طراحی پوستر
پوستر ها صفحاتی با طراحی های خاص هستند که اندازهشان بزرگ تر از ورقه A4 بوده و در مکان های پر رفت و آمد روی تکیه گاهی نصب می شوند. وظیفه یک پوستر این است که نگاه افراد را به خود جلب کند و اطلاعات مهمی را به آنان انتقال دهد. پوستر ها در دید عموم قرار می گیرند و فرصت مناسبی را برای دیده شدن در اختیارمان می گذارند. با استفاده از نام شرکت و لوگو و رنگ سازمانی در طراحی پوستر می توانید کمک شایانی به برند سازی کنید. پوستر ها بیش تر از اینکه برای خواندن اطلاعات طراحی شوند برای جلب نظر بیننده و دیده شدن ساخته می شوند. پس در طراحی آن در قدم اول به جذابیت بصری کار باید توجه کرد. در طراحی پوستر باید به این نکته توجه کنیم که برای چه شرکتی قرار است طراحی صورت پذیرد و نوع خدمات آن ها به چه صورت است. این کار باعث می شود تا طراحی به صورت موثر تری صورت گیرد.
تاریخچه پوستر ها در ایران همانند تاریخچه آن در عرصه بین الملل پر فراز و نشیب نیست. پوستر ها با رواج صنعت چاپ در ایران تکامل پیدا کردند. آن ها از اطلاعیه های اجتماعی دولتی سرچشمه گرفتند. مثل اعلامیه های نظام خدمت. بعد ها از این اعلامیه ها الگو برداری شد و پوستر های گوناگون با اهداف مختلفی شکل گرفتند.
پوستر ها باید بتوانند با حفظ سادگی اطلاعات مد نظر را به بیننده انتقال دهند. در نتیجه استفاده از تصاویر با کیفیت می تواند برای جلب نظر بیننده تاثیر گذار باشد. بهتر است برای طراحی پوستر های تبلیغاتی منظورمان را به جای استفاده از متن با عکس به بیننده برسانیم چرا که انتقال مفهوم با تصاویر بسیار سریع تر صورت می گیرد و نیازی نیست که فرد حتما به زبان ما آشنایی داشته باشد.
نه تنها نوع طراحی پوستر مسئله ای با اهمیت است بلکه محل نصب آن نیز حائز اهمیت می باشد. محل نصب پوستر باید در معرض دید افراد زیادی قرار گیرد. باید از خود پرسید در چه مکان هایی نه تنها افراد رفت و آمد زیادی دارند بلکه لحظاتی نیز در آنجا می ایستند. مترو می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. دکه ها، پارک ها، سینما ها. همه و همه می توانند مکان های خوبی برای نصب پوستر باشند اما علاوه بر تمام این ها باید به مورد مهم دیگری نیز توجه کرد و آن مخاطب هدف شماست. شما باید بفهمید که مخاطبان هدف شما در چه مناطقی بیش تر در رفت و آمد هستند.
یافتن این مسئله می تواند شما را چندین قدم به هدفتان، یعنی بیش تر دیده شدن نزدیک تر کند. برای مثال مخاطبین هدف شما دانش آموزان هستند. شما باید پس از کسب اجازه از مدیر مدرسه پوستر خود را در مدارس نصب کنید. یا اینکه اگر مخاطبین هدف شما دوستداران رشته هنر هستند بهتر است پوستر خود را در محل برگزاری گرد هم آیی های هنری نصب کنید. در نصب پوستر باید به این موضوع توجه کنید که پوستر در مکانی مخفی نباشد. یا اینکه در زاویه مناسبی نصب شده باشد. چرا که شاید شما تمام موارد قبلی را رعایت کرده باشید اما با انتخاب محل نامناسب برای نصب پوستر زحماتتان ناچیز شود. همچنین مراقب باشید که مجوز های لازم را برای نصب پوستر اخذ کرده اید تا پوسترتان برای مدت زمان طولانی تری روی دیوار باقی بماند.
پوستر ها یکی از روش های تبلیغاتی موثری هستند که نسبت به سایر روش ها مزایای دیگری نیز دارند. به طور مثال آن ها در اندازه و شکل و شمایل خود بسیار انعطاف پذیر بوده و دستانتان را برای انتخاب اندازه پوستر باز می گذارند. هم چنین شما می توانید با توجه به مخاطبین هدف خود آن ها را در هر جایی که بخواهید نصب کنید و این کاملا بسته به انتخاب شماست. از آن جایی که پوستر ها یک جا نصب شده و به حال خود گذاشته می شوند می توان گفت که آن ها در مدت زمان طولانی تری نسبت به تراکت ها تاثیر خود را می گذارند و این ویژگی می تواند بازدهی آن ها و اثر گذاریشان را افزایش دهد.
