طراحی تراکت

تراکت ها برگه های تبلیغاتی هستند که در میان مردم توزیع شده و پیام ساده ای را برای تبلیغات  ارائه می دهند. تراکت ها می توانند پشت و رو چاپ شده و از تمام فضای موجود برای تبلیغات استفاده کنند. آن ها را می توانید معمولا در مکان های پر رفت و آمد پیدا کنید. آن ها در همچین مکان هایی توزیع و پخش می شوند. تراکت ها معمولا یکبار مصرفند. آن ها بعد از یکبار خوانده شدن دور ریخته می شوند؛ در نتیجه برای چاپ آن ها از کاغذ های سبک تری استفاده می کنند.

کاغذ هایی از گرماژ بالاتری برخوردارند بیش تر برای چاپ پوستر که ابزار پایدار تری برای تبلیغات است استفاده می شوند. با اینکه هزینه چاپ تراکت های سیاه وسفید پایین تر است اما بهتر است برای جلب توجه بیش تر به صورت رنگی چاپ و عرضه شوند. تراکت های رنگی که تصاویر جذاب و با کیفیتی دارند می توانند سازمان شما را پرقدرت تر نشان داده و در نتیجه باارزش تر دیده شوید. به نظر می رسد تراکت ها روشی قدیمی برای جلب توجه باشند اما امروزه هم تاثیر بسیار زیادی در تبلیغات دارند.

تراکت تبلیغاتی لوازم یدکی کوروش
تزاکت تبلیغاتی ساعت
تراکت تبلیغاتی ماشین

طراحی تراکت ها باید به چه صورت باشد؟

بهتر است در طراحی تراکت ها بیش تر از اینکه به متون نوشتاری توجه کنید به تصاویری که استفاده می کنید بیندیشید. تصاویر روی تراکت شما باید جذاب و ایده آل به نظر برسند. سعی کنید تا جای ممکن از تصاویری با کیفیت بالا استفاده کنید تا به جذابیت بصری تراکت شما کمک کند. می توانید در طراحی تراکت از شعار شرکتی هم استفاده کنید تا بهتر معرفی شوید. در طراحی تراکت مثل طراحی دیگر ابزار های تبلیغاتی از مخاطبین هدف خود غافل نشوید. اگر مخاطبین هدف شما نوجوانان هستند باید این موضوع را در طراحی تراکت پیاده سازی کنید.

انواع تراکت ها کدام اند؟

تراکت های استخدامی:

امروزه روش های گوناگونی برای استخدام افراد وجود دارد. علاوه بر صفحات نیازمندی ها و سایت های کار یابی، می توان از تراکت ها نیز استفاده کرد تا فراخوان استخدامی صورت پذیرد. شما با تراکت های استخدامی می توانید با افراد کار آمدی که خواهان همکاری با شرکت شما هستند بهتر در ارتباط باشید.

تراکت های سیاسی:

امروزه در تمام کشور های جهان پخش تراکت یکی از روش های اصلی معرفی نامزد های انتخاباتی است. تراکت های سیاسی در مدت زمان محدود و معلومی پخش و توزیع می شوند و هدف آن ها برند سازی شخصی نامزد ها و یا حزب های سیاسی گوناگون است.

تراکت های نمایشگاهی:

فستیوال ها و نمایشگاه های داخلی و بین امللی فرصتی را برای کسب و کارهای شناخته شده و ناشناخته ایجاد می کنند تا بتوانند خود را بهتر معرفی کنند. این معرفی به وسیله تراکت ها صورت می پذیرد. یکی از مزیت هایی که پخش تراکت در نمایشگاه ها دارد این است که مخاطبین هدف را بهتر می توان انتخاب کرد. در پخش تراکت ها همواره این مشکل وجود داشت که شاید نتوان از پخش آنان به بازدهی مناسب رسید چرا که به دست تمام اقشار جامعه می رسد اما با پخش تراکت ها در نمایشگاه ها تا حدودی می توان این محدودیت را برداشت و بازدهی تراکت ها را چندین برابر کرد.

تبلیغات تجاری و خدمات:

یکی از اصلی ترین اهداف پخش تراکت تبلیغ کسب و کار ها مخصوصا کسب و کارهای خدماتی است. قسمت اعظم تراکت ها را تراکت های تبلیغاتی تشکیل می دهند. تراکت های تبلیغاتی باعث بهتر دیده شدن کسب و کار شما شده و شما را نسبت به رقبایتان در مقام بالاتری قرار خواهد داد.

