طراحی جلد کتاب

جلد کتاب یکی از مهم ترین عناصر کتاب است. برخی عقیده دارند که جلد کتاب از محتوای داخل آن نیز مهم تر است. یک جلد خوب می تواند قضاوت افراد را نسبت به خود کتاب تغییر داده و موفقیت فروش را برای آن رقم بزند و نه تنها شما را از دیگر رقبای حوزه کاریتان متمایز می کند بلکه باعث حفظ و نگهداری کتابتان خواهد شد.
جلد کتاب اولین پیش فرض ها را در ذهن مخاطبین به نمایش می گذارد. در کنار این مورد، طراحی زیبای جلد کتاب روی بازاریابی آن تاثیر بسزایی دارد. یک طراحی خوب باید بتواند کاری کند بینندگان احساسات داستان را درک کنند نه اینکه داستان را بازگو کند. اهمیت یک جلد خوب شاید بیش تر از خود محتوا نباشد اما کم تر هم نیست. با هزینه روی طراحی جلد کتاب در حقیقت روی کتاب خود سرمایه گذاری می کنید.
در ادامه نگاهی میندازیم به این بحث که جلد کتاب ها چه نقشی در فروش آن ها ایفا می کنند.
دلیل اول: آن ها توجه مخاطبان را به خود جلب می کنند.
برای فروش بیش تر باید دیده شد و برای بیش تر دیده شدن باید جذاب بود. یک طراحی خوب باید بتواند آنقدر جذاب باشد تا بیننده را متقاعد سازد که کتاب را به دست گرفته و آن را ورق بزند. هنر یک طراحی خوب در این است که بتواند بخشی از احساسات نهفته در داستان را بازگو کند بدون اینکه کل داستان را لو دهد. طراحی جلد کتاب باید به صورتی باشد که به مخاطب خود بفهماند این کتاب ارزش خوانده شدن را دارد و وقت مخاطب را تلف نخواهد کرد.
دلیل دوم: جلد کتاب محلی برای ارائه خلاصه ای از کتاب است.
عاشقان کتاب هرگز از خلاصه کتاب ها غافل نمی شوند. طراحی جذاب جلد کتاب می تواند آن ها را به سوی خود بکشاند و خلاصه کتاب آن ها را متقاعد سازد که کتاب را بخرند. خلاصه کتاب باید گیرا و جذاب باشد و کنجکاوی خواننده را برانگیزد.
دلیل سوم: در طراحی جلد خود می توانید اطلاعات محدودی از داستان را برای بیننده به نمایش بگذارید.
نوع و ژانر داستان را به راحتی می توان به وسیله جلد کتاب از فواصل دور هم به بیننده عرضه کرد. جلد کتاب های تاریخی با کتاب های ترسناک کاملا متفاوت است. کتاب های دانشگاهی طراحی های بسیار رسمی تری نسبت به رمان های نوجوانانه دارند. در نتیجه جلد کتاب باید بتواند مخاطبان هدفی که شما به دنبالشان هستید را خود به خود به سمت خود جذب کند.
در طراحی جلد از چه عناصری می توانید استفاده کنید؟
تایپوگرافی
برخی از طراحان خاص به طور کل از تایپوگرافی برای طراحی جلد کتاب استفاده می کنند. به وسیله تایپوگرافی می توان عنوان کتاب را در ذهن مخاطبان حک کرد. تایپوگرافی های جدید و زیبا می توانند نمایانگر خلاقیتی باشد که شما در کتابتان به کار برده اید. عنوانی که به صورت تایپوگرافی در آمده باشد می تواند برگ برنده شما شود چرا که افراد چیزهایی را می خرند که با آن آشنا هستند و یک تایپوگرافی خوب می تواند با برجسته نشان دادن عنوان شما این آشنایی را رقم بزند. در نظر داشته باشید اگر بخواهید جلد کتاب خود را به صورت تایپوگرافی در آورید باید تا جای ممکن از عناصر تصویری بپرهیزید. چرا که خود تایپوگرافی می تواند وظیفه یک تصویر را به طور کامل انجام دهد.
تصاویر
بیش تر جلد هایی که در ایران وجود دارد از عناصر تصویری برای طراحی جلد کتاب بهره می برند. تصاویر همانند تیزر یا پیش نمایش کتاب شما عمل کرده و موجب جذب افراد به سمت کتاب می شود. مخصوصا اگر این تصاویر باعث شوند که کنجکاوی آن ها برانگیخته شود. تصاویر با کیفیت می توانند به جلد شما جذابیت بصری بخشیده و در میان دیگر کتاب ها برجسته تر نشان داده شوید. سعی کنید تا جای ممکن از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. حتی می توانید این کار را به یک طراح گرافیک حرفه ای بسپارید.