این روش نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه تر بوده و سرمایه را در مدت زمان کم تری به فرد باز می گرداند. چاپ پوستر یکی از روش های ارزان تبلیغاتی است و بازدهی بسیار مناسبی دارد. چاپ پوستر های بزرگ تر نسبت به پوستر های کوچک بازدهی مناسب تری دارد و دست طراح را برای طراحی باز می گذارد. پوستر های بزرگ تر حتی از آن سوی خیابان نیز دیده شده و یا از داخل ماشین نیز قابل تشخیص است. در نتیجه اگر پوستر های خود را می خواهید در تعداد محدودی چاپ کنید انتخاب پوستر های بزرگ می تواند انتخاب درستی باشد.
برای طراحی پوستر می توان خلاقیت های بسیاری به کار برد. به طور مثال می توان از رنگ های نئونی برای بولد کردن خط و خطوط ها استفاده کرد و یا از طلاکوبی و نقره کوبی بهره برد. برای چاپ پوستر نیز می توان از کاغذ های مختلفی نیز استفاده کرد. به طور مثال می توان از کاغذ هایی با گرماژ 80 یا 100 بهره برد. هرچه گرماژ کاغذ بالاتر باشد استحکام آن بیش تر است.
پوستر ها انواع گوناگونی دارند
پوستر های تجاری:
پوستر های تجاری برای معرفی یک کالا به همراه شرکت تولید کننده طراحی می شوند و نوع طراحی آن ها نسبت به دیگر پوستر ها متفاوت است. برای طراحی این پوستر ها باید سادگی را مد نظر قرار داد. در پوستر تجاری باید محصول و نام شرکت به چشم آیند بنابراین هرچه اطلاعات جزئی کم تر باشد بهتر است.
پوستر های فرهنگی:
این پوستر ها برای دعوت مردم به نمایشگاه های فرهنگی و هنری است و طراح می تواند تمام هنر و خلاقیت خود را روی پوستر به نمایش بگذارد.
پوستر های اجتماعی:
پوستر های اجتماعی برای خبر رسانی و اطلاع رسانی اطلاعات جدید منطقه به افراد است. این پوستر ها می توانند افراد را از بروز خطر آگاه سازی کنند و یا اینکه از آنان برای صبر و شکیبایی جهت ساختمان سازی تشکر کنند.
پوستر های سیاسی:
می توان گفت سر آغاز استفاده از پوستر ها همین پوستر های سیاسی بودند. در ابتدا وظیفه پوستر ها اطلاع رسانی درباره نیاز های دولتی بود. برای مثال در جنگ های جهانی اول و دوم بیشتر پوستر ها در باب تشویق افراد برای شرکت در جنگ بود. اما امروزه بیشتر برای انتخابات ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس از پوستر های سیاسی استفاده می کنند.
پوستر های فیلم:
کم تر کسیست که چیزی از پوستر های فیلم نداند و یا با آن مواجه نشده باشد. پوستر هایی که برای فیلم تولید می شوند یکی از روش های موثر برای تبلیغات فیلم های تازه منتشر شده هستند. حتی برخی از دوستداران سینما از برخی از پوستر های فیلم های مشهور و شاهکارهای سینمایی نگهداری می کنند. برخی از این پوستر ها آن قدر کالا های با ارزشی می شوند که موزه ها جایی را برای آن ها در نظر گرفته اند. بنابراین پوستر های فیلم می توانند از یک کالای تبلیغاتی زودگذر به یک کالای با ارزش و قابل فروش تغییر کنند. پوستر های فیلم به دلیل نقش حساسی که دارند به صورت رنگی چاپ شده و شامل اطلاعاتی چون نام فیلم، نام کارگردان، نام تهیه کننده و نام بازیگران می شود.
پوستر های مسافرتی:
پوستر های مسافرتی که بیش تر توسط شرکت های مسافربری و آژانس های بین المللی تولید و توزیع می شوند، خواهان تشویق افراد به مسافرت در مکان های پیشنهادی هستند.
پوستر های آموزشی:
حتما پوستر های آموزشی را در مدارس و دانشگاه ها و کانون های آموزشی دیده اید. این پوستر ها اطلاعات آموزشی مهمی که لازم است با تکرار و تمرین یاد گرفته شوند را به خوبی به نمایش می گذارند. این پوستر ها با به کار انداختن حافظه بصری دانش آموزان و دانشجویان باعث می شوند که آن ها مطالب را به خوبی به حافظه بسپارند. برای افزایش جذابیت و به یاد ماندنی تر کردن پوستر، میتوان آن ها را رنگی چاپ کرد.