تراکت دیجیتال:

دنیای اینترنت روز به روز در حال گسترده شدن است. بیش تر افراد کسب و کار های اینترنتی داشته و به صورت دورکاری کار می کنند. ما همواره با فضای اینترنت در ارتباطیم در نتیجه تراکت های دیجیتالی هم می توانند پر بازده باشند. امروزه تراکت ها در دنیای دیجیتال تبدیل به پاپ آپ در سایت ها شده اند که بیش ترین نرخ تبدیل را دارند.

مزایای استفاده از تراکت در کسب و کار ها

یکی از مزایای استفاده از تراکت ها اطلاع رسانی به صورت سریع و آسان است. این مزیت که به عنوان یکی از اهداف تراکت نیز شناخته می شود یکی از اصلی ترین مزایای آن است. تراکت ها فضایی برای درج اطلاعات شرکت شما برای آگاهی رسانی به دیگرانند.

یکی دیگر از مزیت هایی که تراکت ها دارند کم هزینه بودن آن است. شما با صرف هزینه کم تری نسبت به سایر روش ها می توانید بازدهی خوبی داشته باشید. تراکت ها در کنار پوستر ها می توانند با صرف کم ترین هزینه، بهش ترین بازخورد را از طرف مشتریان به شما عرضه کند.

از دیگر مزایای آن می توان به این اشاره کرد که تراکت ها وسیله ای هستند که کسب و کار های کوچک به راحتی می توانند از آن ها استفاده کنند. از آن جایی که هزینه چاپ آن ها پایین تر از سایر روش های تبلیغاتی می باشد با صرف سرمایه کم می توان مشتریان جدیدی را با مجموعه خود آشنا ساخت و رونق تازه ای به آن بخشید. به همین دلیل است که کسب و کار های محلیِ بسیاری طرفداران پراپرقرص این روش اند.

چگونه می توان تراکت ها را پخش کرد

روش های گوناگونی برای پخش تراکت ها وجود دارد. یکی از معمول ترین روش هایی که می توان این کار را انجام داد پخش آن ها در محیط های پر رفت و آمد است. برای مثال شما می توانید تراکت ها را در خیابان های شلوغ پخش کنید. یکی دیگر از روش های قدیمی قرار دادن تراکت ها بر روی شیشه های ماشین است. روش دیگر که نسبت به روش قبلی بازدهی بالاتری دارد قرار دادن تراکت ها لای درب خانه ها  به تعداد واحد ها است. شما می توانید تراکت ها را بر روی دیوار ها نیز بچسبانید. البته چسبی که استفاده می کنید نباید خیلی محکم باشد تا کارگران شهرداری را به زحمت بیندازد بلکه از چسب های ضعیف تری استفاده کنید تا افراد در صورت علاقه مندی آن ها را بکنند و پیش خود نگه دارند. برای پخش موثر تر تراکت ها بهتر است به مخاطبین هدف خود توجه کنید. برای مثال در خیابان انقلاب بیش تر افراد جویای کتاب حضور دارند یا حین تعطیلی مدارس معمولا پدر و مادر بچه های محصل در خیابان ایستاده اند. با در نظر گرفتن این اطلاعات می توانید بازدهی تراکت های خود را افزایش دهید. شاید شما همان شرکتی باشید که این افراد نیازمندش بودند. گاهی در نمایشگاه ها تراکت ها به صورت محدود چاپ شده و روی میز نمایشگاهی قرار می گیرند. زمانی که افراد به سمت غرفه شما می آیند این تراکت ها را برای راهنمایی بیش تر خوانده و بخشی از انرژی کارمندان شما حفظ خواهد شد، چرا که اطلاعاتی قبلا از آن ها پرسیده می شده الان روی تراکت ها چاپ شده و به دست مردم می رسد. فقط تعداد محدودی از افراد این تراکت ها را پیش خود نگه می دارند که آن ها همان مشتریانی هستند که به کسب و کار شما علاقه مندند. بیش تر افراد پس از مطالعه تراکت آن را بر می گردانند و این هزینه های شما را به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

تفاوت بین تراکت و بروشور در چیست؟

بروشور ها ابزاری چند لته و تا خورده ای هستند که جدید ترین و مهم ترین خدمات و محصولات شما را به مشتریان عرضه می کنند. مشتریان برای خواندن آن ها باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند. اما تراکت ها ابزاری با ساختار بسیار ساده اند که باید در کم ترین زمان ممکن بیش ترین توجهات را به خود جلب کنند. همچنین آن ها نسبت به بروشور ها هزینه چاپ بسیار کمتری داشته و فضای کمتری برای معرفی محصولات دارد. بهتر است از بروشور ها برای مشتریانی استفاده شود که قبلا از خدمات شما استفاده کرده اند و از تراکت ها برای یافتن مشتریان احتمالی بهره جست.

