصولات را با استفاده از چاپ دیجیتال در تیراژ بالا استفاده کنیم هزینه زیادی در بردارد پرینتر های لیزری و جوهر افشان از نمونه چاپ های دیجیتال می باشد. فرآیند سریع چاپ، قیمت پایین در تیراژ های پایین، کیفیت بالا و ویرایش اطلاعات از مزیت های چاپ دیجیتال می باشد.
بر اساس تعاریفی از دو نوع چاپ افست و دیجیتال داشتیم برای چاپ فولدر از چاپ افست استفاده می شود در زمان چاپ باید نوع کاغذی که می خواهیم در آن چاپ شود را انتخاب کنیم معمولا برای چاپ فولدر از کاغذهای گلاسه با گرماژ 250*300 گرم استفاده می شود در صورتی که سایز فولدر کوچک باشد فولدر ها در کنار یکدیگر چاپ می شوند با خطوط برشی که بر روی آن درج شده است پوشه ها را از هم جدا می کنیم.
نکته خیلی مهم در چاپ وجود دارد زمانی هست که قصد دارید طرح تان را برای چاپخانه ارسال کنید باید به نوع فرمت آن توجه کنید معمولا برای ارسال فایل ها از فرمت های PDF، TIFF و JPEG استفاده می شود ولی پیشنهاد می شود برای اینکه کسی نتواند طرح تان را ویرایش کند و کیفیت طرح تان حفظ شود از فرمت PDF استفاده کنید برای اینکه بتوانید فرمت تان را به PDF تغییر دهید باید به شیوه زیر عمل کنید.
زمانی که طراحی تان به اتمام رسید وارد منوی File می شوید سپس گزینه Save as را می زنید از قسمت Save as type روی فرمت PDF تنظیم می کنید.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