رنگ
رنگ ها با احساسات ما درآمیخته اند. آن ها باعث می شوند سرعت ضربان قلبمان تغییر کرده و مردمک چشمانمان تنگ یا گشاد شود. افراد با احساسات و خاطرات دیرینه خود اقدام به خرید می کند. چه خوب است ما از این دانسته استفاده کرده و روانشناسی رنگ ها را روی کتابمان پیاده کنیم. برای مثال رنگ آبی رنگ آرامش است. ما انسان ها این آرامش را با تداعی دریا و آسمان در ذهنمان به دست می آوریم. در کنار آبی، رنگ سبز هم آرامش را به انسان القا می کند. همچنین این رنگ با طبیعت و نوگرایی در آمیخته شده و حس سرزندگی را به انسان هدیه می دهد. رنگ قرمز پر انرژی ترین رنگ در میان رنگ های دیگر است. این رنگ باعث می شود ضربان قلب افراد بالا رفته و پویا تر شوند. در کنار این رنگ ها، رنگ زرد بیش تر از همه توجهات را به خود جلب می کند. محققان کشف کرده اند که رنگ زرد اولین رنگیست که انسان در میان رنگ های دیگر از فواصل دور تشخیص می دهد. به همین دلیل است که تاکسی ها را به رنگ زرد تولید می کنند. رنگ بنفش یکی از رنگ های تاریخی و لوکس است که خلاقیت شما را به تصویر می کشد.
توصیه بزرگان این مورد در ایران کمتر دیده می شود و بیش تر برای کتاب های خارجی استفاده می شود. نویسندگان پس از نهایی کردن آثار خود، آن ها را برای افراد معتبری می فرستند تا نظر خود را درباره کتاب بیان کنند. سپس از نظر آن ها روی جلد کتاب استفاده کرده و به کتاب خود اعتبار بیش تری می بخشند. هر کتابی به این ویژگی دست پیدا نمی کند. معمولا کتاب های پر فروش هستند که در نهایت این توصیه ها را گرد آوری کرده و به مخاطبان عرضه می کنند.
توضیحات کوتاه
در کنار عنوان کتاب و نام نویسنده، می توانیم توضیحات هیجان انگیزی را به جلد کتاب اضافه کنیم. این توضیحات که بیش تر دوست دارم نام آن ها را شعارهای تبلیغاتی بگذارم صفاتی را به کتاب نسبت می دهد. برای مثال اگر در کنار اسم کتاب شعار “کتابی که هر کسی آن را از دست نمی دهد” درج شود به جذابیت بیش از اندازه آن اشاره می کند. این القای صفات به کتاب می تواند روشی برای جذب مخاطبان هدف شما باشد.
عطف
گاهی به دلیل کمبود جای مناسب برای کتاب ها ، کتاب فروشی ها آن ها را در طبقه ها قرار داده و جلد کتاب دیگر مشخص نخواهد شد. در این زمان است که عطف کتاب وظیفه معرفی کتاب را برعهده خواهد گرفت. عطف کتاب هم شامل طراحی خواهد شد. برخی از طراحان برای عطف کتاب رنگی ساده را بر می گزینند تا عنوان و نام نویسنده کتاب به خوبی دیده شود. برخی دیگر هم طراحی روی جلد کتاب را ادامه داده تا عطف نیز رنگ و طراحی همچون روی کتاب داشته باشد. این نوع طراحی باعث می شود تا افراد تمایل بیش تری برای بیرون آوردن کتاب از قفسه ها داشته باشند. چرا که کنجکاوی مخاطب را برای دیدن ادامه طراحی از روی جلد را بر می انگیزد.
پشت جلد، محلی برای ارائه راه های ارتباطی
برخی از نویسندگان و مؤلفان اهمیت پشت جلد را نادیده می گیرند. درحالی که روی جلد صرفا برای جذب مخاطب بوده و پشت جلد برای ارائه محتوا. می توان گفت درست است که پشت جلد را افراد کم تری خواهند دید، اما مخاطبان پشت جلد کتاب همان مخاطبان هدف شما هستند. اجازه ندهید که این مخاطبان از در دست گرفتن کتابتان دلسرد شوند، آن ها را با یک خلاصه جذاب و گیرا به خرید کردن ترغیب کنید. در کنار ارائه خلاصه کتاب، لوگوی انتشارات، نام نشر، شابک، آدرس سایت و آدرس اینستاگرام و دیگر کانال های ارتباطی( به صورت اختیاری) درج شود. برخی از افراد تصویر نویسنده و تاریخچه ای از فعالیت او را نیز درج می کنند. این مورد می تواند برای برند سازی شخصی مفید باشد.

