لوگو چیست؟

لوگو یا آرم یک طرح تصویری یا متنی یا ترکیبی از آن‌ دو است که هویت برند شما را شکل میدهد. این طرح گرافیکی که به صورت کاملا خلاقانه انگاشته شده و مفهوم نیرومندی پشت آن وجود دارد، در ذهن‌ مشتریان میماند و بر روی محصولات شما قرار می‌گیرد. طراحی لوگو اولین گام برای هویت سازی و برندینگ است و روی دیگر ابزارهای تبلیغات شما تاثیر میگذارد. لوگو یا آرم باعث میشود که نوع خدمات یا ارزش های برند شما به روش راحت تر و سریعتری به بیننده منتقل شود. با داشتن یک لوگوی خلاق میتوانید در هر جایی برند خود را به راحتی معرفی کنید و برای آن هویت‌ مستقلی ایجاد کنید.

اهمیت لوگو در چیست؟

لوگو چهره کسب و کار شماست؛ بنابراین اهمیت آن قابل وصف نیست. در حقیقت لوگو نشان دهنده این است که شما وجود دارید. لوگو اولین قدم برای شروع کسب و کار حرفه ای شماست. فقط کافیست یک سازمان بدون لوگو را تصور کنید. آیا شما به این سازمان برای ارائه خدمات اعتماد خواهید کرد؟ لوگو در حافظه مشتریان حک می شود و شما را به یاد ماندنی می کند. مشتریان به سازمان هایی که لوگوهای حرفه ای تری دارند بیشتر اعتماد کرده و قراردادهای بهتری نصیب آن ها می شود. به وسیله لوگو می توانید برند خود را از رقبا متمایز کنید. این ویژگی مهم، کمک حال شرکت شما در فضای پر از رقابت عصر حاضر است.

چه زمانی باید به طراحی لوگو بپردازم؟

زمانی که مشخص شد چه نوع خدماتی به مشتریان ارائه می دهید باید در فکر طراحی لوگو باشید. بدین خاطر که لوگوی شما باید روی محصولاتتان قرار بگیرد تا مشخص کننده نوع خدمات شما باشد. گاهی سازمان های شناخته شده تر اقدام به طراحی دوباره لوگوی خود می کنند تا دوباره دیده شوند اما باید مراقب بود که لوگوی جدید بر مبنای لوگوی پیشین طراحی شده باشد تا هویت از پیش ساخته شده از بین نرود. برای مثال شرکت فایر فاکس بارها لوگوی خود را تغیییر داده است اما هربار لوگوی این کمپانی قابل تشخیص بوده است.

یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک لوگو باید بتواند اطلاعات مهمی را در مورد شرکت شما بازگو کند. همچنین روانشناسی رنگ در آن لحاظ شده باشد. لوگوی برند شما باید ساده و بی هیچ جزئیات اضافه باشد. این لوگو باید منحصر به فرد بوده و امکان ثبت برای آن وجود داشته باشد. یک لوگوی خوب باید بتواند حتی در حالت سیاه و سفید هم جذابیت بصری خود را حفظ کند. ارتباطی که بین لوگو و بیننده شکل می گیرد باید روشن و واضح بوده و ابهامی در انتقال معنی وجود نداشته باشد. لوگوی برند شما تا آخر مسیر همراه شما می ماند پس باید ایستا و پایدار باشد. یک لوگوی خوب باید آنقدر جذاب باشد که بتواند نگاه افراد را به خود جذب کند و بیننده به مشتری شما تبدیل شود.

انواع مختلف لوگو

لوگوتایپ

اساس و بنیان این لوگوها فونت و حروف است. اما امروزه تایپوگرافی به صورت دستی هم انجام می شود و محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. لوگوتایپ نیازمند دانش تایپوگرافی و حتی کالیگرافی است. لوگوتایپ بسیار رایج بوده و بسیار متنوع هستند.

