طراحی جعبه

جعبه یک محافظ مقوایی است که از محصولات شما در برابر آسیب هایی که ممکن است حین حمل و نقل و جا به جایی اتفاق بیفتد مراقبت می کند. همچنین آن ها با طراحی های خاص خود جلوه زیبایی به کالای شما خواهند داد. اما وظیفه اصلی بسته بندی در درجه اول محافظت از محصول شماست. جعبه ها به محصولات ما نظم خواهند بخشید. ساخت جعبه در کنار دیگر اقلام مورد نیاز به هویت سازی و اعتماد سازی در شرکت شما کمک می کنند و هم چنین شما را حرفه ای تر نشان خواهد داد. یک جعبه خلاقانه می تواند به مشتری این حس را القا کند که محصول شما همان خدماتی را به او می رساند که وی آرزویش را داشته. برخی از بسته بندی ها آن قدر جذاب و کاربردی و در عین حال مقاوم هستند که کاربران آن ها را نگه داشته تا دوباره از آنان استفاده کنند.

یک بسته بندی خوب به مخاطبان نشان می دهد که کالای مصرفی دقیقا چیست، برای چه کسانی مناسب است و اطلاعات جزئی دیگری همچون قیمت، تاریخ تولید و انقضا، مواد تشکیل دهنده، نحوه مصرف، نحوه نگهداری از محصول و نام شرکت تولیدکننده و آدرس کارخانه را داراست. در نتیجه جعبه های بسته بندی شامل تمام اطلاعاتی است که شما نمی توانید روی خود محصول درج کنید. برای درج اطلاعاتی که  همواره در حال تغییر و تحول هستند سعی کنید از ابزار های دیگری مثل لیزر یا مهر استفاده کنید و به طور مستقیم روی خود محصول چاپ نکنید. چرا که باید همواره اطلاعات جعبه خود را تغییر دهید و این می تواند بسیار هزینه بر باشد. شما می توانید مکانی را روی جعبه خالی بگذارید تا با ابزار های دیگر اطلاعاتی مثل تاریخ تولید و تاریخ انقضا و قیمت را روی آن درج نمایید.

برای طراحی جعبه خود باید به یکسری از سوالات پاسخ دهید. اینکه محصول شما چیست؟ چگونه عرضه می شوند؟ باید در نهایت به دست چه کسانی برسند؟ به طور مثال جنس بسته بندی برای کالای سخت و کالای انعطاف پذیر فرق می کند. همچنین شکل محصول شما روی شکل بسته بندی تاثیر گذار خواهد بود. به طور مثال به شکل بسته بندی تخم مرغ ها دقت کنید. برای بسته بندی آن ها تلاش شده که شکل بسته بندی همانند تخم مرغ باشد. شکل این نوع بسته بندی نه تنها باعث می شود نوع کالا سریعا قابل تشخیص باشد بلکه عملکردی محافظتی داشته و نمی گذارد تخم مرغ ها در جایشان تکان بخورند. حتی برخی از تولید کنندگان پا را از این فراتر گذاشته و درون بسته بندی های خود از پوشال استفاده می کنند. این کار در وهله اول جنبه محافظتی و در وهله دوم جنبه زیبایی دارد. پس از جنبه محافظتی و زیبایی، مخاطبان هدف خود را بشناسید . چرا که بسته بندی که برای کودکان در نظر گرفته می شود با بسته بندی که برای افراد لوکس پسند و پولدار تهیه شده است زمین با آسمان فرق می کند. همچنین اینکه این بسته بندی چگونه قرار است به دست مشتری هم مهم است. اگر محصول قرار است پست شود نباید در بسته بندی فضای خالی وجود داشته باشد. چرا که با  ضربات پیاپی محصول یا از شکل و شمایل خود میفتد و یا نابود می شود. اما اگر محصول قرار است در فروشگاه های بزرگ به فروش برسد و در کنار کالاهای دیگر قرار گیرد، پس این طراحی بسته بندی شماست که حرف اول را می زند. شما باید در بین آن همه محصول بدرخشید.

یکی از ایرادات بزرگی که در بسته بندی های ایرانی به کرات دیده می شود این است که تصویر روی جلد همخوانی زیادی با خود محصول درون بسته بندی ندارد. این مورد بیش تر در بسته بندی های مواد غذایی دیده می شود. چرا که تولید کننده احتمالا با خود فکر می کند به خاطر شفاف نبودن بسته بندی، مشتری نمی تواند محصول واقعی را ببیند و در آخر پس از خرید با محصول واقعی شما رو به رو خواهد شد. آیا واقعا فکر می کنید شخصی با این کار سود خواهد کرد؟ با تکرار این کار پس از گذشت زمان رفته رفته سود نهایی و میزان فروش فرد رو به کاهش خواهد رفت. پس همواره سعی کنید تصویر روی جلد یک تصویر واقعی و حقیقی باشد تا اعتماد مشتری به شما جلب شود.

