کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت ابزاری برای تسهیل انتقال اطلاعات شرکت به مشتری و ایجاد اعتماد و هویت سازی است. از آن جایی که کارت ویزیت در برخورد اول با مشتری عرضه می شود و برخوردهای اول همیشه موثرترین و به یاد ماندنی ترین هستند، در نتیجه یک کارت ویزیت با کیفیت بالا می تواند برگ برنده و نماینده کسب و کار شما در ارتباط با مشتری باشد. جنس خوب و کیفیت بالای کارت ویزیت می تواند نشان دهنده این باشد که شما برای مشتری و کسب و کار خود ارزش قائلید.

یک کارت ویزیت هم می تواند به صورت دورو و هم به صورت تک رو چاپ شود. این موضوع بستگی به انتخاب سلیقه شما و میزان هزینه ای که می خواهید برای چاپ کارت ویزیت در نظر بگیرید دارد. البته هزینه چاپ کارت ویزیت دورو و تک رو تفاوت فاحشی با هم ندارند و عموم کارفرمایان کارت ویزیت دو رو را برای چاپ انتخاب می کنند.

کاربرد کارت ویزیت چیست؟

هدف کارت ویزیت در این است که در کم ترین زمان ممکن، حیاتی ترین اطلاعات شرکت شما را مثل نام شرکت، نوع خدمات شما، شماره تماس شرکت، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی، آدرس، لوگو و… را به مخاطب برساند. کارت ویزیت به طور مستقیم با هویت سازی برند شما ارتباط دارد.

تلاش کنید تا جای ممکن طراحی کارت ویزیت خود را جدی بگیرید و به طراحان حرفه ای بسپارید. چرا که اگر نکات طراحی کارت ویزیت به خوبی رعایت نشوند سرمایه مالی و زمانی شما از دست خواهد رفت.

اندازه کارت ویزیت معمولا 9 سانتی متر در 6 سانتی متر است. اما هیچ اجباری در یکسان نگه داشتن این اندازه وجود ندارد. کارت های ویزیت زیادی در اندازه ها و اشکال مختلف با خلاقیت بسیار بالا وجود دارند که این قائده را شکسته اند.

برای افزایش جذابیت کارت ویزیت پیشنهاد می شود که جزئیات اطلاعات شرکت در پشت کارت ویزیت آورده و روی کارت ویزیت صرفا آرم یا لوگو و نام شرکت گنجانده شود.

کارت ویزیت وسیله ای برای ارتباط مستقیم با مشتری است پس باید به نوع اطلاعات درج شده و طراحی آن دقت لازم را به عمل آورد. شما برای طراحی کارت ویزیت خود باید به مخاطب هدف خود توجه کنید. آیا آنان فارسی زبانند یا انگلیسی زبان؟ بیشتر زن هستند یا مرد؟ با کارفرمایان در ارتباطیم یا افراد معمولی؟ شما باید حتما این موارد را برای طراحی کارت ویزیت خود در نظر بگیرید.

می توانید به دو صورت کارت ویزیتتان را چاپ کنید. چاپ افست یا دیجیتال. در چاپ افست شما باید حداقل هزار عدد کارت ویزیت چاپ کنید تا هزینه های چاپ به صرفه شود اما اگر می خواهید کمتر از هزار عدد چاپ کنید، چاپ دیجیتال گزینه مناسبی است. نکته ای که وجود دارد این است که کیفیت چاپ دیجیتال بسیار کمتر از چاپ افست است و هزینه های نهایی بیش تر خواهند شد.

در ایران معمولا سعی بر این است که اندازه های موارد چاپی به صورت استاندارد باشند تا هم هزینه چاپ و مصرف کاغذ کم شود و هم سرعت چاپ بالاتر رود.

فراموش نکنید که هزینه ساخت یک کارت ویزیت نسبت به دیگر هزینه های تبلیغاتی، بسیار کمتر است پس از داشتن یک کارت ویزیت خوب اطمینان حاصل کنید.

چگونه کارت ویزیت را به مخاطبمان ارائه کنیم؟

برای ارائه کارت ویزیت بهتر است همراه آن هدیه ای نیز به مخاطبمان بدهیم. این کار باعث می شود با حس خرسندی کارت ویزیت شما را مطالعه کند و در نتیجه به یاد ماندنی تر شوید.

