طراحی لیبل

بسته بندی محصول یا کالای شرکت ها یکی از اساسی ترین مسائلی است که یک سازمان باید به آن توجه کند. این بسته بندی محصول است که در عین زیبایی باید از محصول محافظت و نگه داری کرده و آن را به سلامت به دست مشتری برساند. حتی طراحی خوب بسته بندی می تواند باعث افزایش فروش شما شده و شما را از رقبا متمایز کند.

بسته بندی زیبای ما باید برچسبی داشته باشد تا محصول را به خوبی معرفی کند. طراحی این برچسب با ارزش را اصطلاحا طراحی لیبل می گویند.

لیبل طرحی است که روی بسته بندی شما چسبانده می شود تا  معرفی محصول بهتر انجام گیرد.

روی این برچسب لوگوی شما درج می شود که این کار یکی از مهم ترین ابزار های برند سازی برای شرکت شماست. به وسیله درج لوگو بر روی لیبل می توانید محصول را به طور انحصاری مختص به خود کنید کالا را به مالکیت خود در آورید.

این لیبل می تواند به صورت یک بخشی یا چند بخشی باشد. برخی از شرکت ها روی محصولات خود تنها از یک برچسب یا لیبل استفاده می کنند که این هزینه های بسیاری را کاهش خواهد داد. اگر شما نیز می خواهید از تنها یک برچسب برای محصولات خود استفاده کنید باید توجه کنید که تمام اطلاعات مورد نیاز درباره کالا را روی همان یک برچسب جا دهید. این نیازمند آن است که لیبل اندازه کافی برای درج اطلاعات مورد نیاز شما را دارا باشد. لیبل های چند بخشی می توانند هم بر روی بسته بندی و هم بر  پشت بسته بندی استفاده شوند. برای روی بسته بندی می توان نام شرکت، نوع کالا، لوگو و … استفاده شود و برای پشت بسته بندی از اطلاعاتی با جزئیات بیش تر مثل آدرس کارخانه، تلفن، مواد مصرفی، وزن خالص و … استفاده کرد. قبل از طراحی لیبل باید دقت شود که در طراحی بسته بندی جایی برای چسباندن لیبل وجود دارد. معمولا در بسته بندی ها  تورفتگی هایی در نظر گرفته می شوند تا  پس از چسباندن لیبل آن سطح با بقیه سطوح هماهنگ شود.

روی لیبل معمولا کد محصول و یا بارکد برای شناسایی توسط کامپیوتر قرار می گیرد. همچنین این بارکد برای سرشماری و اطلاعیه ورود و خروج آن در مقوله انبارداری مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این قابلیت می توان دریافت که یک محصول در چه مدت زمانی به فروش رسیده است و چه تعداد به فروش رفته. همچنین می توان کالا های پر فروش را از دیگر کالا ها جدا کرد.

معمولا شرکت های مختلف ترجیح می دهند که لیبلشان به چندین زبان دیگر نیز ترجمه و درج شوند چرا که توریست ها یا افرادی که در ایران زندگی می کنند اما به زبان دیگری صحبت می کنند نیز بتوانند لیبل روی محصول را خوانده و از آن محصول استفاده درستی کنند. این مسئله بسیار مهمی است. چه خوب است که در کشور ما ترجمه کوتاه نوع محصول در اختیار مشتریان قرار می گیرد و این عمل بسیار رواج دارد. در برخی از کشورها از همچین موردی زیاد استقبال نمی شود و این باعث می شود که توریست هایی که قصد خرید دارند با حدس و گمان محصولی را خریده و در نهایت با باز کردن بسته بندی آن محصول متوجه شوند چیز اشتباهی خریده اند. معمولا ترجمه ها در ایران به دو زبان عربی و انگلیسی صورت می گیرد.

برای درج اطلاعات متغیر سعی کنید محلی سفید رنگ را برای آن ها در نظر قرار بگیرید تا به وسیله مهر یا لیزر روی کالا درج شوند. روش های گوناگونی برای درج اطلاعات متغیر وجود دارد. برخی از شرکت ها آن ها را جدا از خود لیبل و روی بسته بندی درج می کنند. برخی فقط تاریخ تولید را درج کرده و انقضای آن را به صورت دائمی روی لیبل نسبت به تاریخ تولید می سنجند. برخی نیز آن ها را به صورت موقت روی بخش سفید رنگ لیبل که برای این نوع اطلاعات سازمان بندی شده است چاپ می کنند. برخی از کالا هم نیازی به درج تولید و یا انقضا ندارند.