طراحی جلد کتاب

جلد کتاب به عنوان اولین عنصری که مخاطب برای خرید کتاب جذب می کند می باشد نوع طراحی جلد باید با موضوع کتاب مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی مانند نام نویسنده، عنوان کتاب، نام مترجم و… قرار می گیرد برای طراحی جلد باید از المان هایی مانند رنگ، فونت، تصاویر و… استفاده شود کتاب به دلیل اینکه دارای چندین صفحه است باید از یک جلد برای نگهداری و مراقبت از کتاب استفاده شد جهت طراحی جلد کتاب باید با توجه موضوع کتاب از تصاویر و رنگ ها استفاده شد تا بتواند مخاطبان خود را جذب کند .

انواع جلد کتاب

همان طور که بخش پیشین گفته شد هدف از طراحی جلد کتاب محافظت از صفحات آن می باشد برای تهیه جلد می توان بر اساس نوع و جنس جلد را انتخاب شود کتاب ها از جلد های مختلفی تهیه می شود که در ادامه مقاله با انواع آن ها آشنا می شوید.
جلد شومیز
جلد شومیز از جنس مقوا با ضخامت کم می باشد که از آن برای محافظت از کتاب از یک سلفون استفاده می شود این دسته از جلد های کتاب مخاطبان آن معمولا کودکان و افرادی که محصل هستند استفاده می شوند. پایین بودن هزینه طراحی از مزیت های جلد شومیز می باشد. همچنین با استفاده از قالب های فانتزی می توانید نوع طراحی که برای جلد کتاب تان انجام می دهید منحصر به فرد باشد.
جلد کاغذی
جلد کاغذی یا paper cover همان طور که از نام آن مشخص است جنس این نوع جلد کاغذی می باشد انتخاب این نوع جلد در میان ناشران و نویسندگان کتاب طرفداران زیادی دارد.

جلد گالینگور
جلد گالینگور ضخامت بالایی و طول عمر بالایی دارد این نوع جلدها برای صحافی کردن پایان نامه های دانشجویان و کتاب های خاصی مانند دیوان حافظ و… با جنس چرم یا پارچه ای استفاده می شود.

جلد سخت
جلد سخت تقریبا مشابه گالینگور می باشد این نوع جلد دارای ضخامت بالا هستند جلد سخت اطلاعات مربوط به کتاب در یک برگه دیگر قرار می گیرد و می توانید آن کاغذ را از جلد کتاب جدا کنید. ولی در جلد گالینگور اطلاعات در جلد کتاب قرار می گیرد و نمی توان آن را از کتاب جدا کرد. برای تهیه جلد سخت ابتدا از یک کاغذ گلاسه استفاده می شود و اطلاعات مرتبط با کتاب در آن نوشته می شود سپس از یک سلفون استفاده می شود و در آخر یک مقوا بر روی آن قرار می گیرد. سالنامه ها از نمونه جلدهای سخت می باشد.

اصول طراحی جلد کتاب

اجزای تشکیل دهنده جلد کتاب به سه قسمت پشت، روی و عطف تقسیم می شود اطلاعاتی در این سه بخش از کتاب قرا ر می گیرد شامل : عنوان اصلی کتاب، نام نویسنده، نام و لوگو ناشر، تصاویر و توضیحات می باشد محتوایی که برای جلد پشت کتاب تهیه می شود باید به گونه ای باشد که به تمام سوالات خواننده کتاب پاسخ بدهد. طراحی جلد کتاب باید به صورت منحصر به فرد باشد و با موضوع کتاب مطابقت داشته باشد تا زمانی که مخاطب جلد کتاب را دید بتواند پیام اصلی کتاب را دریافت کند چنانچه اگر موضوع کتاب خیلی پیچیده بود می توانید به جای استفاده از یک تصویر از چند تصویر استفاده کنید در این مواقع باید مخاطب با دیدن جلد کتاب متوجه چندین موضوعی که در کتاب استفاده شده است بشود.
زمانی که کتابی را نوشتید و قصد دارید آن را منتشر کنید یکی از عواملی که باعث می شود که فروش کتاب تان افزایش یابد طراحی منحصر به فرد است با طراحی منحصر به فرد کتاب می توانید نقش یک بازاریاب را ایفا کنید اولین موردی که مخاطب را تشویق به خرید یک کتاب می کند انتخاب طرح و تصویر مرتبط با موضوع کتاب می باشد با رعایت این نکته باعث می شود که مخاطب شما توجه کمتری نسبت به صفحات آن کتاب داشته باشد و فورا اقدام به خرید کتاب نمایند. طراحی کتاب باید به گونه ای انجام شود که بتواند پیام اصلی کتاب را سریعا به مخاطب منتقل کند.
برای اینکه بخواهیم به شیوه اصولی جلدی برای کتاب طراحی کنیم باید مراحل زیر را دنبال کنید.
گام اول: طراح باید نسبت به محتوا آگاهی کامل داشته باشد.