طراحی لوگو تایپ

مونوگرام

یکی از تاریخی ترین انواع طراحی لوگو است که از حروف اول نام شرکت برای طراحی لوگو استفاده میشود. لوگوی مونوگرام حس کنجکاوی بیننده را افزایش می دهد و باعث می شود فرد بیشتر به کندوکاو درباره برند شما بپردازد. لوگوی مونوگرام برای سازمان هایی با نام طولانی بسیار مناسب است. با اینکه در مونوگرام از حروف استفاده می شود، اما  با تایپوگرافی متفاوت است. در این نوع لوگو به جنبه دیداری موضوع اهمیت بیشتری دادع می شود.

تصویری

لوگوی تصویری به وسیله اشکال شکل می گیرد و درک آنها بسیار ساده و راحت است. به طور کل با استفاده از این لوگوها می توان در سریع ترین زمان ممکن پیام سازمان را به بیننده داد. این لوگو نوع خدماتی که شما ارائه می دهید را به صورت تصویری خلاقانه به بیننده منتقل میکند. این لوگوها جز رایجترین لوگوها هستند.

انتزاعی

لوگوی انتزاعی یکی از نیرومندترین انواع لوگو است که مستقیما با احساسات بیننده سروکار دارد. لوگوی انتزاعی از آن جا که دست مشتری را در دریافت مفهومی لوگو باز میگذارد، با برانگیختن حس کنجکاوی، تاثیر ماندگاری روی فرد می گذارد. افزایش حس کنجکاوی در بیننده باعث می شود فرد بیشتر و بیشتر در ارزش ها و نوع خدمات شما غرق شود و این موضوع تاثیر مستقیمی روی اعتمادسازی برند شما دارد.

لوگو مسکات

به وسیله لوگو مسکات میتوان یک شخصیت خیالی یا واقعی را به برند خود نسبت داد و آن را در دل هویت خود جذب کرد. مسکات در حقیقت یک کاراکتر است که می تواند با برند شما ادغام شود. این شخصیت خاص یا کاراکتر در نهایت در ذهن بینندگان جاودان خواهد شد. با داشتن یک لوگو مسکات و ساخت تیزرهای تبلیغاتی می توان در ذهن بیننده ماندگار شد. در طراحی این نوع لوگو باید حواسمان به نوع خدماتی که به مشتری ارائه می کنیم باشد. چرا که کاراکتر برند ما باید با کسب و کار ما هماهنگ باشد. همچنین کاراکتر ما نباید انتخابی تکراری باشد، چرا که منحصر به فردی لوگوی شما از بین می رود. پس انتخاب یک کاراکتر خوب برای برند شما یا باعث ترقی کسب و کار می شود و یا با نامناسب بودن نوع کاراکتر به کسب و کار شما ضربه می زند.

برای ساخت یک لوگوی مسکات در قدم اول باید شخصیت مد نظر خود را انتخاب کنید. این شخصیت می تواند یک شخصیت انسانی، حیوانی، خیالی یا شئ باشد. شخصیت انسانی می تواند فردی باشد که تاثیری بر کسب و کار شما گذاشته و یا کاملا خیالی باشد. برای انتخاب کاراکتر حیوانی باید دقت داشته باشید که نوع محصول شما چیست. برای مثال اگر شما می خواهید نشان دهید که در ارائه خدمات خود به طور مستقلی عمل می کنید شخصیت عقاب برای کسب و کار شما مناسب است یا اگر شیر تولید می کنید انتخاب شخصیت گاو میتواند انتخاب خوبی باشد.

در قدم بعدی شخصیت شما باید داستانی پشت خود داشته باشد. با داستان سرایی می توانید میزان تاثیرگذاری خود را چندین برابر کنید. در میان این داستان سرایی می توانید ویژگی های اصلی شرکت خود را نیز بگنجانید.

بهتر است کاراکتر نهایی ما انعطاف لازم را برای استفاده در انواع سکو های تبلیغاتی را داشته باشد تا بتوان آن را برای کسب و کار خود ماندگار کرد. همچنین باید در نظر داشت که شخصیت کسب و کار ما در طول زمان باید به روز رسانی شود تا همیشه نگاه بیننده را به خود جلب کند و تازگی خود را به هیچ عنوان از دست ندهد.