تراکت چیست

ترا کت نوعی ابزار تبلیغاتی است که از آن برای فروش محصولات و خدمات استفاده می شود برای تبلیغات از تصاویر و پیام های تبلیغاتی استفاده می شود تا جلوه بصری ایجاد کند و با مخاطب تامل برقرار کند در نهایت باعث فروش آن محصول می شود سایز کاغذی که برای طراحی ترا کت استفاده می شود متغیر می باشد و واحد اندازه گیری کاغذ برای طراحی ترا کت اینچ می باشد معمولا از ترا کت برای رویداد ها و مناسبت های خاص در سمینار ها، همایش ها، جشنواره ها، نمایشگاه ها و… استفاده می شود. از آنجا که هدف از ترا کت جلب توجه مردم می باشد بهتر است از عناصر گرافیکی برای ایجاد جلوه بصری استفاده شود به دلیل استفاده از کاغذ های معمولی ترا کت ها عمر کوتاهی دارند پیشنهاد می شود برای چاپ و طول عمر ترا کت از کاغذ هایی با ضخامت بالا استفاده کنید.

کاربرد

از ترا کت ها در مواردی مانند تبلیغ برای برگزاری کنسرت، همایش ها ،جشنواره ها، سمینار ها، مراکز تجاری مانند سوپر مارکت ها ، سازمان ها ، انتقال پیام های سیاسی و اجتماعی و… استفاده می شود.

اصول طراحی تراکت

برای طراحی ترا کت همان طور که قبلا اشاره شد باید سایزی را برای آن در نظر بگیریم ابتدا باید مشخص کنیم در چه ابعادی ترا کت را طراحی کنیم برای طراحی ترا کت می توان از ابعاد A4,A5,A6,A7,DL استفاده می شود. طراحی ترا کت برای ایجاد جلوه بصری و جذابیت لازم است که از تصاویری با کیفیت بالا و با رعایت اصول هندسی استفاده کرد یکی دیگر از عوامل جذابیت بصری انتخاب یک عنوان خوب که مخاطب را جذب کند، عنوان باید کوتاه باشد و دربردارنده هدف باشد در زمان طراحی باید از فونت های خوانا استفاده کرد تا زمانی که در اختیار مخاطب قرار می گیرد بتواند به راحتی آن را بخواند پیشنهاد می شود بیشتر از دو نمونه فونت استفاده نشود به عنوان مثال می توانید عناوین را با یک نوع فونت و محتوای آن را از نوع فونت دیگری استفاده کنید .

برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان باید حتی المقدور از پیام هایی برای تبلیغات استفاده کرد که کوتاه و پر معنا باشد و در سریع ترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل کند و مخاطب را جذب کند. فضایی که برای ترا کت در نظر گرفته می شود نباید آنقدر ساده باشد که اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطب قرار نگیرد و نباید آنقدر شلوغ باشد که مخاطب را سردرگم کند زمانی که طراحی ترا کت به پایان رسید باید اطلاعاتی که در ترا کت درج شده آن را یک بار دیگر مرور کنیم تا اطلاعاتی غلط وارد نشده باشد بعد از انجام این مرحله باید جلسه ای با مشتریان خود برگزار کنید طرح تان را به مشتری ارائه دهید در صورتی که خواستار تغییراتی بودن آن تغییرات را اعمال کنید بعد از اینکه طراحی بر اساس نظرات مشتریان انجام شد اقدام به چاپ ترا کت نمایید.

چاپ تراکت

قبل از اینکه اقدام به چاپ ترا کت کنیم باید به آن توجه کنیم که قرار است که ترا کت با چه فرمتی ذخیره شود برای ذخیره سازی طرح می توان از فرمت های PDF,JPEG,TIFF استفاده کرد و برای اینکه هنگام ذخیره تغییراتی در طرح رخ ندهد می توانید از فرمت PDF استفاده کنید. دو نوع روش برای چاپ ترا کت وجود دارد عبارتند از: افست و دیجیتال چاپ ترا کت، به شیوه افست انجام می شود چاپ افست و دیجیتال یکی از رایج ترین روش های چاپ می باشد از چاپ افست برای چاپ روزنامه ها در تیراژ بالا استفاده می شود مقرون به صرفه بودن، کیفیت بالای چاپ، استفاده ساختار رنگی CMYK و استفاده انواع مختلف کاغذ از مزیت های چاپ افست می باشد، در حالی که از چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ های پایین استفاده می شود فرآیند چاپ آن کوتاه می باشد مقرون به صرفه بودن و کیفیت بالا از مزیت های چاپ دیجیتال می باشد جهت اقدام به چاپ ترا کت باید از کاغذ هایی در سایزهای A4,A5,A6,DL,B4,B5,B6 استفاده می شود و برای چاپ ترا کت از کاغذ های دارای جنس گلاسه ، تحریر، کتان و رنگی استفاده می شود معمولا چاپ ترا کت در تیراژ های بالا انجام می شود.

