سربرگ یا letterhead چیست؟

سربرگ اداری برگه هایی برای تبادلات درخواست های اداری و وسیله ای برای سازماندهی به آنان است که به صورت اختصاصی برای شرکت طراحی شده است. اندازه این سربرگ ها معمولا بین A4 و A5 متغیر است. ابعاد کوچک تر، بیش تر برای دفترچه های یادداشت استفاده می شوند و در آن ها تاریخ و شماره پیوست حذف خواهد شد. این سربرگ ها به راحتی قابل تشخیص بوده و لوگوی شرکت روی آن قرار گرفته است. تنها می توان از یک روی سربرگ استفاده کرد و درخواست خود را نوشت. این موضوع یکی از ایرادات سربرگ ها می باشد.

با اینکه وجود ابزار هایی همچون ایمیل باعث می شوند که شما تنها با یک کلیک پیام خود را به مشتریان بفرستید اما این کار بسیار کلیشه ای و معمولی ست. در حقیقت این روش بسیار سریع نشان دهنده این است که شما اهمیت زیادی به مشتریان خود نمی دهید. شما به روشی نیاز دارید که مشتریان خود را در همان برخورد اول راضی کنید. اینجاست که اهمیت سربرگ ها آشکار می شوند.

وجود سربرگ ها در یک شرکت نمایی رسمی به در خواست ها می دهد و یکی از نیاز های اساسی هر سازمان است. آن ها کمک بسیاری به اعتبار سازی شرکت شما می کنند.  در سربرگ باید نام شرکت، لوگو، آدرس، تاریخ و … وجود داشته باشد. از سربرگ می توان برای نوشتن قراردادها نیز استفاده کرد. شما با سربرگ ها رسمی تر و حرفه ای تر دیده می شوید.

بیشتر مردم فکر می کنند که سربرگ ها فقط برای سازمان های بسیار بزرگ استفاده می شوند تا بین بخش های مختلف سازمان ارتباط برقرار شود. اما همه سازمان ها با هر اندازه ای می توانند از سربرگ استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

موارد استفاده از سربرگ به این صورت است

  1.  نوشتن فاکتور ها
  2.  صورت جلسه کردن
  3.  ثبت درخواست های قانونی و بین سازمانی
  4.  تهیه اطلاعات از بخش های مختلف یک شرکت

امروزه استفاده از سربرگ ها به مصارف سازمانی محدود نمی شوند و برخی افراد برای مصارف شخصی نیز در خانه هایشان از آن ها استفاده می کنند.

 برای طراحی سربرگ لازم است به این نکته توجه کنید که اصل سادگی روی طراحی سربرگ پیاده شود. بخش اعظم یک سربرگ باید فضای خالی باشد. بدین خاطر که هدف از داشتن سربرگ مکتوب کردن درخواست های اداری است. در کنار آن فونتی که برای نوشتن آدرس و نام شرکت استفاده می کنید نباید بزرگ باشد.

حتما در طراحی سربرگ خود از رنگ سازمانی الگو بردارید. سربرگ ها باید شماره و پیوست داشته باشند. سربرگ یکی از اجزای اصلی اوراق اداری است که در هویت سازی برند شما نقش اصلی ایفا می کند. یک شرکت می تواند از قابلیت های متفاوت یک سربرگ استفاده کند. برای مثال با توجه به نوع و منشا درخواست سربرگ هایی در اندازه های متفاوتی داشته باشد. اینگونه جستو جوی اطلاعات در بین آن ها راحت تر شده و زمان زیادی صرفه جویی می شود. اعتماد سازی یکی از چالش های بزرگ شرکت ها مخصوصا شرکت های تازه تاسیس است. به طوری که بسیاری از هزینه های تبلیغاتی صرف برند سازی و ایجاد اعتماد بین سازمان و مشتری می شوند.

اما چگونه این روند را تسهیل کنیم؟ بله سربرگ ها. سربرگ ها یکی از بهترین راه های ایجاد اعتماد بین سازمان و مشتری هستند. از آن جایی که سربرگ ها باعث می شوند شرکت به صورت رسمی تری دیده شود در نتیجه جدی تر به چشم مخاطب آمده و مشتری بیش تر به شما اعتماد خواهد کرد. در برخی سازمان ها چاپ سربرگ عملی بیهوده انگاشته می شود و بعد از چاپ اول، دیگر چاپ نخواهند شد. دلیل احتمالی این امر این است که سربرگ ها بیشتر به صورت درون سازمانی مورد استفاده واقع شده و در نتیجه عدم رفت و آمد مشتریان زیاد درون سازمان، باعث دست کم گرفتن اوراق اداری شده است. در حالی که اثر گذاری که سربرگ ها و دیگر اوراق اداری روی رسمیت برند شما دارد غیر قابل انکار است.