لوگو ترکیبی

لوگوی ترکیبی که همان لوگوی تصویری متنی می باشد، شامل عکسی گویا و متنی خلاق در کنار هم است. این لوگو بسیار انعطاف پذیر بوده و در طول زمان با نظر اعضای کسب و کار می توان چندی از عناصر آن را حذف کرد. مخاطبین شما با دیدن این لوگو که هم تصویری گویا و هم متنی خلاق دارد، ارتباط بهتری با کسب و کار شما برقرار می کنند. مسئله بسیار مهمی که در طراحی لوگوی ترکیبی وجود دارد این است که باید بین عکس و متن هماهنگی وجود داشته باشد. برای مثال اگر در تصویر از خطوط تیز استفاده کردیم در متن نیز از همان نوع خطوط استفاده کنیم.

لوگو امبلم

در لوگوی امبلم متن درون شکل قرار میگیرد و بخشی از شکل نهایی می شوند. لوگوی امبلم در خود قدرت، تاریخ و اصالت را جای داده است. این لوگو پر جزئیات است و ارزشمندی و احترام به پیشینیان را به مخاطب عرضه میکند. این لوگو برای کسب و کار هایی که بخشی از تاریخ را درون خود جای داده اند بسیار مناسب است و نمود کلاسیکی  به لوگوی شما هدیه میکند.

مینیمال

هدف یک لوگوی مینیمال حذف تمامی عناصر اضافی از طرح لوگوی شماست. رنگ های به کار رفته در این نوع لوگو بسیار کم است و مخاطب ارتباط خوبی با آن در همان لحظه اول برقرار می کند. حفظ سادگی، رسالت بسیار مهم یک لوگوی مینیمال است.

سه بعدی

لوگوی سه بعدی به باور طراحان باعث درگیری ذهن مخاطب شده و حرفه ای بودن کسب و کار شما را منتقل می سازد. از این لوگوی مدرن میتوان هم به صورت دیجیتال و هم به صورت چاپی استفاده کرد. ابزارهای زیادی برای طراحی یک لوگوی سه بعدی وجود دارد و می توان به قدرتمند بودن این لوگو اعتماد کرد. همچنین این لوگو بسیار انعطاف پذیر بوده و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

لوگوموشن

دوست دارید لوگوی خود را به صورت متحرک ببینید؟ لوگو موشن این کار را برای شما انجام می دهد. لوگو موشن باعث می شود بیننده به چیزی که شاید قبلا برایش کسل کننده باشد، یعنی لوگوی قدیمی شما، توجهی دوباره کند و کسب و کار شما دوباره زنده شود. جذابیتی که لوگو موشن به لوگوی پیشین شما می دهد شانس دوباره ایست که اینبار قوی تر دیده شوید. از لوگو موشن معمولا برای ساخت تیزر های تبلیغاتی  استفاده میکنند.

پیکتوگرام

پیکتوگرام ها علامت های راهنمایی هستند که به ساده ترین شکل ممکن افراد را به وسیله شکلی مشخص در مسیر خود راهنمایی می کنند. به احتمال خیلی زیاد انواع پیکتوگرام ها را در فرودگاه ها و مجتمع های تجاری دیده اید. تصویری که پیکتوگرام دارد تصویری کاملا گویاست که هر کس در هر فرهنگی می تواند معنا و مفهوم آن را درک کند. تفاوتی که لوگوهای پیکتوگرامی با لوگوهای دیگر دارند در این است که لوگو های پیکتوگرامی باید معنا را به راحتی منتقل کنند اما لوگوهای دیگر می توانند از نظر انتقال مفاهیم پیچیدگی بیشتری داشته باشند.

تعریف لوگو

لوگو یا نشانه نمادی است که هر سازمانی برای شناخته شدن در میان افراد جامعه به آن نیاز دارد در واقع لوگو یک نشانه، علامت، سمبل است که در هر نوع کسب و کاری استفاده می شود لوگو می تواند به سه شکل نوشتار یا متن باشد ، تصویر یا ترکیبی از نوشته و تصویر باشد. هدف از طراحی لوگو برای کسب و کار ها معرفی سازمان و خدمات و محصولات شان می باشد و هدف سازمان را از طریق لوگو به مخاطبان خود ارائه می دهند با طراحی خلاقانه لوگو همواره در ذهن مخاطب ماندگار باقی می ماند هر چقدر لوگو طراحی شده جذابیت بیشتری داشته باشد مخاطبان بیشتری را آن سازمان جذب می کند.