مزیت های تراکت

استفاده از ترا کت تبلیغاتی مزیت هایی را برای صاحبان کسب و کار فراهم می آورد یکی از مزیت های استفاده از ترا کت برای تبلیغات محصولات و خدمات صاحبان کسب و کار مقرون به صرفه بودن آن می باشد. استفاده از ترا کت یک نوع روش بازار یابی است شما با ارائه آن به مشتریان می توانید محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید اگر صاحب کسب و کار کوچکی در یک محله هستید می توانید با ارائه ترا کت می توانید فروش تان را بیشتر کنید استفاده از ترا کت قدرت اطلاع رسانی بالایی برای جذب مخاطب دارد همچنین با نوشتن یک جمله کوتاه و اثر گذار مانند شعار سازمانی می توان مشتریان خود را گسترش دهید. با توجه به مقرون به صرفه بودن ترا کت ها می توان از آن به عنوان یکی از روش های تبلیغاتی برای ارائه محصولات و خدمات استفاده کرد همچنین می توانید با استفاده از این روش می توانید فروش محصولات خود را افزایش دهید و مشتریان خود را گسترش دهید.

معایب تراکت

داشتن عمر کوتاه به دلیل استفاده از کاغذهای نازک از معایب تراکت به شمار می رود.

توزیع تراکت

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد ترا کت یکی از شیوه های تبلیغاتی است که در اختیار عموم مردم قرار می گیرد نحوه توزیع ترا کت در میان مردم می توان به توزیع آن در خیابان ها و مراکز شلوغ (مانند مراکز خرید، همایش ها، سمینار ها، سینما ها و…) قرار گرفتن در میان درب منزل یا برف پاکن ماشین ها و استخدام سازمان ها اشاره کرد.

رعایت نکات مهم در هنگام طراحی ترا کت

• ترا کت باید به گونه ای طراحی شود که مخاطب را جذب کند و پیام را به مخاطب منتقل کند برای ایجاد جلوه بصری و جلب توجه مخاطب باید از تصاویر جذاب و پیام های تبلیغاتی با کیفیت استفاده کرد.

• طراحی ترا کت باید با ایده پردازی و خلاقیت انجام شود ترا کت باید به گونه ای طراحی شود که از ترکیب چند تا رنگ در آن استفاده شود و یک جلوه بصری ایجاد کند و در نهایت باعث جذب مخاطب شود.

• یکی دیگر از عواملی که باعث جذب مخاطب می شود علاوه بر تصویر استفاده از محتوا در زمان طراحی می باشد هنگام درج محتوا باید سوالاتی از خود بپرسید در ابتدا از خود بپرسید مخاطبان شما چه افرادی هستند سپس هدف از این طراحی را مشخص کنید یعنی در زمانی که می خواهید طرح تان را توزیع کنید مشخص کنید به چه دستاوردی می خواهید برسید.

• در هنگام درج اطلاعات به این توجه کنید اطلاعاتی که در اختیار عموم مردم قرار می دهید باید مفید و کاربردی باشد حتی المقدور از اضافه گویی پرهیز کنید و جملات کوتاه استفاده کنید.

• از آنجایی که نحوه استفاده از کلمات در جذب مخاطب اهمیت فراوانی دارد باید به گونه ای اطلاعات درج شود تا مخاطب را تشویق به خرید آن محصول کند برای این منظور می توانید از کلماتی مانند همین الان سفارش بده، همین الان بخر استفاده کنید.

• زمانی که محتوا آماده شد حتما آن را چند بار بخوانید تا غلط املایی و اطلاعات غلط در آن وجود نداشته باشد به عنوان مثال باید مواردی مانند آدرس، پست الکترونیکی، شماره تماس و… چک شود در غیر این صورت اگر اطلاعات را بدون چک کردن چاپ کنید نمی توانید مخاطبی را جذب نمی کنید برای جلوگیری از این مسئله می توانید در تیراژ پایین اقدام به چاپ کنید آن را توزیع کنید سپس برای چاپ با تیراژ بالا اقدام کنید.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