پوستر چیست
پوسترها به عنوان یکی از ابزار های تبلیغاتی در اواخر قرن 19 در کشور انگلستان ابداع شد که اطلاعات را سریع ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می کند در سایزهای بزرگ و کوچک طراحی می شوند بیلبورد هایی که در خیابان ها مشاهده می کنید نوعی پوستر در سایز بزرگ می باشد این پوستر می تواند جهت برگزاری یک سمینار باشد در آن اطلاعات مربوط به ساعت، مکان، روز و موضوع آن باید مشخص باشد پوستر توسط شخصی ایده پرداز و خلاق طراحی می شود.
طراحی پوستر
اولین گامی که در زمان طراحی پوستر باید برداشته شود این است که مشخص کنید از چه المانی برای طراحی باید استفاده کنید برای طراحی پوستر از المان های رنگ ، فونت و شکل استفاده می شود همان طور که اطلاعات نقش مهمی در جذب مشتری ایفا می کند ترکیب رنگی که در پوستر استفاده می شود درجه اهمیت بالایی در جذب مخاطب دارد در زمان طراحی پوستر می توان حداکثر از سه رنگ اصلی استفاده کرد رنگ هایی که انتخاب می شود باید موضوع و زمینه فعالیت مطابقت داشته باشد بعد از اینکه ترکیب رنگی مشخص شد نوبت به انتخاب فونت می رسد نوع فونت با توجه به موضوع مشخص می شود اگر موضوع پوستر برای کودکان است باید از فونت های فانتزی استفاده شود اگر موضوع پوستر در زمینه تاریخی است از فونت های مربوط به آن دوره استفاده شود در مرحله بعد باید مشخص کنید این پوستر چه شکلی باشد فرم هایی که برای پوستر ها طراحی می شود باید به گونه ای طراحی شود که دارای جلوه بصری باشد با ایده پردازی و خلاقیت انجام شود.
به طور کلی برای طراحی پوستر باید اقدامات زیر را انجام داد:
- قبل از طراحی پوستر باید سوالاتی در مورد پوستری که می خواهیم طراحی کنیم از خود بپرسیم و به آن ها پاسخ دهیم این سوالات شامل: پوستر برای چه برندی طراحی می شود، مخاطب آن چه افرادی هستند، هدف از طراحی چه می باشد، تعیین معیارهای موفقیت و در نظر گرفتن هزینه می باشد. باید بدانیم پوستری که می خواهیم طراحی کنیم برای چه برندی است یعنی در آن هویت، نام تجاری برند را مشخص شود، مخاطب این پوستر چه افرادی هستند و هدف از ایجاد پوستر را مشخص کنیم، باید به صورت دقیق مشخص کنیم که برای اینکه یک پوستر به موفقیت برسه چه مواردی را باید رعایت شود و در نهایت باید برآورد هزینه کنیم برای چاپ طرح بر روی کاغذ با توجه به نوع کاغذ چقدر هزینه دارد یا اینکه برای چاپ از چه نوع جوهری استفاده می شود انتخاب نوع جوهر جزء مواردی هست که باید در برآورد هزینه ها توجه کنیم.
- زمانی که سوالات اولیه را برای طراحی پوستر از خود پرسیدید و به آن جواب دادید وارد مرحله طراحی پوستر می شوید هنگام طراحی پوستر باید به مواردی مانند رعایت استانداردهای طراحی، توجه به نظر مشتری و جمع آوری تصاویر به کار رفته در پوستر توجه شود.
منظور از رعایت استانداردهای طراحی شامل موارد انتخاب نوع و سایز فونت، رنگ، تصاویر و… می باشد، زمانی که پوستر را طراحی کردید باید جلسه ای را با مشتری برگزار کنید و طرح پوستر را به مشتری نشان دهید اگر مشتری خواستار تغییر در پوستر شد آن تغییر را اعمال کنید در نهایت تصاویر و اطلاعاتی که در پوستر نیاز دارید را دسته بندی کنید به عنوان مثال برای طراحی پوستر اطلاعاتی مانند نام سازمان، اطلاعات تماس قرار گیرد و می توان مشخص کنید در این نوع پوستر نیاز به تیتر دارد یا خیر یا اینکه باید متنی از اطلاعات در آن قرار گیرد، اگر از تیتر استفاده می شود باید اندازه فونت بزرگ باشد ولی اگر متن هست لازم نیست که از سایز فونت بزرگ استفاده کنید.