یکی دیگر از اطلاعاتی که روی کالا درج می شود محل ساخت آن است. برای مثال اینکه یک محصول ساخت چین باشد یا کره روی انتخاب خرید مشتری تاثیر گذار است. اعتبار هر کشور که به دست خود کشور ساخته می شود باعث فروش بیشتر آن محصول خواهد شد.

گاهی لیبل ها بر روی خود محصول درج می شوند مثل یخچال، گاهی روی بسته بندی محصول درج می شود مثل مایع ظرف شویی و گاهی هم روی بسته بندی و هم روی خود محصول درج می شوند. لیبل ها حتما نباید به صورت برچسب به بسته بندی چسبیده باشند بلکه گاهی لیبل جزئی از ساختار بسته بندی شده و در طراحی بسته بندی طراحی می شوند.

نوع کالا روی نوع لیبل مصرفی تاثیر گذار است. به طور مثال لیبل لوازم خانگی باید طوری طراحی شود که بعد ها اگر مشتری قصد کندن آن ر ا داشت به راحتی کنده شود و اثری از خود نگذارد. یا لیبل محصولات صنعتی باید بسیار مقاوم باشند تا در کارخانه های آسیب جدی نبینند. بعضی از لیبل ها نیز برای مصارف چند روزه هستند و به عنوان لیبل موقتی می توان از آن ها استفاده کرد.

لیبل ها انواع مختلفی دارند

لیبل کاغذی

لیبل کاغذی یا لیبل پشت چسب دار یکی از ساده ترین و پر استفاده ترین نوع لیبل است. این لیبل به راحتی چاپ شده و با دستگاه های چاپ به خصوصی در محل کار نیز می توانند چاپ شوند. این لیبل از نوعی کاغذ خاصی تشکیل می شود که پشت آن برچسبی قرار داده شده تا به راحتی چشبیده شود. البته نوع دوختنی آن نیز در صنعت تولید لباس پر کاربرد است. چندین نوع لیبل کاغذی داریم که می توان به لیبل کاغذی مات، گلاسه یا نیمه براق اشاره کرد. لیبل کاغذی نیازمند ریبون است. ریبون ابزاری استوانه ای شکل است که لیبل روی آن چاپ می شود و همانند رول میتوانید به وسیله آن به لیبل های خود نظم دهید. البته لیبل های کاغذی بدون ریبون نیز وجود دارند که به آن ها لیبل کاغذی صفحه ای گفته می شود. آن ها به صورت برچسب روی یک صفحه صاف تولید می شوند. یکی از مزیت های آن تنوع بالای آن در رنگ و شکل است و اینکه می توان آن را در صنایع مختیفی استفاده کرد. اما از ایرادات آن می توان به این مورد اشاره کرد که لیبل های کاغذی نسبت به رطوبت مقاوم نبوده و ممکن است بعد از مدتی با تماس مایعات به آنان از بین بروند. همچنین ممکن است به وسیله نیروی مکانیکی کنده و یا پاره شوند و آسیب فیزیکی ببینند.

لیبل حرارتی

این لیبل ها ماندگاری بالایی نداشته و پس از مدتی که در برابر نور و حرارت قرار بگیرند، کم رنگ می شوند. اما آن ها برخلاف لیبل های کاغذی به ریبون نیازی ندارند.

لیبل پی وی سی

این لیبل ها جنسی پلاستیکی داشته و جزو لیبل های مقاوم دسته بندی می شوند. آن ها هرگز پاره نشده و در برابر نور و رطوبت مقاومت خوبی دارند. تنها نقطه ضعف آن ها گرماست. چرا که در برابر گرما تغییر شکل می دهند. این لیبل ها تا پنج سال می توانند مقاومت خود را حفظ کنند.

لیبل شیشه ای و شفاف

از لیبل شیشه ای و شفاف زمانی استفاده می شود که بخواهیم پشت لیبل به خوبی نمایان باشد و یا خلاقیتی به خرج دهیم.  هنگام استفاده از این لیبل ها باید به این نکته توجه کنیم که محتوای درج شده روی لیبل خوانا باشد. به طور مثال اگر محصول شما رنگ تیره ای دارد متون روی لیبل باید سفید رنگ باشند تا مخاطب بتواند آن را بخواند.

لیبل فلزی

لیبل فلزی یا لیبل متال از فلزات تشکیل شده و بهتر است روی محصولی فلزی درج شود. لیبل های فلزی در برابر نور و رطوبت و ضربه مقاومت بالا تری نسبت به لیبل های دیگر دارند. این نوع لیبل قابل شست و شو بوده و هرگز مثل لیبل کاغذی پاره نخواهند شد.