دقت کنید از آن جایی که این سربرگ ها در بر دارنده لوگوی شما هستند در نتیجه باید به اینکه چه کسانی به آن ها دسترسی دارند توجه کرد.

شما می توانید سربرگ های خود را به صورت رنگی یا سیاه و سفید در آورید. اما چاپ رنگی زیبایی بصری بیش تری نسبت به چاپ سیاه و سفید دارد. در صورت اتمام سربرگ ها می توانید آن ها را  به راحتی به وسیله پرینتر چاپ کنید و این یکی از مزایای سربرگ نسبت به اوراق اداری دیگر است. از آن جایی که چاپ سربرگ راحت است و تاثیر گذاری بسیاری دارد، هرگز از وجود آن در سازمان خود غافل نشوید. چرا که موفقیت و بهتر دیده شدن شما را تضمین خواهد کرد.

سربرگ ها توانایی ها و قابلیت های بسیاری دارند. برای مثال آن ها می توانند یک مشتری احتمالی را به مشتری ثابت شما تبدیل کند. اگر سربرگی به خوبی طراحی شده باشد می تواند تمایل مشتری به همکاری را  بیش تر کند. چرا که اعتماد سازی روی تصمیم نهایی وی اثر گذار بوده است. سربرگ ها باعث می شوند که امنیت شرکت به خطر نیفتد. این امر بدین خاطر صورت می پذیرد که تمام درخواست ها با تاریخ و امضا به صورت مکتوب در آمده و در صورت نیاز می توان آن ها را به راحتی پیدا کرد. همچنین شرکت های دیگر نمی توانند از سربرگ شما کپی کرده و از اعتبار شرکت سو استفاده کنند. با استفاده از سربرگ می توان در صورت پخش درخواست به خارج از سازمان، شرکت خود را معرفی کرد و  تبلیغات انجام داد.

اگر سربرگ های یک شرکت به خارج از شرکت راه یابند به راحتی می توان آن ها را به شرکت شما نسبت داد و قابل شناسایی خواهند شد. چرا که خوانندگان قبل از اقدام به خواندن آن ها با طراحی زیبا به همراه لوگو و طرح سازمانی شما مواجه می شوند. اگر یک سربرگ بتواند در همان لحظه اول نگاه بیننده را به خود جلب کند پس به مقصود خود رسیده است.  پس سربرگ ها تیری هستند که در آن واحد به اهداف زیادی می خورند. سربرگ ها چهره رسمی به کسب و کار شما می دهند. مشتریان نیز دوست دارند با آن ها به صورت رسمی و محترمانه رفتار شود. در نتیجه سربرگ ها می توانند در افزایش رضایت مشتریان نقش بسزایی داشته باشند. در نگاه مشتریان اندازه ساختمان کسب و کار شما شاید مسئله مهمی نباشد اما وجود یک سربرگ مسلما با شایستگی شرکت شما رابطه مستقیمی دارد. بدون وجود یک سربرگ خوب نامه شرکت خالی خواهد ماند و توانایی های از پیش گفته شده، توسط مشتری زیر سوال خواهد رفت.

می توان سربرگ هایی با طراحی های خاص و کاغذ هایی با گرماژ بالا چاپ کرد تا بتوان آن ها را به طور کاملا اختصاصی برای مشتریان خاص فرستاد.

در طراحی سربرگ باید به این نکته توجه کرد که اندازه فونت در کاغذ A4  و A5  با هم فرقی ندارند. همچنین سربرگ یک اوراق اداری تک زبانه است. در طراحی سربرگ سعی کنید از متون مذهبی استفاده نکنید.

پیش از چاپ سربرگ حتما به این نکته توجه داشته باشید که اشتباه املایی و تایپی در چاپ های وسیع غیر قابل جبران هستند در نتیجه قبل از اقدام به چاپ حتما از درست بودن اطلاعات مطمئن شوید.

کلام آخر

در دنیای بسیار رقابتی امروز نمی توان از رقبا عقب ماند. مشتریان از بین میلیون ها شرکت موجود در عرصه رقابتی به دنبال شرکتی می گردند که بتوانند به آن اعتماد کند. حتی کوچک ترین اهمال کاری می تواند برای شرکت شما ضرر های جبران نا پذیری بزند. در نتیجه یک سازمان هدفمند باید از تمام روزنه های تبلیغاتی به خوبی استفاده کند تا در دنیای پر رقابت امروزه کوچک شمرده نشود.