از هیچ فرصتی برای ارائه کارت ویزیت خود به دیگران نگذرید. حتی اگر یک صحبت خیلی معمولی با مشتری احتمالی خود دارید فراموش نکنید تا کارت ویزیت شرکتتان را در اختیار او قرار دهید. مخصوصا اگر به او خدمات رایگانی ارائه کرده اید. چرا که کارت ویزیت همچون طنابی شما را به مشتری وصل کرده و مشتری نگران گم کردن آدرس شما نخواهد بود. ما باید تا جای ممکن امکان پیگیری را برای مشتری فراهم کنیم. این کم ترین خدمتیست که میتوانیم برای مشتری در نظر بگیریم.

برای اینکه مخاطب را برای نگه داشتن کالا ترغیب کنیم می توانیم آن را قابل مصرف کنیم. برای مثال آن را به صورت یک نشان طراحی کنیم تا مشتری بتواند آن را در کتابخوانی به کار ببرد. با این کار شانس پایدار ماندن شما در ذهن مشتری بسیار بالا می رود.

با خرج خلاقیت بیشتر روی طراحی کارت ویزیت می توانید به یاد ماندنی تر شوید. پس خلاقیت و زیبایی کار را فراموش نکنید چرا که در میزان تاثیرگذاری شما روی مشتری اثر بسزایی می گذارد.

اما آیا ارائه کارت ویزیت دیگر قدیمی نشده است؟

امروزه با گسترش تکنولوژی و استفاده روز افزون از اینترنت شاید دیگر کم تر کسی به تاثیر تبلیغات حضوری توجهی نشان دهد. اما باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که تبلیغات حضوری شکل رسمی تری به شرکت شما می دهد و باعث می شود که شرکت جدی تر تلقی شود. همچنین برخی از افراد هستند که با شیوه های قدیمی کسب اطلاعات راحت ترند و اگر ما آن ها را به تغییر روندشان اجبار کنیم حس خوشایندی پیدا نکنند.

نکته بعدی برای لازمه داشتن کارت ویزیت این است که یک شرکت باید بتواند در تمام حوزه های تبلیغاتی قوی و قدرتمند دیده شود. فرض کنید یک مشتری از نوع خدمات شما رضایت داشته و از شما یک کارت ویزیت درخواست کند و شما آن را نداشته باشید. این موضوع می تواند باعث جا خوردن مشتری شود. چون کارت ویزیت همچنان در فرهنگ ما نقش برجسته ای دارد. پس بهتر است همیشه آماده همچین درخواست هایی از سوی مشتری باشیم. تا زمانی که مشتریان عادت به دریافت کارت ویزیت دارند شما هم به آن نیاز دارید.

همچنین کارت ویزیت برای کسب و کار های تازه کار باید در اولویت باشد. چرا که اولین قدم برای شما و شرکت شما برندسازی است. هویت سازی و برند سازی مخصوصا اگر در آغاز راه هستید بسیار مهم و حیاتی است. فرض کنید کسب و کار شما بسیار نا شناخته است و در نتیجه مشتریان اندکی دارید. یک کارت ویزیت با طراحی خاص و درخور می تواند اولین قدم برای ارتباط مستقیم با مشتریان جدید شما باشند.

انواع کارت ویزیت کدام اند؟

از آنجایی که کارت ویزیت های متنوع بسیاری وجود دارد پس مواد سازنده مختلفی برای ساخت یک کارت ویزیت داریم. در ادامه انواع مواد سازنده کارت ویزیت بررسی می شوند.

کارت ویزیت پی وی سی (PVC):

کارت ویزیت پی وی سی از جنس پلاستیک پی وی سی است. این پلاستیک با محیط زیست سازگاری دارد و نسبت به بقیه همنوعان خود زودتر تجزیه می شود. همچنین از آن جایی که ساختاری ضد آب دارد می تواند در حفظ و دوام کارت ویزیت شما موثر باشد.

کارت ویزیت شیشه ای:

مواد سازنده آن همان پی وی سی است اما از نوع شفاف. این کارت ها همچون کارت های قبلی ضد آب بوده و سازگاری با محیط زیست دارند.