چرا باید لیبل داشته باشیم

لیبل کالای شما را از کالای دیگر شرکت ها جدا می کند. هم چنین باعث شناخت نوع کالا توسط بیننده می شود. در برخی موارد یکسری قوانین برای درج مطالب روی کالا وجود دارد. این موارد باید روی لیبل کالا درج شود. برای مثال اگر محصولی باید در جای خشک و خنک نگهداری شود، این مطلب باید روی لیبل برای مشتری توضیح داده شود. علاوه بر این هشدارهای سلامتی، لیبل ها می توانند باعث جلب توجه افراد به کالای شما شده و فروش شما را دوچندان کند.

 

لیبل چیست

لیبل بر چسبی است که از آن برای معرفی محصول استفاده می شود وجود لیبل در محصول نشان دهنده کیفیت محصول می باشد و نوعی تبلیغ جهت فروش کالا می باشد از آنجایی که وجود لیبل در کالا نقش مهمی را در فروش کالا ایفا می کند برای تهیه لیبل باید زمان زیادی گذاشته شود لیبل ها واسطه ای بین تولید کننده و مصرف کننده می باشد به طور کلی اطلاعاتی که در لیبل قرار می گیرد شامل نام برند، توضیحات و گرید لیبل می باشد در بخش گرید لیبل می توان از بار کد محصول، قیمت، تاریخ انقضاء، تاریخ تولید، فواید و اخطار های محصول استفاده کرد.

کاربرد لیبل

لیبل ها در زمینه های مختلفی مانند صنایع نساجی، خودرو، لوازم خانگی، پوشاک، رستوران و…  کاربرد دارد

انواع لیبل ها

قبل از اینکه اقدام به طراحی لیبل کنید باید بررسی کنید به چه نوع لیبلی نیاز دارید لیبل ها انواع مختلفی دارند عبارتند از: بر چسبی، درخواست، محصول، بسته بندی، نام اشخاص، اموال، حرارتی، کاغذی، متال، PVC،تگ لیبل و تایوک می باشد در ادامه با این نوع لیبل ها آشنا می شوید.

  • برچسب پشت چسب دار

برچسب پشت چسب دار یا کاغذی مقرون به صرفه ترین نوع برچسب ها می باشد در سایز ها و رنگ های مختلفی طراحی می شود.

  • برچسب درخواست

برچسب درخواست کننده این نوع برچسب بر روی کالا قرار می گیرد و محتوای برچسب از یک جمله استفاده می شود که مشتری تشویق به خرید آن محصول کند

  • برچسب محصول

برچسب محصول همان طور که از نام آن مشخص است برای درج  بر روی  کالا استفاده می شود اطلاعاتی که بر روی کالا قرار می گیرد شامل نام محصول، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، لوگو، محتوای محصول، مواد تشکیل دهنده و اطلاعاتی درمورد محصول می باشد.

  • برچسب بسته بندی

زمانی که می خواهید کالا را در یک کارتن بسته بندی کنید یا اینکه می خواهید آن را ارسال کنید از برچسب بسته بندی استفاده می شود.

  • برچسب نام اشخاص

این نوع برچسب مناسب افرادی هستند که سمینار یا همایشی دارند این افراد از نوع لیبل استفاده می کنند تا بتوانند با مشتریان ارتباط داشته باشند.

  • برچسب مگنتی

این نوع لیبل ها زمانی استفاده می شود که می خواهید آن را بر روی کالاهای دیگر جابجا کنید.

  • برچسب اموال

این نوع برچسب ها به برچسب های امنیتی معروف هستند از آن برا ی حفظ اموال سازمان ها استفاده می شود به دلیل قابلیت رهگیری که دارند در سازمان ها استفاده می شود.

  • لیبل های حرارتی

لیبل های حرارتی برچسب هایی هستند برای اینکه بر روی کالا قرار داده شوند به ریبون نیازی ندارند بعد از چاپ لیبل بر روی محصول کمرنگ می شوند از معایب لیبل حرارتی می باشد.

  • لیبل های کاغذی

لیبل های کاغذی از متداول ترین نوع لیبل در جنس های گلاسه، نیمه گلاسه و مات در رنگ های زرد، نارنجی و سفید چاپ می شوند در صنایع نساجی، پوشاک، غذایی، خشکبار و… استفاده می شود.

  • لیبل های متال

لیبل های متال از جنس فلز ساخته شده است این نوع لیبل ها برای چاپ از ریبون استفاده می کنند به دلیل استفاده از ریبون کیفیت چاپ و مقاومت بالایی در برابر حرارت و مواد شوینده دارند حرارت را  در دمای بین 40-  تا 180 درجه سانتیگراد  تحمل می کند این نوع لیبل ها در لوازم خانگی و تولید لوازم خودرو و الکتروموتورها استفاده می شود در رنگ نقره ای موجود هستند در زمان چاپ به رنگ طلایی تغییر رنگ می دهند. نوع دیگر این لیبل ها لیبل های پشت متال می باشد که از این نوع لیبل ها برای برچسب گذاری در سطوح لغزان و روغنی استفاده می شود.