قبل از اینکه اقدام به طراحی جلد کنیم باید یک جلسه ای با نویسنده کتاب برگزار شود و در آن جلسه در مورد محتوا کتاب توضیح داده شود تا طراح از محتوای داخل کتاب آگاهی کامل را داشته باشد سپس بر اساس آن اقدام به طراحی نماید.

گام دوم: بررسی نمونه کارهای طراحان دیگر

در این مرحله می توانید یک دید کلی نسبت به طراحی به دست آورید طرح های دیگری که توسط طراحان طراحی شده را مشاهده کنید و از آن ها ایده بگیرید تا بتوانید یک طراحی منحصر به فرد داشته باشید.

گام سوم:

بعد از اینکه نمونه کارهای طراحان دیگر را مشاهده کردید باید 3 تا سوال از آن ها بپرسید سوال اول: باید همیشه از خودتان بپرسید که مخاطبان من چه افرادی هستند؟ سوال دوم: مخاطبان من در چه رنج سنی هستند؟ سوال سوم: چه نوع فرهنگی دارند؟ سپس برا اساس این سوالات از المان های طراحی مانند تصویر، فونت، رنگ و… استفاده می شود.

نکات مهم و ضروری در زمان طراحی جلد کتاب

انتخاب طراح

اگر شما قصد دارید که یک جلد را طراحی کنید باید بتوانید ایده هایی به ناشران با توجه به موضوع ارائه دهید برا ی طراحی جلد باید از المان های مخصوص طراحی مانند رنگ، فونت، تصاویر و… استفاده شود در ابتدا شما طرح تان را بزنید سپس با نویسنده مشورت کنید و در صورتی که خواستار تغییری در انتخاب نوع رنگ، فونت، تصویر و… بود آن ها را تغییر دهید اگر مورد تایید نویسنده کتاب بود برا ی چاپ اقدام نمایید.
توجه به مفهوم کتاب
توجه به مفهوم کتاب یکی از عوامل ضروری در زمان طراحی می باشد به عنوان مثال برای طراحی کتاب باید حتی المقدور کتاب را بخوانید و از محتوای کتاب مطلع باشید با آگاهی کامل در مورد کتاب سپس اقدام به طراحی کنید زیرا باید طراحی روی جلد کتاب باید با موضوع کتاب هماهنگی داشته باشد تا بتواند مخاطبان خود را جذب کند.
برجسته سازی عناصر گرافیکی
پر رنگ نشان دادن یک عنصر گرافیکی یکی از عوامل موثر در جذب مخاطب می باشد با استفاده از برجسته نشان یک عنصر با توجه موضوع می تواند در جذب مخاطب موثر باشد این عنصر می تواند تصویر، رنگ، فونت، نماد و…. باشد.
استفاده از سایز های مختلف در طراحی
یکی از عوامل مهم در طراحی سایز المان های طراحی می باشد برای طراحی جلد باید از اندازه ها متفاوت استفاده کرد به عنوان مثال اگر نام کتاب تان جذاب هست می توانید آن را با سایز بزرگ طراحی کنید اگر بخواهیم این قسمت را به صورت خلاصه بیان کنیم به این صورت است که در زمان طراحی جلد کتاب باید از اندازه های متفاوت استفاده کنید آن موردی که دارای جذابیت بالایی است آن را سایز بزرگتری طراحی کنید.
سادگی :

در زمان طراحی باید به سادگی توجه داشته باشیم باید طراحی نوعی انجام شود که پیام اصلی کتاب در جلد آن مشخص باشد نباید زیاد از المان های طراحی مانند رنگ ها، تصاویر، فونت و… استفاده شود.
استفاده از تایپوگرافی

یکی از پارامتر هایی که می توانیم در زمان طراحی جلد از آن استفاده کنیم تایپوگرافی است برای تایپوگرافی باید توجه کنیم که جلد از جلوه بصری خوبی برخوردار شود باید از رنگ ها و طرح هایی استفاده شود ولی باید استفاده این المان ها را در طراحی به حداقل برسانیم .
سایز های رایج برا ی طراحی کتاب

در طراحی جلد باید به اندازه جلدی که می خواهیم طراحی کنیم دقت کافی داشته باشیم اندازه هایی که معمولا در زمان طراحی از آن ها استفاده می شود عبارتند از: رحلی، وزیری، رقعی، خشتی، تیموری، جیبی ،پالتویی، نیم رقعی، نیم وزیری، نیم ورقی، نیم ربعی می باشد که هر کدام از این ها سایز مخصوص خودشان را دارند. به صورت کلی می توان گفت جلد کتاب ها در سایزهای A4،A5 ،A6،B5،B4،B6 استفاده می شود.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