نوع طراحی جعبه و شکل و شمایل آن تاثیر مستقیمی بر روی میزان فروش شما خواهد گذاشت، در نتیجه برای انتخاب نوع طراحی و ساختار جعبه باید حساسیت های لازم به عمل آید. در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که محصول ما چیست و دوست داریم با توجه به آن جعبه ما چه جنسی باشد. با توجه به بودجه می توان جنس های مختلفی را برای جعبه های در نظر گرفت. برای مثال شما می توانید از موادی هم چون چوب، مقوا، شیشه، مواد بازیافتی، فلز، پلاستیک، چرم طبیعی و پلاستیکی و … استفاده کنید. اما در کل جعبه های مقوایی از رایج ترین جعبه های مصرفی بوده و روند چاپ را ساده تر خواهند کرد. با استفاده از مقوا برای چاپ جعبه می توانید زمان تولید جعبه را هم به حداقل زمان ممکن کاهش دهید.

انواع جعبه کدام است؟

جعبه مقوایی

جعبه های مقوایی از رایج ترین جعبه هایی است که در صنعت چاپ از آن ها استفاده می شود. آن ها از نظر حجم، انعطاف پذیری و سختی تنوعات بسیاری دارند. یکی از انواع مقواهای مصرفی برای ساخت جعبه مقواهای ایندربرد است. ایندربرد انعطاف پذیری بالایی داشته و برای تولید جعبه های محصولات غذایی و بهداشتی بسیار مناسب می باشد. به دلیل انعطاف پذیری بالا آن ها بدون تا شدگی یا شکستگی خم می شوند. در کنار انعطاف پذیری استحکام خوبی نیز دارند. این نوع مقوا سازگار با محیط زیست بوده و قیمت مناسبی دارد. از آن جایی که این مقوا نفوذ هوای کمی دارد و در دسته مقواهای روان قرار می گیرد در نتیجه یکی از بهترین نوع مقوا ها برای چاپ جعبه محسوب می شود. هرچه میزان نفوذ هوا در مقوا بالاتر باشد، میزان زبری آن بیش تر شده و روند چاپ را سخت تر خواهد کرد.

مقواهای توسی از موادی تشکیل می شود که قبلا بازیافت شده باشند در نتیجه این نوع مقواها با محیط زیست سازگار است. برخلاف مقواهای ایندربرد که مجوز سازمان بهداشت برای استفاده از ساخت جعبه برای همه نوع محصولی را دارند، این نوع مقواها را نمی توان برای محصولات بهداشتی استفاده کرد. در نتیجه قیمت آن ها نسبت به مقواهای ایندربرد ارزان تر است.

جعبه سخت

جعبه سخت که با عنوان هارد باکس نیز شناخته می شود، دارای مقوایی ضخیم و سخت است که روکشی تزئینی روی آن را می پوشاند. این جعبه های جزو جعبه های شاخص و زیبا هستند و معمولا کالاهای لوکس در آن ها قرار می گیرد. آن ها ماندگاری بالایی داشته و حتی می توانند بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. با چاپ لوگو روی جعبه های سخت می توانید در عین حال که ماندگار می شوید حسی لوکس را نیز به مشتری القا کنید. یکی از مزیت های جعبه سخت اضافه کردن آهنربا در محیط داخلی آن است. با این کار یک جعبه سخت معمولی به جعبه سخت مگنتی یا مغناطیسی تبدیل خواهد شد. این کار هم به شکیل تر شدن جعبه کمک می کند و هم نسبت به ماندگاری محصول داخل جعبه مطمئن تر خواهیم شد.

جعبه لمینتی

در جعبه های لمینتی یک مقوا به همراه سلفونش که نام و لوگوی شرکت روی آن چاپ شده است روی جعبه چسبانده می شود. محصول نهایی یک جعبه زیبا و کاملا لوکس خواهد بود. از آن جایی که طرح تبلیغاتی به وسیله چاپ افست چاپ شده است، در نتیجه  از کیفیت بسیار بالایی بر خوردار است.

برای بستن در جعبه از چه تکنیک هایی استفاده می شود؟

بسته شدن در جعبه و اطمینان از اینکه محصول در داخل جعبه باقی خواهد ماند یکی از مسائل مهم در بحث ساخت جعبه است.

شما می توانید برای بسته نگه داشتن در جعبه از قفل های ساده استفاده کنید که یکی از رایج ترین راه های موجود در طراحی جعبه است.