  • لیبل های PVC

لیبل های PVC همان لیبل های پلاستیکی هستند تا دمای 80 درجه سانتیگراد را تحمل می کند در دو نوع مات و براق در بازار موجود می باشد لیبل های PVC از مقاومت بالایی برخوردار است این نوع لیبل ها در بخش لوازم خانگی و لوازم خودرو کاربرد دارد.

  • تگ لیبل

این نوع لیبل ها به لیبل های امنیتی معروف هستند از تگ لیبل ها یا لیبل های دزد گیر در مغازه ها و فروشگاه ها استفاده می شود از خروج  غیر مجاز کالا جلوگیری می کند.

  • لیبل تایوک

لیبل تایوک یا رول پارچه از الیاف پارچه ساخته شده است این نوع لیبل ها در پوشاک کاربرد فراوانی دارد.

  • لیبل وید

لیبل وید نوعی دیگر از لیبل های امنیتی می باشد که از آن برای پلمب کردن کالا استفاده می شود از نظر کشیدگی مقاومت بالایی دارند تا دمای 80 درجه سانتیگراد را تحمل  می کند در زمانی که قصد فروش یک کالا را داشته باشید استفاده می شود این نوع لیبل به دو صورت شطرنجی و نقره ای  طراحی می شود طراحی لیبل به شیوه شطرنجی به این صورت است که زمانی برچسب از روی محصول برداشته می شود آن شکل به صورت شطرنجی بر روی محصول اثر آن باقی می ماند نوع دیگر آن به این شکل است که زمانی که برچسب از روی محصول برداشته می شود اثری از آن باقی نمی ماند.

نکات مهم در طراحی لیبل

در زمان طراحی لیبل به دلیل اینکه نقش بازاریابی را ایفا می کند باید توجه بیشتری داشته باشیم در طراحی لیبل نکاتی وجود دارد باید از آن ها استفاده کنیم این نکات شامل موارد زیر می باشد.

  • استفاده از ابزار های مناسب

قبل از اینکه اقدام به پیاده سازی طرح مورد نظر بر روی سیستم کنیم به یک سری ابزار های خوب نیاز داریم برای پیاده سازی طرح می توان از ابزارهای فتوشاپ، ایلستریتور،Canava ،این دیزاین و ورد استفاده کنید.

  • درج اطلاعات مهم

در زمان طراحی لیبل باید اطلاعات مهم در آن قرار بگیرد این اطلاعات شامل لوگو، نام برند، اطلاعاتی در مورد آن محصول می باشد اطلاعاتی که در لیبل قرار می گیرد نباید طولانی باشد چون که طولانی بودن محتوای لیبل مشتری را گمراه می کند.

  • توجه به سایز، شکل و نوع بسته بندی

قبل از طراحی لیبل باید به مواردی مانند لیبل برای چه کالایی باید طراحی شود این کالا چه سایزی دارد  و نوع بسته بندی آن به چه شکلی می باشد توجه کنیم نوع بسته بندی که برای کالا در نظر می گیریم باید منحصر به فرد باشد زیاد بزرگ یا زیاد کوچک نباشد.

  • لوگو

در طراحی لیبل باید به دو سوال پاسخ داده شود سوال اول محتوای این بسته بندی چه چیزی می باشد و سوال دوم این کالا مربوط به کدام برند است برای مشخص کردن برند از لوگو استفاده می شود استفاده از لوگو در برچسب نشان دهنده نام برند می باشد.

  • محتوای لیبل خوانا باشد

لیبل باید به گونه ای طراحی شود که تمام اطلاعاتی که در لیبل قرار گرفته است از سایز فونت مناسب استفاده شود به عنوان مثال برای خوانایی محتوا لیبل می توان لوگو را  در سایز بزرگ در لیبل استفاده کنیم و اطلاعات دیگر با سایز کوچک در لیبل قرار دهیم .

  • استفاده از عناصر گرافیکی

زمان طراحی لیبل می توان حداقل از یک عنصر گرافیکی استفاده کنید که با آن عنصر به محتوای آن کالا اشاره شود به عنوان مثال لیبلی که  برای لیموناد استفاده شده دارای یک عنصر گرافیکی با رنگ زرد است که به محتوای آن اشاره می کند.

  • استفاده از زمینه سفید

در زمان طراحی لیبل باید بین عناصری مانند لوگو، نام محصول، تصاویر و متنی که استفاده می شود یک فضای خالی قرار دهید تا مخاطب به آن توجه کند.

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