- بعد از اینکه پوستر را بر اساس نظر مشتریان طراحی شد وارد مرحله چاپ می شویم مراحل چاپ عبارتند از:
گام اول ارزیابی: قبل از اینکه طرح مورد نظرتان را چاپ کنید باید یک ارزیابی کلی از طرح خود داشته باشید.
گام دوم انتخاب نوع چاپگر: زمانی که قصد چاپ طرح مورد نظرتان را دارید باید نوع چاپ آن را مشخص کنید.
گام سوم رعایت استانداردهای چاپ: در گام آخر بر اساس استانداردهای تعریف شده در چاپ طرح مورد نظر را چاپ کنید.
نرم افزار های مورد استفاده در پوستر
قبل از اقدام به طراحی پوستر باید بدانیم که طرح مورد نظر در چه نرم افزاری پیاده سازی شود برای پیاده سازی طرح مورد نظر می توان از نرم افزار هایی مانند Poster Maker،Canva، Phonto استفاده کرد.
- نرم افزار Poster Maker
یک برنامه تحت سیستم عامل اندروید است در آن طرح هایی آماده از پوستر ها وجود دارد و می توان از این نوع طرح ها استفاده کرد این نرم افزار امکانات زیادی را برای طراحی در اختیار کاربران قرار می دهد.
نرم افزار Canva
نرم افزار Canva مانند نرم افزار Poster Maker تحت سیستم عامل اندروید است این نرم افزار دارای الگوهای هستند که از این نوع الگو ها برای طراحی استفاده می شود.
نرم افزار Phonto
این نرم افزار قابلیت اضافه کردن تصویر را دارد همچنین دارای 200 نوع فونت وجود دارد از این نوع فونت ها می توان در زمان طراحی استفاده کرد.
انواع پوستر
در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع پوستر ها آشنا کنیم پوستر ها به انواع مختلف تبلیغاتی، سیاسی، فیلم، تلقینی و انگیزشی، رویدادها و مسافرتی تقسیم می شوند هدف در پوستر های تبلیغاتی به فروش رساندن محصول می باشد در پوستر های سیاسی نحوه عملکرد موفق سربازان در یک جنگ اشاره می کند در پوستر های فیلم برای تبلیغات فیلم استفاده می شود پوستر های تلقینی و انگیزشی این نوع پوستر ها یک پیامی انگیزشی را به مخاطب منتقل می کند در پوستر های رویداد به برگزاری همایش ها، سمینار ها ، کنسرت در یک زمان خاص به مناسبت یک روز خاص در نظر گرفته می شود. نوع دیگری از این نوع پوستر ها پوستر های مسافرتی می باشد در آن مخاطب را تشویق به رفتن مسافرت به یک شهر یا کشور خاص می کند این نوع پوسترها برای کسب و کارهای گردشگری، آژانس های مسافرتی و… استفاده می شود نوع دیگری از پوستر ها ، پوستر های آموزشی می باشد این نوع پوسترها برای آموزش در مراکز آموزشی مانند مدارس، موسسه ها و… استفاده می شود.
نکات مهم در طراحی پوستر
سادگی
اولین موردی که باید در زمان طراحی پوستر به آن توجه کنیم سادگی می باشد حتی المقدور از ترکیب رنگی بیشتر از سه رنگ استفاده نشود زیرا استفاده از رنگ های زیاد پوستر شلوغ طراحی می شود و هویت بصری در آن شکل نمی گیرد و همین عامل باعث می شود عملکرد موفقی در جذب مخاطب حاصل نشود.
خلاقیت
مورد دیگری که باید در زمان طراحی به آن توجه کنیم موقعیت قرار دادن المان ها می باشد المان های فونت، شکل و رنگ ها در کدام قسمت از پوستر استفاده شود موقعیت استقرار المان ها نیازمند خلاقیت توسط طراح می باشد وجود خلاقیت در طراحی باعث موفقیت در آن طرح می شود.
سرعت انتقال
پوستر ها باید به گونه ای طراحی شوند که پیام را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل کند به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید یک پوستر در مورد برگزاری یک سمینار طراحی کنید همان طور که قبلا اشاره شد در زمان طراحی باید به این نکته توجه کنیم که اطلاعات کلی مانند ساعت و تاریخ برگزاری سمینار، موضوع، نام مدرس، راه های ارتباطی، عناوین سخنرانی و… استفاده می شود.
کیفیت انتقال پیام
اطلاعاتی که در زمان طراحی پوستر قرار می گیرد باید متناسب با موضوع باشد و به جزئیات توجه نشود تا پیامی که در اختیار مخاطب قرار می گیرد از کیفیت بالایی برخوردار باشد.