یکی دیگر از روش ها استفاده از کف قفلی است. بدین شکل که چهار لایه خارجی جعبه در هم به نحوی قفل می شوند که هرگز به صورت اتفاقی باز نخواهند شد.

روش دیگری که برای بستن در جعبه از آن استفاده می شود در جعبه های پیراهنی می توان مشاهده کرد. در این نوع جعبه ها از دو کارتن استفاده می شود که روی همدیگر قرار می گیرند و با کشیدن کارتن بالایی، در جعبه باز خواهد شد.

طراحی جعبه چیست

برای اینکه بتوانید محصولات خودتان را به صورت یک پکیج در اختیار مخاطبان خود  قرار دهید نیاز است که برای بسته بندی محصولات خود اقدام به طراحی کنید معمولا جعبه ها از جنس مقوا در سایز های بزرگ، کوچک و متوسط طراحی می شوند تا در زمان ارسال محصول به مشتریان آسیبی نرساند در واقع از جعبه برای نگهداری کالا استفاده می شود شما با یک طراحی منحصر به فرد می توانید به شیوه خاصی محصولات تان را بسته بندی کنید و با مشتریان خود تامل داشته باشید تا فروش تان افزایش یابد.

برای اینکه بتوانید یک جعبه ای طراحی کنید که از جلوه های بصری برخوردار باشد ابتدا باید سایز محصولات مورد نظر را اندازه گیری کنید سپس با در نظر گرفتن سایز طول، عرض و ارتفاع خط قالب را آماده کنید برای این منظور می توانید از نرم افزار اتوکد استفاده می کنید سپس وارد مرحله طراحی می شوید این طراحی باید توسط شخصی خلاق، ایده پرداز و متخصص انجام شود.

مراحل طراحی جعبه

مراحل طراحی جعبه شامل موارد زیر می باشد.

مرحله اول: گرد آوری اطلاعات

در مرحله اول در طراحی باید اطلاعاتی در مورد محصول تان جمع آوری کنید این اطلاعات شامل محصول، مکان فروش، اطلاعاتی در مورد برند و محتوای جعبه می باشد ابتدا باید اطلاعاتی در مورد محصول کسب کنیم برای محصولی که قصد دارید یک جعبه برای آن طراحی کنید قرار هست چه محصولی در آن قرارگیرد و اینکه این محصول چه فضایی را اشغال می کند آیا این محصول شکستنی هست یا نه در مرحله بعد باید بدانیم که مشتری شما چه کسی هست و این مشتری چه محصولی را می خواهد به کاربر ارائه دهد و مخاطبین این محصول چه کسانی هستند سپس مکان فروش را مشخص کنیم جعبه ای که می خواهید برای محصول تان طراحی کنید قرار است کجا به فروش برسد.

باید به این نکته توجه کنیم که مکان فروش محصول در فضای مجازی است یا در سوپر مارکت یا در قفسه های فروشگاه یا مغازه و اطلاعاتی در مورد آن برند داشته باشیم جعبه را به گونه ای طراحی کنید که هویت سازمان را در آن نشان داده شود و از رنگ های سازمانی، فونت و لوگو، آدرس و… استفاده شود تا مخاطب با دیدن آن جعبه برند شما را به یاد آورد. و در گام آخر باید به محتوای جعبه  توجه کنیم این محتوا شامل بارکد، شماره مجوز، توصیه ها و نکاتی در مورد آن محصول باشد متنی که در جعبه قرار می گیرد باید دارای فونت و رنگ جذابی باشد که به جعبه زیبایی ببخشد.

مرحله دوم: طراحی و پیاده سازی

در این مرحله ابتدا باید طرح اولیه را بر روی کاغذ ترسیم کنید سپس طرح مورد نظرتان را با استفاده از نرم افزارهای طراحی آن را در مدل سه بعدی پیاده سازی کنید.

مرحله سوم: تبدیل به طرح اولیه

مرحله چهارم: چاپ

در این مرحله بعد از اینکه طرح نهایی تایید شد دستور چاپ و تولید آن را در تیراژ بالا می دهید.

مرحله پنجم: برآورد هزینه

در این مرحله باید هزینه های مربوط به طراحی لحاظ شود این نوع هزینه ها شامل طراحی گرافیک، لیتوگرافی و قالب، جنس کاغذ و تعداد چاپ آن می باشد.

شناسایی عوامل مهم در طراحی و چاپ

از آنجایی که شما برای اینکه مخاطبان خود را ترغیب به خرید کالا کنید باید یک طراحی منحصر به فردی داشته باشید تا مخاطبان شما افزایش پیدا کند برای اینکه بتوانید یک طراحی منحصر به فرد و خلاقانه داشته باشید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • زمان

برای اینکه طراحی جعبه به صورت خاص و منحصر به فرد باشه باید زمان بیشتری بگذارید.