انواع لوگو

به طور کلی لوگو ها به پنج دسته تصویر، نوشته ، مسکات ، انتزاعی و ترکیبی از تصویر و نوشته تقسیم می شود در ادامه با هر کدام از این موارد آشنا می شوید.

تصویر

لوگو تصویر همان طور که از نامش مشخص است با استفاده از اشکال ساده طراحی می شود این کار با توجه به هدف سازمان انجام می شود طراحی لوگو شرکت اپل به صورت تصویر می باشد طراحی لوگو تصویری نسبت به لوگو نوشتاری پیچیده تر است مخاطب برای اینکه موضوع را به راحتی درک کند باید اشکالی که استفاده شده و رنگ هایی که استفاده شده در لوگو را تحلیل کند.

نوشته

 لوگو نوشتاری یا متنی که با نام لوگو تایپ شناخته شده است در واقع لوگو تایپ به لوگو هایی گفته می شود که با استفاده از نوشتار تولید می شوند در لوگو نوشتاری با استفاده از فونت که ترکیبی از نوع و سایز فونت می باشد جلوه بصری ایجاد می کند نکته مهمی که در لوگو نوشتاری باید توجه کرد این است که قابلیت خوانایی داشته باشد تا به راحتی مخاطب بتواند بخواند شرکت هایی مانند کوکاکولا، سنیچ از لوگو نوشتاری استفاده کرده اند.

ترکیبی

لوگو ترکیبی همان طور که نامشان مشخص است به صورت ترکیبی از دو لوگو تصویر و نوشته استفاده شده است شرکت هایی مانند سان استار، نایک شرکت هایی هستند که لوگو شان را به صورت ترکیبی طراحی شده است.

انتزاعی

لوگو انتزاعی یا مفهومی به معنای لوگو چکیده است نوع دیگر لوگو های تصویری می باشد برای انتقال پیام سازمان از تصاویر مفهومی و زیبا استفاده می شود مانند شرکت اپل از تصویر سیب استفاده کرده است و توییتر ،آدیداس، پپسی و… از لوگو انتزاعی استفاده کرده است.

لوگو مسکات

نوع دیگری از لوگو ها که در سازمان ها مورد استفاده قرار گرفته شده است لوگو مسکات است با توجه به هدف و آرمان های سازمان برای طراحی لوگو می توان از شخصیت های معروف به صورت کارتونی طراحی کرد در واقع این شخصیت نمایان گر نوع کسب و کار شما می باشد به عنوان مثال KFC از لوگو مسکات استفاده کرده است.

لتر مارک

نوع دیگر از لوگو ها، لتر مارک می باشد این نوع لوگو جزء لوگو نوشتاری می باشد طراحی این لوگو به این صورت است که تنها حروف اول نام سازمان تان طراحی می شود  مانند فیسبوک از لوگو لتر مارک استفاده کرده است.

خصوصیات لوگو با طراحی منحصر به فرد

برای طراحی یک لوگو خوب و منحصر به فرد که در آن هدف سازمان را به صورت غیر مستقیم به مخاطبان منتقل کند باید دارای ویژگی هایی باشند که در ادامه مقاله با این ویژگی ها آشنا می شویم.

اعتبار

طراحی باید به گونه ای انجام شود که یک ارتباط دو طرفه بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کند

توجه به موضوع

طراحی باید بر اساس موضوع و هدف سازمان انجام شود تا به بتواند در سریع ترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل کند.

ماندگاری

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد باید لوگو را به گونه ای طراحی شود که مانایی داشته باشد در گذر زمان بتوان تغییراتی را روی آن اعمال کرد برای اینکه به تکامل برسد.

انعطاف پذیری

یکی از ویژگی های طراحی لوگو انعطاف پذیری است منظور از انعطاف پذیری این است که لوگو بدون اینکه تغییری در ظاهر لوگو رخ دهد بتوان اندازه های آن را تغییر داد.