کارت ویزیت لمینت (روکش پلاستیکی ضخیم):

در کارت ویزیت های لمینتی، پوشش لمینت به صورت محافظی برای کارت ویزیت شما عمل میکند و اجازه نمی دهد که به راحتی کارت شما تا خورده و یا از بین برود.

کارت ویزیت سلفونی(روکش پلاستیکی نازک):

سلفون نیز نوع دیگری از انواع پوشش روی کارت هاست که آن هم همچون لمینت طول مدت ماندگاری کارت را افزایش می دهد.

کارت ویزیت کتان امباس:

کارت ویزیت کتان قابلیت ازتجاعی داشته و در نتیجه هرگز نمی شکند. اما امکان پاره شدن برای این نوع کارت های ویزیت وجود دارد.

کارت ویزیت بافت دار:

این نوع کارت ویزیت با استفاده از خلاقیت بسیار می تواند به خوبی با کسب و کار شما همراه شده و شما را با تاثیر گذاری بیشتری معرفی کند. در این نوع کارت ها اطلاعات شما روی بافت چوبی، فلزی،پارچه ای، چرمی و غیره چاپ می شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که کارت ویزیت بافت دار می تواند هزینه های شما را افزایش دهد.

کارت ویزیت بدون روکش:

گاهی کسب و کار شما ایجاب می کند که اطلاعات به صورت دستی روی کارت نوشته شود. مثلا اگر شما یک آموزشگاه داشته باشید می توانید کارت ویزیت خود را با کارت عضویت مخاطبتان یکی کنید و تعداد جلسات حضور وی را علامت بزنید.

کارت ویزیت

یکی از روش های کسب درآمد تبلیغات است شما با استفاده از تبلیغات می توانید کسب و کار خود را به دوستان، آشنایانتان معرفی کنید یکی از راه های تبلیغات استفاده از کارت ویزیت است. کارت ویزیت یا کارت تجاری کارتی است که به شیوه بصری کسب و کار شما را در چند ثانیه معرفی می کند که درآن اطلاعات مربوط به کسب و کارتان در آن قرار می گیرد این اطلاعات شامل نام کسب و کار، لوگو، شماره تماس، ایمیل و… می باشد.

در واقع شما با استفاده از کارت ویزیت اطلاعات تان را به اشتراک می گذارید و هویت شرکت تان مطرح می کنید، کارت ویزیت می تواند به عنوان کلیدی ترین ابزار برای ارتقاء کسب و کارتان باشد. کارت های ویزیت معمولا به دو دسته چاپی و الکترونیکی تقسیم می شوند در نوع چاپی کارت ویزیت بر روی جنس های مختلف کاغذ از جمله گلاسه، سلفون مات و براق، لمینت مات و براق، PVC چاپ می شوند در ادامه شما با انواع کاغذها آشنا می شوید در نوع الکترونیکی کارت ویزیت در موبایل، کامپیوتر و ایمیل استفاده می شود.

طراحی کارت ویزیت

قبل از اینکه کار طراحی کارت ویزیت تان را شروع کنید باید یک چاپگر خوب برای چاپ کارت انتخاب کنید که بتواند کارت ویزیت شما در اندازه ای که مد نظرتان است طراحی کند. همان طور که قبلا اشاره شد کارت ویزیت یکی از راهای تبلیغات است شما می توانید در ابعاد مختلف و با اشکال مستطیل یا مربع طراحی کنید.

هنگام طراحی باید از نوع و اندازه فونت مناسب استفاده کرد و همچنین رنگ سازمانی باید در طراحی کارت رعایت شود. کارت ویزیت را می توانید به صورت افقی یا عمودی طراحی کنید البته طراحی افقی متداول تر هست ولی در طراحی عمودی نشان دهنده خاص بودن کار شما می باشد، اطلاعات مربوط به کسب و کار شما در هر دو سمت کارت قرار می گیرد می توانید لوگو و نام کسب و کارتان را در روی کارت، ایمیل و شماره تماس مربوط به کسب وکارتان را در پشت کارت درج کنید.

اگرقصد دارید برای یک کمپانی بین المللی کارت ویزیت طراحی کنید شما می توانید اطلاعات کسب وکارتان با زبان فارسی روی کارت درج کنید و با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر در پشت کارت طراحی کنید. موقعیت قرارگیری اطلاعات و همچنین طراحی کارت توسط شخص ایده پرداز و خلاق انجام می شود. زمانی شما می توانید در طراحی کارت ویزیت موفق عمل کنید که خصوصیاتی از قبیل خلاقیت و خاص بودن، لوگو، رنگ و تایپوگرافی، پیام، کیفیت و شکل و دستور زبان را دارا باشید.