  • سادگی

لزوماً برای اینکه بخواهیم یک طرح منحصر به فردی داشته باشیم نباید از طرح های پیچیده استفاده کنیم.

  • حداقل استفاده از عناصر گرافیکی

زمانی که می خواهید جعبه طراحی کنید باید از عناصر گرافیکی کمتری استفاده کنید تا فضایی برای محتوای مکاتبات داشته باشید.

  • تصاویر

برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب باید از تصاویر استفاده کنید تصاویر باید به این گونه باشند که به محصول و کاربرد های آن اشاره شود و تصاویر باید حاوی کیفیت بالا باشند حداقل کیفیتی که برای تصاویر استفاده می شود 300dpi می باشد استفاده از  تصاویر خوب و با کیفیت باعث ایجاد جلوه بصری می شوند.

  • استفاده از جملات تاثیر گذار

زمانی که می خواهید جعبه طراحی کنید باید به این توجه کنید که این طراحی باید کار تبلیغات و بازاریابی را انجام دهد به همین دلیل باید از جملاتی استفاده کنید که در ذهن مخاطب بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد و این عامل موجب افزایش فروش شما می شود.

  • طراحی خلاقانه

در هنگام طراحی باید به این نکته توجه کنیم که این بسته بندی محصول باید به نوع خاصی طراحی شود در طراحی می توانید از رنگ ها و برش های خاص استفاده کنید شما با طراحی خلاقانه می توانید در جذب مخاطب موثر باشید.

  • نظر خواهی

زمانی که یک یا چند طرح را در سیستم پیاده سازی کردید از دوستانتان، همکاران تان نظرخواهی کنید ممکن است که به شما ایده هایی بدهند که موثر باشد.

  • سایز جعبه

در هنگام طراحی جعبه باید به این نکته توجه کنید که محصول شما چه فضایی از جعبه را می خواهد اشغال کند معمولا فضایی که برای جعبه در نظر گرفته می شود 16 اینچ می باشد.

  • ضخامت کاغذ< /li>

در طراحی جعبه باید به این نکته توجه کنیم برای اینکه محصول را بخواهیم در جعبه قرار دهیم باید به ضخامت کاغذ را در نظر بگیریم این ضخامت با توجه به نوع محصول مشخص می شود.

  • استفاده از طیف های رنگی

برای جذابیت بیشتر جعبه می توانید رنگ های 4 گانه CMYK استفاده کنید استفاده از این نوع رنگ ها در طراحی به کار شما هویت بصری می بخشد.

  • مشخص کردن حاشیه

در زمان طراحی باید بین المان های تصویر، متن و لبه های جعبه یک فاصله 1.4 اینچ را در نظر بگیرید دلیل ایجاد فاصله این است که 1.32 اینچ فضا برای تا کردن جعبه و برش آن فضا نیاز دارد.

  • قابلیت استفاده

بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت استفاده داشته باشد بعد از اینکه از محصول استفاده شد بتوان از آن بسته بندی استفاده کرد.

  • قابلیت حمل آسان

بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که به آسانی آن محصول جابجا شود برای آن می توانید در زمان طراحی از یک دسته برای حمل و نقل محصول استفاده کنید قابلیت حمل آسان می توان به عنوان مزیت بسته بند ی نام برد.  

چاپ جعبه

زمانی که مرحله طراحی جعبه به پایان رسید وارد مرحله چاپ جعبه می شویم برای اینکه بخواهیم جعبه ای که طراحی شده را پیاده سازی کنیم و نتیجه طرح را مشاهده کنیم برای چاپ جعبه از جعبه های مختلفی مانند مقوایی، لمینت کارتی و هارد باکس استفاده کرد و همچنین برای چاپ جعبه بر روی مقوا می توانید از گلاسه، پشت طوسی، ایندربرد ، فانتزی و کرافت استفاده کنید. به طور کلی دو روش برای چاپ جعبه وجود دارد آن دو روش عبارتند از:

روش اول: چاپ متداول

در این روش شما باید جوهر را در قالب هایی با سطح گود، برجسته و مسطح منتقل کنید که برای انتقال جوهر می توانید از وسایلی مانند شابلون، کلیشه و… استفاده کنید، به طور کلی چاپ متداول به چاپ سیلک اسکرین، برجسته و لیتو گرافی تقسیم می شود.

روش دوم: چاپ غیر تماسی

در روش چاپ های غیر تماسی جوهر به صورت مستقیم چاپ می شود چاپ های غیر تماسی به چاپ جوهر افشان، جوهر مایع، جوهر حرارتی، مغناطیسی و تونر مغناطیسی اشاره کرد.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