اصول طراحی لوگو

برای اینکه اقدام به طراحی لوگو کنیم نیاز است یک سری اطلاعاتی در مورد آن کسب و کار به دست آوریم سپس اقدام به طراحی کنیم. برای اینکه بتوانیم یک لوگو خوب به مشتریان ارائه دهیم نیاز است که یک روز کامل ایده پردازی کنیم سپس اقدام به طراحی کنیم.

مرحله اول: مشاهده

قبل از اینکه اقدام به طراحی لوگو برای آن کسب و کار کنیم نیاز است که در ابتدا لوگو هایی که توسط شرکت های دیگر طراحی شده را  مشاهده کنیم سپس اقدام به طراحی لوگو کنیم.

مرحله دوم: پیاده سازی طرح

بعد از اینکه لوگو های مختلفی که با موضوع کسب و کارتان مشابه بوده را مشاهده کردید ایده پردازی کنید و تمامی طرح های که به ذهن تان می آید را بر روی یک برگه کاغذ پیاده سازی کنید.

مرحله سوم: قرینه سازی

برای قرینه سازی طرح می توان از نرم افزارهای طراحی که در ادامه راجع به آن صحبت می کنیم استفاده کرد البته برای اینکه بخواهید طرحی که بر روی کاغذ ترسیم می کنید قرینه سازی شود می توان از صفحه های شطرنجی استفاده کرد.

مرحله چهارم: پیاده سازی طرح در سیستم

زمانی که ایده ها و طرح هایتان را بر روی کاغذ ترسیم کردید در این مرحله باید طرح تان را بر روی سیستم با استفاده از نرم افزار های طراحی پیاده سازی کنید.

مرحله پنجم: نظر سنجی

زمانی که می خواهید طرح تان را به مشتری ارائه دهید صرفا نباید فقط یک طرح برای لوگو آن مشتری آماده کنید باید چندین طرح برای مشتریان تان آماده کنید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد بعد از اینکه لوگو ها را آماده کردید از همکاران خود بخواهید که طرح تان را ببینند و نظر بدهند.

مرحله ششم: ارائه به مشتری

در این مرحله زمانی باید یک زمانی را برای مشتریان خود در نظر بگیرید با آن ها جلسه بگذارید طراحی هایی که برای لوگو انجام داده اید را به مشتری ارائه دهید در صورتی مشتری خواست تغییراتی را اعمال کنید آن را قبول کنید تغییرات را اعمال کنید تا مورد تایید مشتری قرار گیرد.

مرحله هفتم: چاپ

بعد از اینکه طرح تان توسط مشتری تایید شد وارد مرحله چاپ می شوید نکته مهمی که در این مرحله وجود دارد این است قبل از اینکه اقدام به چاپ کنید ابتدا به صورت آزمایشی لوگو ای که طراحی کردید چاپ کنید تا از کیفیت کار مطمئن شوید.

عوامل موفقیت در طراحی لوگو

پرهیز از جزئیات

یکی از مواردی که باید در زمان طراحی به آن توجه شود تا بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم این است که از جزئیات پرهیز کنیم و اضافه کاری نکنیم.

زمان

لوگو ای که می خواهیم طراحی کنیم باید به گونه ای طراحی شود که به مرور زمان بتوان از آن استفاده کرد و تغییراتی را بر روی آن اعمال کنیم بدون اینکه اعتبار آن از دست برود.

رنگ ها

در زمان طراحی برای اینکه لوگو دارای جذابیت بصری باشد باید از المان های طراحی استفاده کرد یکی المان های طراحی رنگ می باشد برای انتخاب رنگ باید با توجه به علم روانشناسی رنگ، رنگ سازمانی برای آن سازمان تعریف کرد تا از این رنگ در لوگو استفاده شود.

نرم افزار های طراحی لوگو

اکنون که با مفهوم لوگو و نحوه طراحی آن آشنا شدید در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد انواع نرم افزار هایی که برای طراحی لوگو استفاده می شود را معرفی کنیم. به طور کلی برای طراحی لوگو از 4 نوع نرم افزار استفاده می شود.

  • ایلستریتور
  • کورل
  • فتوشاپ
  • پلتفرم Canva
  • ورود

    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