ویژگی های کارت ویزیت:

در طراحی کارت ویزیت شما 10ثانیه زمان دارید که بتوانید مخاطب تان را متقاعد کنید از خدمات و محصولات شما استفاده نمایند برای اینکه بتوانیم در طراحی کارت ویزیت موفق باشیم نیاز داریم که این موارد را رعایت کنیم.

  • محتوای کارت ویزیت باید شامل اطلاعاتی نظیر نام کسب و کار، شماره تماس، آدرس وب سایت، فکس، ایمیل، برند و همچنین شعار آن کسب و کار را باشد.
  • استفاده از فونت های مناسب در طراحی
  • استفاده از کاغذ مناسب
  • کوتاه بودن نوشته ها در کارت ویزیت
  • ایده پردازی و خلاقیت
  • استفاده از رنگ های مناسب در طراحی کارت ویزیت
  • استفاده از تصویری که نمایانگر کسب و کار شما هست

برای موفق شدن در زمینه طراحی کارت ویزیت شما باید بتوانید به خوبی آن موضوع کسب و کار و هدف آن را در ذهن مخاطب تصویر سازی کند تا به نظر مخاطب جلب توجه کند و آن محصول را خریداری کند.

چاپ کارت ویزیت

بعد از اینکه طراحی کارت ویزیت به اتمام رسید باید برای چاپ آن اقدام کنید چاپ به دو دسته دیجیتال و افست تقسیم می شود در چاپ افست حداقل 1000 عدد چاپ می شود در چاپ دیجیتال حداقل 100 عدد چاپ می شود و در مواقع اضطراری می توانید از این نوع چاپ استفاده کنید سرعت بیشتری نسبت به چاپ افست دارد هزینه های چاپ افست مقرون به صرفه تر از چاپ دیجیتال می باشد.

کارت ویزیت برای افرادی که از تکنولوژی استفاده نمی کنند یک راهی است که بتوانید کسب و کار خودتان را معرفی کنید در واقع یک نوع بازاریابی است شما در طراحی کارت ویزیت باید در چند ثانیه بتوانید مشتری را متقاعد کنید که از شما خرید کند برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم باید در طراحی به اینکه چه کسی هستید؟ چه کاری انجام می دهید؟ آدرس و نوع ارتباط باید اشاره شود.

انواع کارت ویزیت

قبل از چاپ کارت ویزیت باید تصمیم گیری کنید که این طرح شما بر روی کدام کاغذ چاپ شود شما این انتخاب را بر عهده مشتری می گذارید کاغذهایی که برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شوند انواع مختلفی دارند عبارتند از: کتان امباس، کتان ،سلفون مات، سلفون براق، سلفون مات مخملی، لمینت مات، لمینت براق، لمینت مات برجسته و شیشه ای شفاف.

کارت ویزیت لمینت براق:

کارت ویزیت لمینت براق دارای یک روکش ضخیم و شفاف هست که بر روی کاغذ گلاسه چسبانده می شود و با غلطکی که دارد گرما را از خود عبور می دهد.

کارت ویزیت براق:

کارت ویزیت براق یک سطح براق و صاف دارد

کارت ویزیت بافت:

کارت ویزیت بافت از جنس کاغذ کتان می باشد و هزینه بالایی برای  چاپ این نوع کارت در بردارد.

روش های چاپ

برای چاپ کارت ویزیت شما می توانید از روش های برجسته سازی و منبت کاری،letter press و قلع فویل استفاده کنید.

برجسته سازی و منبت کاری

 در روش برجسته سازی نمای سه بعدی دارد که در برجسته سازی نوشته ها برجسته می شود ولی در منبت کاری یا کتیبه نوشته ها در داخل کارت حکاکی می شوند و همچنین در هنگام چاپ از جوهر استفاده نمی کند.

letter press

در این روش از جوهر استفاده می شود

قلع فویل

در نوع قلع فویل از جنس فلزمی باشد مانند طلا،برنج،برنزو…

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