طراحی سربرگ

سربرگ یکی از عناصر ضروری اداری است از آن برای ارسال و دریافت مکاتبات اداری استفاده می شود برای هر کسب و کاری نیاز است اطلاعاتی که در سربرگ قرار می گیرد شامل نام شرکت، زمینه فعالیت، تاریخ، شماره پیوست، آدرس و لوگو می باشد  وجود لوگو در سربرگ نشان دهنده هویت آن سازمان می باشد رعایت این موارد در هنگام طراحی سربرگ نظم بیشتری به نامه های اداری می بخشد و این اطلاعات که این نامه توسط چه شرکتی در چه تاریخی به سازمان ارسال شده است در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

زمانی که یک سربرگ را طراحی می کنید برای اینکه بتوانید نتیجه کارتان را مشاهده کنید باید از کاغذ استفاده کنید در طراحی سربرگ برای پیاده سازی طرح تان می توانید از کاغذ هایی با سایز A4,A5 و B6,A6 استفاده کنید برای اینکه بخواهید سربرگتان را در سایز استاندارد طراحی کنید باید از کاغذ هایی با سایز A4,A5 استفاده کنید. از کاغذ هایی با سایز B6,A6 به عنوان نت برداری استفاده می شود شما با طراحی سربرگ در این سایز می توانید یک دفترچه یادداشت تبلیغاتی در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. در زمان طراحی سربرگ در سایزهای کوچک لازم است که واژه یادداشت حتما یاد آوری شود و از افزودن مواردی مانند تاریخ پیوست، آدرس اجتناب شود.

نکته ای که باید در زمان طراحی سربرگ به آن توجه کنیم محل استقرار المان ها می باشد مواردی مانند تاریخ، شماره پیوست، لوگو در بالا سربرگ قرار می گیرد و مواردی مانند آدرس و شماره تلفن در پایین سربرگ قرار می گیرد، در زمان طراحی سربرگ از حداقل عناصر گرافیکی استفاده شود تا یک فضایی برای مکاتبات اداری وجود داشته باشد.

کاربرد سربرگ

از سربرگ ها برای صدور فاکتور و پیش فاکتور، ارسال نامه های اداری ، قراردادها، نوشتن نامه های اداری استفاده می شود.

نکات ضروری در طراحی سربرگ

  • استفاده از فونت های مناسب

اولین نکته ای که در هنگام طراحی باید به آن توجه کنیم اندازه و نوع فونت می باشد، متداول ترین سایز فونت برای طراحی سربرگ فونت های بین   PT8-14 متغیر می باشد از فونت هایی با سایز10-14 PT برای تایپ نامه عناوین مهم را با فونت بزرگ و بولد شده استفاده می شود .همچنین از فونت هایی با سایز PT 8-12 برای نشانی شرکت مورد نظر و تلفن استفاده می شود.

  • استفاده مناسب از رنگ ترکیبی

برای جذابیت بصری باید از رنگ هایی ترکیبی و تیره هستند استفاده کنید تا بر روی نوشته ها تاثیری نگذارد.

  • قرار گرفتن اطلاعاتی نظیر شماره تلفن، آدرس، لوگو، تاریخ و… از عوامل مهم در هنگام طراحی سربرگ است این اطلاعات باید به گونه ای باشد که در ذهن مخاطب تاثیر گذار باشد.
  • در هنگام طراحی سربرگ براساس سلیقه خود می توانید محتوای داخل سربرگ راست چین، چپ چین یا وسط چین کنید.
  • در زمانی که می خواهید یک سربرگ طراحی کنید به این نکته توجه کنید تا جایی که براتون مقدور هست سربرگ را برروی پس زمینه ای سفید یا مشکی طراحی شود تا در زمان ارسال سربرگ با فکس یا کپی گرفتن از سربرگ مسئله ای نداشته باشید.
  • نکته ای دیگر که باید در هنگام طراحی سربرگ به آن توجه کنیم رنگ سازمانی است استفاده از رنگ سازمانی در سربرگ هویت سازمان را به دیگران معرفی می کند و دیگران با دیدن سربرگ سازمان شما، نام یا برند سازمان شما را برای مخاطب یادآوری می شود. به عنوان مثال شرکت همراه اول از رنگ سازمانی آبی استفاده می کند استفاده این رنگ در سربرگ بیننده شرکت همراه اول را به یاد می آورد.
  • همان طور که قبلا در مورد سایزهای استاندارد کاغذ برای طراحی سربرگ مطرح شد باید به این نکته توجه کنیم که سربرگ باید در کاغذ هایی در ابعاد A4,A5 طراحی شود و همچنین تغییر سایز از A4 به A5 براساس جلوه بصری که ایجاد می شود امکان پذیر است.
  • یکی دیگه از نکاتی که باید در زمان طراحی سربرگ به آن توجه کنیم عدم استفاده از علائم مذهبی مانند حدیث، آیه ای از قرآن می باشد فقط مجاز به استفاده از عنوان “به نام خدا” در متن نامه می باشید.

مزایای سربرگ

  • با ارسال نامه های اداری در نوع سربرگ این امکان را برای شما فراهم می کند که مشتریان خود را افزایش دهید.
  • شما با به کارگیری ترکیب های رنگی در طراحی سربرگ می توانید نقش مهمی را ایفا کنید که این باعث ایجاد جلوه بصری می شود و همین امر در جذب مخاطب اهمیت به سزایی دارد.
  • در هنگام طراحی سربرگ باید تمام اطلاعات مربوط به شرکت مانند لوگو، آدرس، شماره تلفن، تاریخ و… باید باشد استفاده از این اطلاعات در سربرگ هویت شرکت نشان داده می شود.
  • استفاده از سربرگ در مکاتبات اداری امنیت شرکت برای کپی کردن محتوای نامه برقرار می شود و کسی حق کپی برداری از آن را نخواهد داشت.
  • ارائه نامه ها، پیش فاکتورها و… به شرکت در قالب سربرگ نوعی تبلیغات و بازاریابی محسوب می شود و با درج اطلاعات آدرس، شماره تماس، تاریخ و… در سربرگ تعداد مشتریانتان افزایش می یابد.
  • از آنجایی که رعایت احترام در ارتباط های سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است شما با نوشتن نامه های اداری در قالب سربرگ احترام بین دو شرکت رعایت می شود.

معایب سربرگ

امکان استفاده از سربرگ در کاغذ به صورت پشت و رو وجود ندارد برای ارسال مکاتبات اداری باید از آن به صورت یک رو استفاده کنید عدم استفاده از سربرگ به صورت پشت و روی از معایب استفاده از سربرگ می باشد.

انواع سربرگ

سربرگ ها از نظر جنس و سایز به انواع مختلفی تقسیم می شود.

  • سربرگ تحریر: نوعی دیگری از کاغذ ها که برای سربرگ استفاده می شود سربرگ های تحریر می باشد این نوع سربرگ ها در کاغذ های A4,A5 طراحی می شوند جنس این نوع سربرگ معمولا نازک هستند و قابلیت چاپ 4 رنگ را بر روی کاغذ را دارد.
  • یکی از مواردی که باید به آن اهمیت دهیم گرماژ هست برای چاپ سربرگ در صورتی که بخواهید از پرینتر استفاده کنید باید از گرماژ پایین استفاده کنید ولی در غیر این صورت باید از گرماژ بالا استفاده کنید.
  • برای چاپ سربرگ می توانید از کاغذ هایی با جنس کتان، تحریر، کرافت و گرماژ استفاده می شود.
  • استفاده از کاغذهایی با سایز A4 متداولترین سایز در مکاتبات اداری استفاده می شود و استفاده از کاغذ هایی با سایز A5 برای مکاتبات اداری خیلی کوتاه استفاده می شود.
  • طراحی سربرگ با جذابیت بالایی مانند استفاده از بافت و به کار گیری طرح های فانتزی در جذب مخاطب موثر می باشد برای طرحی سربرگ های فانتزی باید از کاغذ هایی با گرماژ بالا استفاده شود.
  • طراحی و چاپ سربرگ بر روی کاغذهایی با سایز A4 استفاده می شود.
  • برای طراحی لوگو شما می توانید از رنگ های سیاه و سفید استفاده کنید ولی استفاده از ترکیب رنگی 4 گانه علاوه بر اینکه در جذب مخاطب موثر است استفاده از آن جزئیات را در طراحی مانند لوگو، نشان می دهد.

چاپ سربرگ

چاپ سربرگ در کاغذهایی با سایز A4,A5,A6,B6 انجام می شود برای چاپ سربرگ در سایز کوچک از کاغذهای A6,B6 استفاده می شود معمولا برای چاپ سربرگ ها در سایز کوچک می توانید از کاغذ های 80 گرمی یا 100 گرمی با جنس های گلاسه،کتان استفاده کنید برای کیفیت بیشتر استفاده از کاغذ های 100 گرمی پیشنهاد می شود. چاپ سربرگ از رنگ های سیاه و سفید ترکیبی از چند رنگ استفاده می شود برای چاپ سربرگ از پرینتر های معمولی استفاده می شود استفاده از ترکیب چند طیف رنگی در سربرگ توصیه نمی شود به دلیل اینکه در زمان ارسال سربرگ از طریق فکس و همچنین در زمان کپی از سربرگ متن موجود در سربرگ نامنظم می شود و خوانایی خود را از دست می دهد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